Ga naar inhoud

Eerste dagen van je konijn, heeft niet gedronken


NadineStaal

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

ik ben nieuw op dit forum en kon zo even snel niet een discussie vinden met deze vraag. Ik heb sinds gisteren een konijntje. Het is een jong rammetje (dwerg). Hij zit in een mooi binnenkooi met de deur wagenwijd open de hele dag. Ik was geen konijnenkenner maar heb geprobeerd om alle informatie op te zoeken voor ik hem in huis nam.
Mij is verteld dat ik hem de eerste dag nog geen biks moest geven, maar alleen hooi en water. Dit heb ik dus gedaan en morgen wordt de eerste dag dat ik hem biks ga voeren. Ik heb biks van het merk supreme selective. Nu had ik een aantal vragen (misschien overdreven bezorgdheden omdat ik vanzelf alle slechte verhaaltjes heb gelezen). 

Ik heb niet het idee gehad dat hij wat heeft gedronken deze dag. Ik heb een flesje (waar ik hem kocht dronk hij ook uit een flesje). Omdat hij de hele avond verstopt zat heb ik ook een bakje water neergezet omdat hij dan niet zijn huisje uit hoefde te komen. Maar toch heb ik niet gezien dat hij wat heeft gedronken. Van het hooi heeft hij wel wat weggeknabbeld overigens.

Ik las op een infopagina van bunnybunch over binnenkonijnen dat een konijn tot wel 300 keutels per dag kan produceren, en ik kan gerust zeggen dat die er niet in liggen na vandaag. Het zijn overigens wel harde keuteltjes. Heeft dit te maken met dat hij nog niet echt wat heeft gedronken? Is het erg?

Wanneer hij een tijdje in zijn huisje zit komt hij wel even weer langs om wat te kijken en hij lijkt wel wat meer op zijn gemak.

Wat dus vooral mijn vraag is, is of het erg is dat hij nog niet veel heeft gedronken.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord

 

Nadine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan toch even contact moet opnemen met een dierenarts, dat zal nu de dienstdoende zijn. Zeker bij zo'n kleintje is dat toch niet goed, niet veel keutelen en niet willen eten. Hij eet wel wat hooi zeg je, en hij keutelt wat, maar het is niet zoals het hoort. 

Hoe oud is het beestje? Hopelijk wel al zo groot dat hij niet net weg is bij zijn moeder? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij nader inzien...  denk ik dat hij vooral nog heel erg bang is en dat hij vooral tijd nodig heeft. Hij moet wel eten, dat is echt belangrijk. Leg gewoon eens wat SS biksjes bij hem neer en kijk wat hij ermee doet. Niet zitten wachten totdat hij het opeet, maar kijk een uurtje later eens of ze weg zijn. 

Een konijn alleen, in een nieuwe omgeving, is ontzettend op zijn hoede. Hij heeft waarschijnlijk ook al heel wat meegemaakt en heel wat afgereisd de afgelopen dagen. (Weg uit het nest, weg uit vertrouwde omgeving, reis naar dierenwinkel eventueel, reis naar jou thuis, weer nieuwe omgeving)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandenknarsen kan een teken van pijn zijn.

 

Heeft het konijntje wel een rustig  plekje in de kooi waar hij zich veilig kan voelen? Een handdoek over een deel vab de kooi of een kartonnen doosje er in bijv. Ga niet te veel bij hem kijken, pak hem nog niet op, laat hem eerst even rustig wennen. Ik zou het diertje eerst op zn gemak laten voelen.

 

Als een konijn maar weinig eet komen er ook maar weinig keutels.

Zolang hij wel eet en er keutels zijn werken in ieder geval de darmen. Een waterbakje en fles allebei is prima, zorg dat het konijntje er makkelijk bij kan vanuit het veilige plekje en ook dat daar hooi ligt. Stress moet je zo veel mogelijk voorkomen de eerste dagen.

 

Hoe oud is het konijntje? Waar komt het vandaan?

 

Let wel op: lusteloos zijn & knarsentanden vab pijn (dat doen ze niet als ze eten) zijn redenen om naar een dierenarts te gaan. 

 

Maak in ieder geval morgen een afspraak voor een gezondheidcheck en indien het al kan inentigen bij de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .