Ga naar inhoud

Vechtende konijnen


RogerBunny

Aanbevolen berichten

Afgelopen juni heb ik een koppeltje (gecastreerde ram en voedster) bij mijn eigen gecastreerde ram gezet. Geen echte problemen mee gehad, en de heren zijn de beste maatjes. Sinds een dag of drie is het alleen af en toe bonje tussen die twee. Daar tussenin eten ze wel gewoon samen, liggen tegen elkaar aan enz, alsof er niks aan de hand is, maar op andere momenten vliegen de haren in het rond. Ik heb mijn oudste ram wel weer zien proberen ‘aan de macht te komen’ af en toe, dus misschien ligt het daaraan? Wat kan ik het beste doen?

 

ik vraag het hier even, omdat de oudste een wondje op zn oor (erbij) heeft nu, en de jongste een gespleten bovenlip. Beiden lijken ze er geen last van te hebben, maar ik maak me toch wel zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er inmiddels echt verwondingen zijn dan is het wel meer dan een beetje onrust en zou ik ze persoonlijk vooralsnog scheiden. Drietallen zijn vaak niet de meest stabiele combinatie en een nieuwe rangordestrijd ontstaat wel vaker naar verloop van tijd. Het kan met diverse factoren te maken hebben, zoals hormonen van de voedster, de beschikbare ruimte, slechtere gezondheid bij één van de konijnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Dollie:

Als er inmiddels echt verwondingen zijn dan is het wel meer dan een beetje onrust en zou ik ze persoonlijk vooralsnog scheiden. Drietallen zijn vaak niet de meest stabiele combinatie en een nieuwe rangordestrijd ontstaat wel vaker naar verloop van tijd. Het kan met diverse factoren te maken hebben, zoals hormonen van de voedster, de beschikbare ruimte, slechtere gezondheid bij één van de konijnen..

 

Aan de ruimte zal het in ieder geval niet liggen; ze hebben een hele tuin. Wat het dus wel lastig zou maken om ze te scheiden, Roger (de oudste) zou dan terug naar binnen moeten. Nou is het op mijn kamer vrijwel dezelfde temperatuur als buiten, al dan niet lager, maar hij vindt het buiten zo fijn, zeker omdat hij daar niet in een kooi hoeft te blijven. 

 

Zouden ze dan altijd gescheiden moeten blijven, of zou het tijdelijk zijn? Ze zijn nog steeds zo knus als het goed gaat, wat het zo lastig in te schatten maakt. 

 

Ik ben morgen de hele dag thuis, en dan kan ik zelf een oogje op ze houden, en ze uit elkaar halen wanneer nodig. Zelfde geldt natuurlijk als ik ze vannacht hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee om te proberen er een tweede voedster bij te zetten? Als ze geen vrouw willen delen is dat wellicht een oplossing. Dan heb je een viertal, wil niet zeggen dat dat zonder problemen zal zijn, al denk ik dat het meer kans van slagen heeft als een drietal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

Misschien is het een idee om te proberen er een tweede voedster bij te zetten? Als ze geen vrouw willen delen is dat wellicht een oplossing. Dan heb je een viertal, wil niet zeggen dat dat zonder problemen zal zijn, al denk ik dat het meer kans van slagen heeft als een drietal. 

 

Daar heb ik ook al aan zitten denken, was in eerste stantie zelfs de bedoeling vorig jaar maar de opvang werkte niet mee, maar zou dat niet te stressvol zijn voor Roger? Hij is al 9 en is de afgelopen maanden vrij oud geworden zeg maar. Deze situatie is natuurlijk ook stressvol, maar een hele nieuwe koppeling is natuurlijk wel een heel ander kaliber. Want dat moet dan ook weer als elke andere koppeling, toch? Neutrale ruimte enzovoort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwakte is belangrijker dan leeftijd. 1 van mijn Oudere dames laat de rest nog alle hoeken van de ren zien. 

Ik vraag me af hoeveel plezier je je oude ram doet met een groepskoppeling. Misschien is hij wel beter af met een eigen vriendinnetje. Apart binnen zetten in een kooi vind ik dan weer sneu. 

 

Zelf heb ik vorig jaar mijn andere oude dame uit de groep moeten halen. Zij woont nu in een kleinere ren in de grote ren, met haar eigen bejaarde vriendje. Voor haar bleek dit de ideale oplossing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Christaaa:

Zwakte is belangrijker dan leeftijd. 1 van mijn Oudere dames laat de rest nog alle hoeken van de ren zien. 

Ik vraag me af hoeveel plezier je je oude ram doet met een groepskoppeling. Misschien is hij wel beter af met een eigen vriendinnetje. Apart binnen zetten in een kooi vind ik dan weer sneu. 

 

Zelf heb ik vorig jaar mijn andere oude dame uit de groep moeten halen. Zij woont nu in een kleinere ren in de grote ren, met haar eigen bejaarde vriendje. Voor haar bleek dit de ideale oplossing. 

 

Hij zou dan wel binnen komen, maar alsnog vrij rond mogen lopen, in ieder geval overdag. Hij is dol op onze hond en katten (en ons) dus dat zit wel goed. 

 

Wij hebben helaas niet de ruimte om twee aparte leefgebieden te maken in de tuin, dus alhoewel ik hem graag een vriendinnetje zou geven, ik weet niet of mijn ouders (vooral smam) het weer oké zouden vinden om konijnen binnen te houden. Mijn vorige voedster heeft namelijk flink wat stukken vloer verpest met haar urine toen ze geen zin meer had om op het toiletje te gaan zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is toch eigenlijk een beetje zielig? Ook in de nacht in een kooi is niet goed. Een konijn heeft dag en nacht ruimte nosig om de poten te strekken. Bovendien is een soortgenootje een eerste levensbehoefte voor een konijn. 

Je zou er ook voor kunnen kiezen de jongere ram weer naar de opvang terug te doen. Hij kwam er immers later bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is het ook, en dat weet ik, daarom is dat ook niet mijn eerste optie. 

 

Ik kan de jongste niet terugbrengen, omdat hij niet van een opvang komt. Ik heb hem en de voedster als koppeltje overgenomen van iemand die stopte met konijnen. 

 

Vandaag zijn ze rustig geweest, trouwens; geen gevechten, alleen maar knuffelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .