Ga naar inhoud

Tips plas opvangen konijn


Cor

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Zoals in dit topic al te lezen is heeft ons konijn last van wat op urinebrand lijkt.

 

Nu hebben we morgen een afspraak bij de dierenarts en willen we graag plas van hem meenemen zodat die dit bekeken kan worden op bloed en of andere zaken.

 

Mensen die tips hebben hoe dit makkelijk op te vangen?

 

Hij zit in een binnenhok waar bij herstellende is van zijn EC (wat naar ons idee zeer goed gaat) daar zit hij op kranten en in zijn pies hoek liggen papiersnippers.

 

Zoals in het andere topic beschreven steekt de huid mijt ook weer de kop op en heeft hij daar een pipetje voor gehad.

 

Voor de rest hebben we hem schoon gemaakt zo goed als dat ging en daarbij vooral de losse en vieze haren weg gekapt en geplukt.

Hij heeft wel wat rode en kale plekken zitten maar het is niet zo extreem als we op sommige internet foto's zien. Het zit ook echt aan de binnenkant van zijn liezen en zijn voetzolen zien er goed schoon uit, wel gelig van de pies / kranten waar die op loopt.

 

Zoals ook gemeld in het andere topic piest hij wel normaal in zijn pieshoek. Heb niet kunnen constateren dat hij druppelde.

 

Alle informatie van Wilhelminakliniek heb ik al gelezen of dit onderwerp en met EC zijn we ook bekend.

 

(Ik heb maar een nieuw topic gemaakt aangezien ik het idee heb dat die andere niet gelezen wordt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een verblijf zetten zonder bodembedekking, op een ondergrond die tegen plassen kan. Soms kan dat in het gewone verblijf zijn, maar als jouw konijnen op vloerbedekking, aarde oid zitten, dan werkt het niet. Het moet dus een niet-absorberende ondergrond zijn.

 

Het kan een panelenrennetje (op vinyl of zeil) zijn, een standaard- binnenkooi, of eventueel in een reismand. Zet het konijn er in tot hij/zij geplast heeft. Als het konijn geplast heeft kun je het met een schoon / leeg spuitje (zonder naald) opzuigen.

 

Dat spuitje neem je mee naar de dierenarts (evt kun je het over doen in een potje ofzo, maar ik heb altijd zo iets van met hoe minder oppervlakten het in aanraking komt, hoe beter, en stop het spuitje dus in een gripzakje en neem het dan zo mee.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor de tips!

 

Is de hoeveelheid nog belangrijk of is een spuitje van 5 ml genoeg?

En hoe "vers" moet het zijn?

 

Tevens nog wat foto's van zijn onder- en achterkant.

 

Net even gevoeld en maar één lies voelt nattig aan. Die kale plek op zijn bil komt volgens ons door de mijt die we al aan het behandelen zijn.

 

Omdat zijn kop scheef is ligt hij ook meer op één kant trouwens en nu die wat zwaarder is lijkt hij zich ook minder makkelijk schoon te kunnen houden. Wat sowieso lastig gaat met zijn kromme kop.

 

Mensen met ervaring, advies is welkom! Morgen naar de dierenarts en dan krijgt hij tevens zijn jaarlijkse inentingen.

 

IMG_20180312_202622.jpg

 

IMG_20180312_202705.jpg

 

IMG_20180312_202709.jpg

 

IMG_20180312_202728.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te testen heeft de DA 0.80 nodig, hoe meer je meeneemt des te beter! Ik zou je nijn een keer rustig borstelen met een borstel van varkenshaar, zo'n grote ronde. Kijken of je wat viezigheid uit de vacht krijgt.. urinebrand is altijd een ellende en wordt vaak van kwaad tot erger. Zeker als ze zich niet meer schoon houden:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kammen hem al regelmatig want hij kwam heel lastig door de rui heen, schijnt vaker voor te komen als ze van buiten naar binnen gaan.

 

Tevens kan hij zich door die scheve kop niet zo goed wassen op alle plekken, dus zijn onderkantje kammen we regelmatig. Deden we voor zijn scheve kop ook al trouwens.

 

Vandaag maar eens zien wat de dierenarts zegt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Het lijkt een vrij simpele samenstelling te hebben en is voor mensen met allergiëen bruikbaar, maar of dat dan ook voor konijnen op gaat, geen idee. Ik weet eigenlijk niet of die huid dezelfde of een andere ph heeft als mensen bijvoorbeeld. 
Nou heb ik het ook altijd wat raadselachtig gevonden dat dierenshampoo's geen ingredienten op de verpakking hoeven te hebben, je zou dus voor een konijnen & knaagdierenshampoo van bijvoorbeeld beaphar kunnen kiezen.... maar geen idee wat daar in zit. :'D Kan dus best hetzelfde zijn als in een neutral shampoo.

 

Wat ik zelf wel eens gebruikt heb om konijnen te wassen is de klassieke variant badedas, de groene. Die kan in ieder geval geen kwaad.

 

Wel een paar tips: doe de shampoo eerst op je handen, verdeel het daar, en dan pas op het konijnenhuidje, zodat je geen geconcentreerde plekken hebt op de konijnenhuid. En heel goed naspoelen zodat er geen shampoo blijft zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee!! Mijn eerste konijn kreeg hier een hele droge huid van en veel schilfers, die ging jeuken, krabben, en begonnen we weer van voor af aan. Ik gebruik op doktersadvies badedas orgineel, de groene op kastanje basis. Wat ook helpt is een heel klein beetje zonnebloemolie/honing in het water oplossen. en hiermee schoonmaken. Wat ik ooit ook gehoord heb is Lactacyd (voor de poes;p).. maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Evee:

....

Wat ik zelf wel eens gebruikt heb om konijnen te wassen is de klassieke variant badedas, de groene. Die kan in ieder geval geen kwaad.

 

Wel een paar tips: doe de shampoo eerst op je handen, verdeel het daar, en dan pas op het konijnenhuidje, zodat je geen geconcentreerde plekken hebt op de konijnenhuid. En heel goed naspoelen zodat er geen shampoo blijft zitten.


Jup, dit of doe het in een lege fles en meng het alvast met water, dat verdeeld ook erg makkelijk. (Tip van de trimster). En hééééél goed uitspoelen, shampoo die op de huid opdroogt, zorgt voor problemen. Het klinkt echt heel vanzelfsprekend, maar het gaat nog heel vaak fout.

En urine: 5ml urine is echt meer dan genoeg. Al krijg je maar de helft van het spuitje vol, het soortgelijke gewicht en onderzoek met een stick moeten ermee uitgevoerd kunnen worden. Zelfs misschien nog een sedimentje als dat nodig is (= onder de microscoop, doe je voor het zoeken naar gruis/kristallen e.d.) , als ze een beetje zuinig met de urine omspringen :) .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees trouwens dat hij morgen zijn inentingen krijgt. Ik ben absoluut voor inenten, maar hij heeft en EC, urinebrand en mijt.... allemaal tekenen dat z'n weerstand momenteel niet best is. Is het dan wel verstandig om hem al in te enten? Vraag ik mij af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .