Ga naar inhoud

Likken


Kellyvh

Aanbevolen berichten

Ik gok zomaar dat het een konijn is dat alleen leeft. Het is gedrag wat ze normaalgezien met een maatje vertonen, het heeft ook te maken met rangorde bepaling. Ik vermoed dat jouw konijn het doet omdat hij eenzaam is / een soortgenootje mist / zijn natuurlijk gedrag niet kan vertonen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms zie je dat eenzaamheidsgedrag (denk aan tralieknagen, aan drinkflestuiten trekken, overmatig wassen/likken) omslaat in een gewoonte. Dan blijven konijnen het nadat je alles op orde hebt gekregen, soms alsnog doen, het is dan eigenlijk ook niet meer af te leren. Bij tralieknagen kun je dan eigenlijk alleen maar zorgen voor een verblijf zonder tralies, en de drinkfles kun je vervangen door een waterbak. Maar ja, likken is iets wat toch lastiger is, zeker als ze zichzelf of een maatje zo veel likken dat er huidproblemen door ontstaan.

 

Het is geen natuurlijk gedrag. Het enige andere waar het nog door zou kunnen komen is dat er een voedings/vitaminetekort is, en het diertje op alle mogelijke manieren zoekt / probeert dit toch binnen te krijgen. Kritisch naar de voeding kijken kan dus ook zeker geen kwaad. Maar ik vermoed dat de oorzaak in het geval van TS toch eenzaamheid zal zijn.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Monky likt ook letterlijk aan alles terwijl hij toch nooit alleen is geweest. Aan de voeding kan het (hoop ik) volgens mij niet liggen, ze krijgt biks, hooi, groenten en kruiden. Tralieknagen doet ze ook wel eens terwijl ze toch een grote ren heeft. Volgens mij deed ze het niet voor ze gecastreerd was dus of het daar mee te maken kan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Evee:

Soms zie je dat eenzaamheidsgedrag (denk aan tralieknagen, aan drinkflestuiten trekken, overmatig wassen/likken) omslaat in een gewoonte. Dan blijven konijnen het nadat je alles op orde hebt gekregen, soms alsnog doen, het is dan eigenlijk ook niet meer af te leren. Bij tralieknagen kun je dan eigenlijk alleen maar zorgen voor een verblijf zonder tralies, en de drinkfles kun je vervangen door een waterbak. Maar ja, likken is iets wat toch lastiger is, zeker als ze zichzelf of een maatje zo veel likken dat er huidproblemen door ontstaan.

 

Het is geen natuurlijk gedrag. Het enige andere waar het nog door zou kunnen komen is dat er een voedings/vitaminetekort is, en het diertje op alle mogelijke manieren zoekt / probeert dit toch binnen te krijgen. Kritisch naar de voeding kijken kan dus ook zeker geen kwaad. Maar ik vermoed dat de oorzaak in het geval van TS toch eenzaamheid zal zijn.

 

Ah, logisch! Paarden doen dit ook, dus waarom konijnen ook niet haha. De mijne is erg eenzaam geweest in de opvang, dus kan me voorstellen dat hij die tik daar opgelopen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .