Ga naar inhoud

Konijn te jong bij moeder weggehaald?


Watson

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

 

 

Wij hebben het idee dat Rory van 7 weken oud veel te vroeg bij de moeder is weggehaald

We hebben hem in de dierenwinkel gekocht op een leeftijd die volgens de dierenwinkel 7 weken was toen we hem kochten. Er zit hier geen fokker in de buurt (anderhalf uur hier vandaan) en dat leek ons volkomen ongezond voor een klein baby konijntje, we hebben dus de keuze gemaakt voor een dierenwinkel met vele prijzen en ontzettend goeie reviews, de beste in de buurt staat overal en ook op hun site staat dat ze veel prijzen hebben voor onder andere hun dierenwelzijn

 

Nu zijn we maandag met hem naar de dierenarts geweest, hij nieste veel en we wisten  niet zeker of het een mannetje of een vrouwtje was. Voor het niesen is hij eerst overgegaan op kartonsnippers die we zelf gescheurd hebben, en heeft hij maandag een antibiotica kuurtje gekregen, hij niest helemaal niet als ik hem optil en als hij bij mij zit, maar als ik hem in de kooi zet wil hij nog wel eens niesen

De dierenarts zei ook dat we minimaal 2 a 3 weken van zijn leeftijd moesten aftrekken, wat dus zou betekenen dat hij met ongeveer 5 weken bij moeders is weggehaald. Iets waar wij totaal geen voorstanders van zijn, maar helaas is het wel gebeurd

 

We merken het omdat hij erg aan mij hangt, hij moet ontzettend veel aandacht hebben en als hij in zijn kooi zit ziet hij er heel verdrietig uit, alsof we hem in de steek laten zit hij aan de tralies te sabbelen , als ik hem dan optil en op de tafel zet gaat hij met twee poten tegen me aan staan en moet ik hem optillen. Als het aan hem zou liggen zou ik dag in dag uit met hem rondslepen. Hij is nu ongeveer 2 uur per dag uit de kooi en zit hij op mijn arm door dit allemaal

Hij is ook heel erg klein en enorm mager

 

Onze vraag is: Wat merken we aan hem wat kan betekenen dat hij te vroeg is weggehaald?
 

Nog een vraagje: Hebben jullie een schema met leeftijden en gewichten, hoe zwaar hij dan zou moeten zijn nu?

 

 

Ik heb dit berichtje geschreven met een Rory voor me die elke 2 minuten klaar gaat staan voor een knuffel en tegen me aan gaat liggen slapen, zo gaat het altijd als ik hem bij me zet

 

Groetjes Watson en Rory the Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem begint al bij de dierenwinkel. De dieren die daar verkocht worden worden inderdaad vaak te vroeg weggehaald uit het nest, en daarnaast heb je te maken met broodfokkers, mensen die zoveel mogelijk geld willen verdienen en zich niet erg bekommeren om het welzijn van de dieren. Die diertjes komen in een dierenwinkel terecht. Ik denk trouwens dat je de dierenwinkel weg mag confrontreren met de gezondheid van dit beestje, waarom verkopen ze een diertje dat niet helemaal in orde blijkt? 

Het klinkt eigenlijk wel een beetje alsof je "het slechtste beestje uit het nest" hebt, er is bij een nest altijd wel een achterblijvertje dat te klein en te mager is geloof ik. 

Jammer dat je nu, ondanks al die prijzen (zijn dat prijzen die echt bestaan? Ik ben wel benieuwd wie er achter het uitdelen van die prijzen zitten) moet ervaren dat het helaas weer een feit is dat dit de bittere waarheid is. Als het echt zo'n goede dierenwinkel was wat betreft welzijn, hadden ze je ook geadviseerd om nooit een konijn alleen te nemen. Als Rory wat groter is (het is een ram toch?) kun je hem laten castreren en bij een opvang hier uit de lijst van dit forum een lief vrouwtje voor hem uitzoeken. Hij is nu erg eenzaam en heeft een soortgenootje nodig, een konijn is een groepsdier en dat kan nooit vervangen worden door de aandacht van een mens. 

Het niezen kan komen doordat hij uit een nest komt waar al iets heerste. Er is laatst hier nog een topic geopend door iemand die hetzelfde probleem had. 

Dieren die te vroeg uit een nest zijn weggehaald hebben vaak een lage weerstand, daar kan het ook nog mee te maken hebben. De tijd zal uitwijzen of dat nog goed gaat komen, tenzij je dus te maken hebt met een ziekte die al heerste bij het nest. 

Gewichten e.d. weet ik niet, dat weet iemand anders hier misschien wel. 

In ieder geval veel succes en beterschap voor Rory. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rian:

Het probleem begint al bij de dierenwinkel. De dieren die daar verkocht worden worden inderdaad vaak te vroeg weggehaald uit het nest, en daarnaast heb je te maken met broodfokkers, mensen die zoveel mogelijk geld willen verdienen en zich niet erg bekommeren om het welzijn van de dieren. Die diertjes komen in een dierenwinkel terecht. Ik denk trouwens dat je de dierenwinkel weg mag confrontreren met de gezondheid van dit beestje, waarom verkopen ze een diertje dat niet helemaal in orde blijkt? 

Het klinkt eigenlijk wel een beetje alsof je "het slechtste beestje uit het nest" hebt, er is bij een nest altijd wel een achterblijvertje dat te klein en te mager is geloof ik. 

Jammer dat je nu, ondanks al die prijzen (zijn dat prijzen die echt bestaan? Ik ben wel benieuwd wie er achter het uitdelen van die prijzen zitten) moet ervaren dat het helaas weer een feit is dat dit de bittere waarheid is. Als het echt zo'n goede dierenwinkel was wat betreft welzijn, hadden ze je ook geadviseerd om nooit een konijn alleen te nemen. Als Rory wat groter is (het is een ram toch?) kun je hem laten castreren en bij een opvang hier uit de lijst van dit forum een lief vrouwtje voor hem uitzoeken. Hij is nu erg eenzaam en heeft een soortgenootje nodig, een konijn is een groepsdier en dat kan nooit vervangen worden door de aandacht van een mens. 

Het niezen kan komen doordat hij uit een nest komt waar al iets heerste. Er is laatst hier nog een topic geopend door iemand die hetzelfde probleem had. 

Dieren die te vroeg uit een nest zijn weggehaald hebben vaak een lage weerstand, daar kan het ook nog mee te maken hebben. De tijd zal uitwijzen of dat nog goed gaat komen, tenzij je dus te maken hebt met een ziekte die al heerste bij het nest. 

Gewichten e.d. weet ik niet, dat weet iemand anders hier misschien wel. 

In ieder geval veel succes en beterschap voor Rory. 

 

 

Ik was nog vergeten te typen dat Rory gekoppeld wordt met ons andere konijn Spook

Doordat er geen fokker in de buurt is hebben we geinformeerd over hoe we het dan konden doen en ons werd geadviseerd om een rammetje te kopen bij dus deze dieren winkel omdat deze zulke goede naam zou hebben

 

Op dit moment zit hij niet bij Spook om de simpele reden dat Spook 3 kilo weegt en Rory krap 1 kilo, 

 

Castreren staat op het programma maar de dierenarts heeft geadviseerd zeker te wachten tot het voorjaar omdat het beestje erg klein is

 

Kooi is enorm ( 3 bij 2) waar hij inzit en hierbij zit ook nog een ren dus als in de "kooi" zit  zit hij nog groot, daarbij halen we hem veel eruit, minimaal 2 uur per dag, maar vaak nog meer

Hij heeft Spook al ontmoet door de tralies heen, we durven ze nog niet samen te zetten, en ik ga dagelijks eventjes met Rory bij Spook zitten

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat merken we aan hem wat kan betekenen dat hij te vroeg is weggehaald?
De jongen zijn dan vatbaarder, zwakker qua gezondheid. Hebben een lage weerstand. Vaak hebben dit soort broodfok konijntjes een groter risico om wormen met zich mee te dragen, coccidiose, luchtwegproblemen, spijsverteringsproblemen etc.
 

Hebben jullie een schema met leeftijden en gewichten, hoe zwaar hij dan zou moeten zijn nu?
Nee, konijnen komen in zoveel verschillende maten en gewichtsklasses voor, dat er geen schema voor te maken is.Dan zou je 20 verschillende schema's krijgen en nog is het dan maar de vraag of dat ook echt een correcte weergave is, omdat er in een nest ook best nog wel verschil zit tussen het grootste en kleinste konijn qua ontwikkeling.  Er ook zoveel gewichts verschil tussen een vlaamse reus (8kg volwassen gewicht) en een dwergkonijn (1-2 kg volwassen gewicht). En van een dierenwinkelkonijn weet je al helemaal niet hoe groot de ouders waren.  Wat je zelf wel kan doen is 1 of 2 keer per week wegen en de groei goed in de gaten houden. En natuurlijk de eetgewoontes en conditie van het konijntje.

 

Ik ben zelf geen voorstander van konijnen door tralies heen kennis laten maken. Ik zou ze gescheiden houden van elkaar tot het jonge konijntje groot genoeg is om gecastreerd en daarna gekoppeld te worden.

 

Meer tips in deze artikelen:

 

Informatie over een nieuw konijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

Waarom je geen dierenwinkelkonijn zou moeten kopen en een filmpje van hoe de start van jouw konijn waarschijnlijk is geweest:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/dierenwinkel-konijn/

 

Voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

Koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Evee:

Wat merken we aan hem wat kan betekenen dat hij te vroeg is weggehaald?
De jongen zijn dan vatbaarder, zwakker qua gezondheid. Hebben een lage weerstand. Vaak hebben dit soort broodfok konijntjes een groter risico om wormen met zich mee te dragen, coccidiose, luchtwegproblemen, spijsverteringsproblemen etc.
 

Hebben jullie een schema met leeftijden en gewichten, hoe zwaar hij dan zou moeten zijn nu?
Nee, konijnen komen in zoveel verschillende maten en gewichtsklasses voor, dat er geen schema voor te maken is.Dan zou je 20 verschillende schema's krijgen en nog is het dan maar de vraag of dat ook echt een correcte weergave is, omdat er in een nest ook best nog wel verschil zit tussen het grootste en kleinste konijn qua ontwikkeling.  Er ook zoveel gewichts verschil tussen een vlaamse reus (8kg volwassen gewicht) en een dwergkonijn (1-2 kg volwassen gewicht). En van een dierenwinkelkonijn weet je al helemaal niet hoe groot de ouders waren.  Wat je zelf wel kan doen is 1 of 2 keer per week wegen en de groei goed in de gaten houden. En natuurlijk de eetgewoontes en conditie van het konijntje.

 

Ik ben zelf geen voorstander van konijnen door tralies heen kennis laten maken. Ik zou ze gescheiden houden van elkaar tot het jonge konijntje groot genoeg is om gecastreerd en daarna gekoppeld te worden.

 

Meer tips in deze artikelen:

 

Informatie over een nieuw konijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

Waarom je geen dierenwinkelkonijn zou moeten kopen en een filmpje van hoe de start van jouw konijn waarschijnlijk is geweest:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/dierenwinkel-konijn/

 

Voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

Koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

 

We weten niet helemaal zeker of we Rory wel gaan castreren. ALs Rory zo  groot blijft (wat de dierenrts dacht) kunnen we hem niet koppelen met Spook

Daarom wou ik gewoon dat ze wel elkaar konden zien. Spook vind het ook super leuk als Rory komt kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Formaat maakt helemaal niets uit voor een koppeling. Je kan de kleinste kleurdwerg koppelen aan de grootste vlaamse reus zonder problemen. Ik heb zelf ook lang konijnengroepen gehad, waar zowel dwergjes als vlamen als middelmaatjes in zaten. Ik zou hem dus zeker laten castreren en een maatje gunnen! Konijnen horen echt niet alleen. Maar ik zou wel oppassen met contact door gaas, het kan namelijk zijn dat ze dan frustratie opbouwen naar elkaar en dat de koppeling daardoor straks mislukt. Neutraal koppelen op neutraal terrein, zonder dat ze elkaar kennen is de beste optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, koppelen niet doen voor ze minimaal 12 weken oud zijn. De jonge konijntjes kunnen ernstig verwond raken of angstig worden als ze te jong gekoppeld worden, dan is het nog te traumatisch. En stress is heel slecht voor konijnen, zeker als ze al een zwakke weerstand hebben.

 

In dit geval zal het waarschijnlijk een stuk later worden dat je kan gaan koppelen denk ik, als het echt een konijn is met groeiachterstand en gezondheidsklachten zal hij denk ik pas rond een maand of 5 gecastreerd kunnen worden. Dan wachten ivm vruchtbaarheid, dus dan zou je pas met 5,5 maand kunnen gaan koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke. Wat de anderen al zeggen, size doesn't matter. Rory moet natuurlijk wel gezond en wel zijn. 

Je geeft aan dat je twijfelt over zijn castratie. Je moet er wel rekening mee  houden dat een ongecastreerde ram echt hormonen door zijn lijfje heeft gieren en dus 24u per dag bezig is met voortplanting. Dat is zijn hoofddoel en daar zal alles om draaien. Hij gaat overal op rijden, tot vervelens toe. Ik heb dat met Pooke gehad voordat hij gecastreerd werd. Dat was wel echt zielig voor hem, want hij kon daar natuurlijk niks aan doen. Het leek wel een soort dwangneurose. 

Voor Spook zou dat dan ook hels zijn, want zij moet continu een hitsige man van zich af "slaan", dat zal dan geen gelukkig huwelijk worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zelf vooral vervelend vind aan ongecastreerde rammen is het sproeien en de geur  van hun urine. Daarnaast is castratie bij een ram inderdaad nodig om samen te kunnen leven met andere konijnen, ivm hormonaal (rij) gedrag. Maar in dit geval zou ik eerst zorgen dat het konijntje gezond en wel opgroeit, als dat gelukt is kun je zonder extra zorgen beslissen over de castratie en koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu dat het niet zo goed met hem gaat. Hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop, sterkte! 

Ik zou een ram wel laten castreren. Wij hebben een tijd geleden een volwassen ram bij mensen weggehaald die het niet zo nauw namen met de verzorging (netjes uitgedrukt...) Deze ram was dus ook niet gecastreerd. Hij sproeide inderdaad veel en dat stonk echt heel erg. Daarnaast was hij ook agressief, alleen weet ik niet of dit alleen kwam door de hormonen of ook deels door wat hij had meegemaakt. We hebben hem eerst tot rust laten komen en aan laten sterken en toen gecastreerd. Het is daarna echt een knuffelkont geworden. Helaas is hij begin dit jaar overleden, wel op een mooie respectabele leeftijd.

 

Los daarvan vind ik het persoonlijk ook gewoon zielig als zo'n beestje geen kant op kan met zijn hormonen. Hem gezellig zijn gang laten gaan met een knappe dame gebeurt niet maar we doen dan ook niets om die drang weg te nemen. Ik laat ze dan liever helpen, brengt voor het beessie ook heel veel rust. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .