Ga naar inhoud

Straks naar buiten


Frank

Aanbevolen berichten

Sinds afgelopen najaar hebben we een nieuw konijn.

Hij is nog niet buiten geweest vanwege de kou en dat we de tuin nog moesten afschermen om te voorkomen dat hij eruit zou lopen.

 

Nou begint het weer een beetje beter te worden en straks maken we de tuin in orde - moeten we Stippie (want op z'n neus....) nog laten inenten voor dat hij mag buitenspelen ?

 

Hij komt bij Ranzijn/Zaandam vandaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds afgelopen najaar hebben we een nieuw konijn.

Hij is nog niet buiten geweest vanwege de kou en dat we de tuin nog moesten afschermen om te voorkomen dat hij eruit zou lopen.

 

Nou begint het weer een beetje beter te worden en straks maken we de tuin in orde - moeten we Stippie (want op z'n neus....) nog laten inenten voor dat hij mag buitenspelen ?

 

Hij komt bij Ranzijn/Zaandam vandaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inenten is zeker aan te raden, ook als hij niet buiten zou komen. De ziektes komen via stekende insecten zoals muggen, maar kun je zelf ook aan je kleding meenemen. Zeker 1x per jaar (bij voorkeur in het voorjaar) inentingen laten zetten dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buitenspelen ook pas doen als het echt wat warmer is dan nu. Zoals ik schreef, als je zelf gewoon lekker in je t-shirt naar buiten kan overdag (een beetje zo'n 18+ graden) dan kunnen binnenkonijnen ook best eventjes naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag hij ook buitenspelen met een maatje of blijft hij alleen? Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen te zijn. Ranzijn is een dierenwinkel toch? Jammer, daar geven ze zo slecht advies. 

Als je je rammetje laat castreren en een week of drie na zijn castratie een leuk vrouwtje bij een opvang laat uitzoeken, is je konijn vele malen gelukkiger. Een mens is geen gezelschap voor een konijn en kinderen al zeker niet, al denken veel mensen dat het zo leuk is voor de kids. Voor het konijn is dat vreselijk. Het beestje lekker laten tutten met een konijnenmaatje is het allerfijnst. En Ranzijn... nooit meer naartoe gaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian,

wij zijn prima geholpen bij Ranzijn en zijn ook op die punten gewezen.

We hebben er echter bewust voor gekozen één konijn te nemen.

We hadden al een konijn dat we helaas hebben moeten inslapen, dus we hadden zelf ook al wel enige ervaring.

 

Ranzijn is een tuincentrum met levende dieren afdeling (vissen, vogels, cavia's, amfibieën, konijnen).

De medewerkster die ons daar toen hielp was student diergeneeskunde, dus ook niet helemaal op haar achterhoofd gevallen.

Deze dame kwam met haar collega's eerder op het werk en ging later weg 'om even met de konijnen te spelen' omdat die beestjes dat nodig zouden hebben....

 

Stippie mag bijna de hele dag in huis rondlopen en gaat zowieso alleen buitenspelen als wij ook buiten zijn.

We hebben hem van jongs af aan, dus hij weet niet beter dan om te gaan met ons soort konijnen ;-)

 

Op zich ben ik het wel met je eens maar ik denk dat zijn vreselijke leven bij ons wel mee valt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de opleiding diergeneeskunde vallen konijnen onder de exoten, dus dat zegt niets over de konijnenkennis. Daarbij leren diergeneeskunde studenten vooral over het binnenste van het konijn, niet over koppelen, verzorging etc.

 

Ik heb zelf ook in een tuincentrum gewerkt op de dierenafdeling vroeger en had je ongetwijfeld voorzien van goed (beter ;) ) advies. Het kan dus best zo zijn dat het iemand was met een meer dan gemiddelde kundigheid. Maar dat neemt niet weg, konijnen horen niet in een winkel. In dit artikel leg ik heel duidelijk uit waarom niet: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/dierenwinkel-konijn/

 

Een konijn alleen is echt niet fijn voor het dier. Een konijn alleen is een kluizenaar. Een mens kan ook niet geisoleerd tussen de dieren leven, zonder menselijk contact. Het kan ja, ik bedoel, je gaat er niet per definitie dood aan, maar of je dan een gezond en gelukkig leven lijd? Ik betwijfel het, lees dit maar eens.  Wel een interessant onderwerp, maar ik zou het geen enkel kind aan doen. Draai het eens om: je houd een sociaal dier, alleen met andere "diersoorten", niet met soortgenoten. Je kan als mens nooit bieden wat een ander konijn kan.

 

De mening bij de meeste konijnenhouders hier op het forum is dat een maatje echt bij de éérste levensbehoeften van een konijn hoort. Eén van de redenen dat ik deze website begonnen ben jaren geleden is zelfs als pleidooi dat meer mensen konijnen met soortgenootjes gaan houden. Wist je dat de naam van deze website, bunnybunch, konijnengroep betekend? Zo belangrijk vind ik het dat konijnen met soortgenoten samen leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen dat een student diergeneeskunde een konijn alleen okee vindt. Je leert tijdens de opleiding echt wel dat een konijn een sociaal dier is en minstens 1 soortgenootje nodig heeft. Als je dan nog adviseert om een konijn alleen te houden neem je in mijn ogen je vak niet echt serieus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bewust voor kiezen 1 konijn te nemen vind ik erger dan er bewust voor kiezen om dan geen konijn te nemen. 

Een konijn dat niet beter weet dan om te gaan met jullie als soortgenoten omdat hij zijn hele leven geen konijnen om zich heen heeft? Dat zeg je omdat je het zelf wil geloven, maar is het onzin. Jammer en triest voor het konijn dat je je eigen keuzes goed probeert te praten. 

Sorry Frank, maar je hele onderbouwing rammelt en ik denk eigenlijk dat je dat zelf ook wel beseft. Mij overtuig je in ieder geval niet. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Frank 

Ik heb ook maar 1 konijn en ook van Ranzijn. Ze is erg lief. Loopt de hele dag los in huis. Knaagt nergens aan is zeer zindelijk en slaapt soms de hele nacht op mijn bed. Ik ben veel thuis en speel veel met haar. Ik zou je konijn  igg laten inenten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch even heel duidelijk zeggen dat een konijn alleen, ook al heeft het alle ruimte, ook al geef je het veel mensenaandacht, een geïsoleerd dier is, wat echt behoefte heeft aan sociaal contact met een soortgenoot. Een maatje, sociaal contact met soortgenoten, is een éérste levensbehoefte, net als bij mensen.  Zelfs proefkonijnen, laboratoriumkonijnen en zelfs vleeskonijnen hebben contact met soortgenoten, omdat bewezen is dat dat noodzakelijk is!

 

Ik weet dat er op het moment weer veel nieuwe leden zijn, en dat die vaak even moeten wennen aan het idee dat één konijn niet kan en twee echt beter is: maar ik wil duidelijk zijn dat er geen promotie voor konijnen alleen op bunnybunch komt, het is niet goed te praten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al voldoende aangegeven, maar ik zou toch ook graag mijn eigen ervaring willen delen met  @Franca en @Frank

Ik heb zelf jaren een konijn alleen gehad (lang geleden) en ik dacht altijd dat hij echt wel gelukkig was met ons, wat hij vast tot zekere hoogte ook wel was. Toen ik wat andere berichten las heb ik ervoor gekozen om een maatje uit te zoeken die bij hem paste. Een konijn erbij vond ik allesbehalve een straf :D. Als je dan ziet hoe het gedrag van mijn konijn is veranderd dan weet je waarom je een konijn liever niet alleen wil houden: zoals zij met elkaar spelen en elkaar wassen kunnen wij niet. Hetzelfde geldt eigenlijk ook als je zelf een partner hebt: die ruil je niet in voor een konijn omdat die qua gedrag en activiteiten niet overeenkomen (heel fout verhaal dit) ;).

@FrankJe geeft aan hierin een bewuste keuze te hebben gemaakt, dus daar is een goede reden voor begrijp ik? Uit mijn ervaring weet ik dat een konijn erbij niet veel meer werk is en vooral alleen maar leuker. Voor jezelf kan het bovendien wel prettiger voelen als je je konijn geen aandacht kan geven op de momenten dat zij actief zijn (in de late avond en vroege ochtend). Ze hebben elkaar en dat is dan meer dan perfect. Kan ik een beetje uitslapen ;p

Misschien hebben jullie nog iets aan deze toevoeging. Veel plezier met Stippie in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Franca een konijn alleen is echt treurig. Je omschrijft het alsof het beestje zo ontzettend gelukkig is, dat vind ik wel jammer, het is geen goed advies. Ook weer slechte reclame voor Ranzijn, laat wel zien dat het een zaak is zonder juiste intenties, al was dat ook wel duidelijk na het bericht van Frank. 

Doe je konijn een lol en schaf een maatje aan, bij een opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .