Ga naar inhoud

Ziek of niet


Bux en babbels

Aanbevolen berichten

M Hallo mijn konijn niest de laatste tijd erg vaak. Ik heb mijn konijnen nu net een week. De niest wel en de ander niet.  Na mijn idee is het neusje niet nat en de ogen schoon. Maar ik heb niet echt ervaring. De voorpoten zijn alleen wel vies. Ik weet niet wat ik moet doen.  Kunnen jullie aan de foto zien wat er mis is en wat ik moet doen? 

IMG_0647.JPG

IMG_0649.JPG

IMG_0648.JPG

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

M Hallo mijn konijn niest de laatste tijd erg vaak. Ik heb mijn konijnen nu net een week. De niest wel en de ander niet.  Na mijn idee is het neusje niet nat en de ogen schoon. Maar ik heb niet echt ervaring. De voorpoten zijn alleen wel vies. Ik weet niet wat ik moet doen.  Kunnen jullie aan de foto zien wat er mis is en wat ik moet doen? 

IMG_0647.JPG

IMG_0649.JPG

IMG_0648.JPG

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

M Hallo mijn konijn niest de laatste tijd erg vaak. Ik heb mijn konijnen nu net een week. De niest wel en de ander niet.  Na mijn idee is het neusje niet nat en de ogen schoon. Maar ik heb niet echt ervaring. De voorpoten zijn alleen wel vies. Ik weet niet wat ik moet doen.  Kunnen jullie aan de foto zien wat er mis is en wat ik moet doen? 

IMG_0647.JPG

IMG_0649.JPG

IMG_0648.JPG

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het verstandig om deze week naar de dierenarts te gaan. Als het snot is (een ziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie) is het belangrijk dat je er vroeg bij bent, behandeling met medicijnen is dan nodig. De voorpoten zijn vies doordat het konijn zijn neus schoonpoetst. Bij een gezond konijn zijn de voorpoten niet vies.

 

Ik zie dat je zaagsel in de kooi hebt. Zaagsel is niet gezond en kan ook luchtwegproblemen geven. Je kan beter hennepvezel, back2nature of houtkorrels gebruiken. Dat hoeft niet per sé in de hele kooi, het is voldoende om het alleen in de wc-bak te doen. 

 

Zit er ook permanent een ren om de kooi? Dat is erg belangrijk, want alleen een kooi is veel te klein. Als je 2 konijnen op een te klein oppervlak houdt gaan ze snel vechten doordat ze steeds op elkaars lip zitten en hun energie niet goed kwijt kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie eigenlijk geen viezigheid aan de pootjes, alleen dat de vacht onderop geel is. Volgens mij is dat bij veel witte konijnen, die vacht verkleurt door het lopen in een wctje of door de ondergrond. Bij snot zijn de haren van de voorpootjes meer samengeklit door opgedroogd snot. Tenminste, dat is mijn ervaring.

 

Ik hoop dat het niezen door de ondergrond komt, als je iets anders dan zaagsel op de bodem legt zou dat kunnen helpen. En voor de zekerheid even naar de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is al gezegd, maar nu ik je foto's zie wil ik graag wat kwijt:

Dat kleine plukje hooi mag een hele grote berg worden en die biksjes mogen waarschijnlijk wel minder. Konijnen moeten vooral veel hooi eten, die biks is bijzaak. Je kunt ze bijv 's ochtends en 's avonds een handje biks geven. Dat chemische wortel geval wat er hangt, haal dat ook maar weg... troep! 

Ik hoop inderdaad dat ze niet continu samen in die kooi zitten want... wat een gevangenis! Echt heel zielig. Konijnen horen lekker rond te kunnen rennen, springen, graven en schuilen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou kunnen. Geef je hooi uit een pak? Dat is vaak heel stoffig. Vers hooi van de boer is dat niet. Je zou dat eens kunnen proberen. Zoek in de buurt naar een boer die (niet teveel) koeien of paarden houdt, dat hooi is ook veilig voor konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .