Ga naar inhoud

Kunnen konijnen scheten laten?


Kellyvh

Aanbevolen berichten

Ik heb de indruk dat mijn konijn een poging doet voor scheten te laten...tenminste, het ziet er zo uit.

Hij zit meestal op zijn wc zijn en ik zie hem wel drukken maar er liggen geen extra keuteltjes dan, hij doet ook alsof het de normaalste zaak is van de wereld en gaat dan door met zijn bezigheid (zich wassen bv) 

Is het iets waar ik mij zorgen om moet maken of zijn het ook misschien maar scheten? 

P.s. als het mij is lukt dan zal ik het te filmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan wel scheten laten, ik bedoel er zit altijd wel een klein beetje gas in de darmen wat er soms ook uit kan komen. Maar daar merk (of hoor) je als baasje niets van. Als dat wel zo is, dan zit het denk ik niet goed.

 

Willen keutelen / zitten persen en er komt niets klinkt echter eerder als een verstopping of andere darmproblemen (gasbuik?). Als er echt geen keutels komen, zou ik toch vandaag langs de dierenarts gaan! Eet hij nog wel goed? Komen er nog keutels uit? Zijn de keutels goed van formaat en vorm? Het is wel iets om even goed in de gaten te houden. Uit je verhaal maak ik op dat het konijntje nog wel gewoon actief is, dat is in ieder geval een goed teken, dan is de kans groot dat je er vroeg bij bent en het nog makkelijk op te lossen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Evee:

Een konijn kan wel scheten laten, ik bedoel er zit altijd wel een klein beetje gas in de darmen wat er soms ook uit kan komen. Maar daar merk (of hoor) je als baasje niets van. Als dat wel zo is, dan zit het denk ik niet goed.

 

Willen keutelen / zitten persen en er komt niets klinkt echter eerder als een verstopping of andere darmproblemen (gasbuik?). Als er echt geen keutels komen, zou ik toch vandaag langs de dierenarts gaan! Eet hij nog wel goed? Komen er nog keutels uit? Zijn de keutels goed van formaat en vorm? Het is wel iets om even goed in de gaten te houden. Uit je verhaal maak ik op dat het konijntje nog wel gewoon actief is, dat is in ieder geval een goed teken, dan is de kans groot dat je er vroeg bij bent en het nog makkelijk op te lossen is.

Hoi!

Ja mijn konijn keutelt nog normale, ronde keutels. 

Hij is inderdaad nog actief, het enigste vreemde wat hij doet is dus dat drukken.

Zal er dan maar zo snel mogelijk mee naar de dierenarts gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei fiep:

Heel stom misschien, maar zit ie dan niet gewoon te plassen misschien?

Hoi!

Nee plassen doet hij echt op zijn wc en het drukken gebeurt op de wc en ook op plaats waar hij vaak slaapt/rust (als hij daar gaan zitten is voor zicht te wassen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Sorry dat ik nu pas iets laat weten, maar mijn konijn is wel gezond. Ik heb het de dierenarts verteld en ze voelde niks aan zijn darmen. Aangezien hij zich ook niet anders gedraagt hoeft er niet aan de alarmbel getrokken te worden. 

Wat wel een mogelijke oorzaak kon zijn is dat hij verkeerde voeding krijgt. 

Zijn voeding nu: brokken met gedroogde groenten. Groenten eet hij in 1x op een de brokken liggen er tot het einde van de dag. 

Dus nu heeft hij enkel brokken "voorgeschreven" gekregen waar dat alle nodige voedingstoffen ineens inzitten zodat niks blijft liggen tot het einde van de dag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat het konijntje toch wel onbeperkt hooi heeft als hoofdvoer en maar een beperkte hoeveelheid brok (zoveel ze in 20 minuten op kunnen eten, of 20 gram per kg lichaamsgewicht van het volwassen gewicht). Vooral het hooi is echt heel belangrijk. Als het konijn de brokken tot aan het eind van de dag laat liggen, geef je echt veel te veel.

 

Meer voedingsadvies in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar heb je wel gevraagd naar onderzoek van zijn blaas? Vertoont hij het gedrag nog steeds?

Wij hebben hier een voedster gehad die een hele tijd met een blaassteen heeft rondgelopen. Pas toen we zagen dat ze overal ging zitten drukken (zo zag het er uit) wisten we pas dat er iets aan de hand was. Zij heeft, voordat ze bij ons kwam, bij andere mensen gewoond waar ze altijd verkeerde voeding had gekregen. Ik denk dat jouw verhaal misschien wel iets soortgelijks kan zijn. 

Ze is eraan geopereerd en de steen was zo groot als een kleine knikker. Het kan denk ik wel echt problematisch worden als er iets zit wat niet verholpen wordt. Misschien toch nog eens voorleggen aan de dierenarts?

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een foto. Eerst werd er gedacht aan blaasontsteking maar er kwam niks uit urineonderzoek. Op de foto was het meteen zichtbaar. Ze moesten de blaas open maken om de steen eruit te kunnen halen. Dat ging allemaal prima, al zei de dierenarts wel eerlijk vooraf dat het geen routineoperatie voor hem was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .