Ga naar inhoud

Hoeveel groenvoer voor dwergkonijnen ?


Heftklammern

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb twee Nederlandse Hangoor Dwergjes samen in een hok zitten. Ze zijn beide van Juni dit jaar. Ze hebben een gezonde eetlust en zeker nu het winter wordt.

Ze zijn goed aan groente gewend en krijgen heel matig fruit (plakje appel soms), groente eten ze goed (andijvie, selderij, witlof, wortelloof, wilgentakken en kruiden).

 

Ze wegen ongeveer 1kg ieder.

Met z'n tweeen krijgen ze 'sochtends 60 gram biks (Hornbach), de hele dag door hooi, 'snachts een handje kruidenhooi en 'savonds groente. 

 

Maar hoeveel groente mag ik dwergjes geven ? Alles wat ik ze geen eten ze op, zeker nu het winter gaat worden, maar ik wil ze niet te vet mesten.

 

Bedankt voor jullie hulp !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoofdvoer is hooi en dat krijgen ze de hele dag door, dus dat is goed. Waarom eigenlijk een handje kruidenhooi 's nachts? Hebben ze dan wel ook nog het andere hooi tot hun beschikking? 

Ik geef zelf altijd een paar bladeren per konijn van een groente, niet superveel dus. Wat kruiden erbij, broccoli stronken, hangt ervanaf wat ik in huis heb. Als ze honger hebben eten ze hooi, en 2x per dag een handje biks. Van groente worden ze niet dik, wel van fruit en wortel (zit suiker in)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/24/2017 at 12:42 zei GawainBS:

Ik dacht dat je, zolang je de juiste groenten geeft en ze normaal keutelen,  konijnen moeilijk te veel kan geven? 

 

Als je te veel groenvoer geeft, eten ze minder hooi. Dus in die zin kun je wel te veel geven. Maar zolang ze goed keutelen en voldoende hooi eten, kun je best flink wat groenvoer bij geven, dat klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

 

Als je te veel groenvoer geeft, eten ze minder hooi. Dus in die zin kun je wel te veel geven. Maar zolang ze goed keutelen en voldoende hooi eten, kun je best flink wat groenvoer bij geven, dat klopt.

 

Ik doe het eigenlijk omgekeerd. :$ Een van m'n nijnen wil geen hooi eten. Ab-so-luut niét. Wanneer ik geen voer bijgeef, enkel hooi en water, om haar te 'dwingen' hooi te eten, eet ze zo miniem hooi, net voldoende om niet dood te vallen. Kleine, gitzwarte, keiharde, misvormde keutels. Dus ben ik groenvoer beginnen geven, daar krijgt ze niet genoeg van. Groente, takken en bladeren van struiken en bomen, gras, kruiden, ... In de 'warme' maanden leeft ze haast uitsluitend op groenvoer en een beetje biks. In de winter is er weinig groenvoer te krijgen, dus heb ik een oplossing gevonden in stro voeren, daar is ze wél dol op. Het is ofwel stro eten ofwel de winter overleven op biks, wat ook niet gezond is. 

Bovenstaande klopt wel, zolang je nijn voldoende hooi eet en zijn darmpjes het aankunnen, is er eigenlijk geen bovengrens wat betreft de hoeveelheid groenvoer. De mijne krijgen in de warme maanden makkelijk anderhalve kilo groenvoer per dag en leggen perfecte keuteltjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .