Ga naar inhoud

Sijtje heeft EC


Monica1992

Aanbevolen berichten

Ik zie dat er op het moment meer mensen zijn op dit forum met een konijn met EC, kom er ook nog even bij...Ik was tot afgelopen zaterdag helemaal niet bekend met EC, totdat de diagnose gesteld werd bij mijn konijntje Sijtje. Sijtje is al maanden niet zindelijk meer. Er is in het begin gekeken met een strip of er sprake was van een ontsteking, maar dit was niet het geval. Omdat ik net nieuwe kittens had die ook af en toe in de tuin liepen dachten ze dat het stressgerelateerd was. Ik heb het dus een tijd aangekeken, maar het verbeterde niet. Dus weer naar de dierenarts (een andere, was overgestapt in de tussentijd). Nu waren er wel degelijk bacteriën te zien, dus kreeg ze AB. Toen dit niet aansloeg ben ik weer terug gegaan en hebben ze steriel urine opgevangen om op te sturen voor uitgebreider onderzoek. De dierenarts waarschuwde me toen dat het ook EC kon zijn, maar we zouden de uitslag van het onderzoek afwachten voordat we een behandeling gingen starten.

 

Echter ging het afgelopen zaterdag mis. Toen ik 's morgens bij Sijtje ging kijken liep zij heel langzaam met haar achterlijf heel laag bij de grond, alsof zij geen kracht had in haar achterpoten. Ben meteen naar de dierenarts gegaan en zij is er toen vanuit gegaan dat het toch EC was. Ze heeft inmiddels een aantal injecties gehad, 3x dexamethason en 2x vitamine B. Dit is nu klaar en nu krijgt ze alleen nog fenbendrops. Ze loopt nu alweer normaal! Ik maak me er alleen erg druk om dat de onzindelijkheid al heel lang zo is en vraag me af of, als dit het gevolg is van EC, dit nog kan herstellen?

 

Overigens is er uit het urineonderzoek nog gekomen dat er ook een bepaalde bacterie veelvuldig te zien was in de urine en wat blaasgruis, dus ze zit ook voor 10 dagen aan de AB. Ze denken dat de kuur misschien de vorige keer niet aansloeg vanwege de blaasgruis. Tevens had ze last van plakpoep, dit is bijna niet meer. Ik was haar achterwerk nog wel af en toe vanwege huisirritatie door de urine. Er is ook flink wat haar weggeschoren vanwege de incontinentie en plakpoep. Nog tips voor het 'wassen'?

Vanwege de plakpoep en blaasgruis krijgt zij speciale brokken die ik straks kan ophalen (variant van science selective) en zal ik erop moeten letten dat zij niet teveel calcium binnenkrijgt door bepaalde groenten. Dit is eigenlijk ook een beetje mijn tweede vraag, want ik vind overal weer andere lijstjes van wat ze wel en niet zou mogen vanwege de blaasgruis. Erg verwarrend! Is hier een vaste, betrouwbare lijst?

 

Mijn konijnen lopen normaal gesproken altijd rond in de tuin, maar heb ze nu dus tijdelijk binnen. Ik heb een ren gemaakt met van alles en nog wat erin een nachthokje eraan vast zodat ze een schuilplek hebben. Het mannetje wordt overigens ook behandeld met fenbendrops, maar dan 1x dgs voor 2 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is een vreselijke rotziekte. Een konijn met EC komt er nooit meer vanaf, dus in tijden met meer stress kan het weer terugkomen. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Zodra de parasiet overgaat van de actieve naar de latente fase (rustfase), lijkt een konijn genezen, maar restverschijnselen kunnen altijd blijven. Wat dit bij jouw konijn gaat zijn, als er al restverschijnselen blijven, is afwachten. 

Qua wassen is een klein laagje water voldoende. Het is echter een beetje een cirkel, want wassen levert stress op en stress is weer niet goed voor de EC. Doe het dan ook echt alleen als het nodig is en pak in een keer goed door. Dan is het het snelst voorbij. 

Een lijstje is er zover ik weet helaas niet :( Maar er zijn op internet door groente voor groente op te zoeken wel betrouwbare bronnen te vinden die de juiste informatie verstrekken. Helaas vraagt dit dus veel uitzoekwerk, wat ik niet makkelijker voor je kan maken :(

Veel sterkte en succes verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties :) Helaas levert het geven van de medicijnen veel stress op. Als ik ook maar een stap richting haar zet, rent ze al weg. En eenmaal bij me probeert ze meteen haar hoofd te verstoppen. Erg jammer dat ze mij totaal niet meer vertrouwd..maar het is niet anders. De groente ga ik nog even goed uitzoeken. Denk dat de speciale biks al een hoop schelen. Kan ik ook qua hooi nog iets doen? Zijn er merken die goed zijn bij blaasproblematiek en/of plakpoep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me nog wat af..op advies van de dierenarts (en zodat het wat makkelijker pakken is voor de medicijnen) zit Sijtje nu binnen, maar ze was al ontzettend aan het verharen voor de winter. Is dit een probleem? Dat ze haar wintervacht heeft zometeen? Ik let wel op de temperatuur op zolder, zet regelmatig het raam een stuk open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Omdat het toedienen van de medicijnen veel stress oplevert bij Sijtje, heeft de dierenarts mij toestemming gegeven om met de fenbendrops te stoppen na twee weken, ook omdat hij twijfelt aan de diagnose. Hij vermoedt dat ze een ernstige blaasontsteking had en de klachten daarvandaan kwamen. Ik ben dus afgelopen vrijdag gestopt. Echter ben ik erg huiverig en check ik nu steeds of het wel goed gaat. Ik merk geen verschil sinds vrijdag, maar ben er toch niet gerust op. Zouden jullie evengoed nog twee wekende halve dosering geven en heeft dat nog zin nu ze het dit weekend niet gehad heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie! Ik heb inmiddels overlegd met nog een dierenarts en een vriendin van me die veel konijnen heeft en al vaker met e cuniculi te maken gehad heeft. Ik ben de fenbendrops toch weer gaan geven zondagavond, 1x dgs 20mg/kg. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag...Ik wil Sijtje natuurlijk niet benadelen door haar niet optimaal te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Onverwachtse wending bij Sijtje...omdat ze nog steeds overal kleine beetjes bleef plassen, ben ik afgelopen dinsdag nog een keer naar de dierenarts gegaan om te laten onderzoeken of er geen sprake meer is van een blaasontsteking. Ze had namelijk al twee kuren van hetzelfde antibioticum achter de rug hiervoor, maar daarna is er niet meer naar gekeken en ik wilde uitsluiten dat zij hier nog klachten van kon hebben. De fenbendrops krijgt ze nog trouwens. 

 

Er is daar dus weer urine opgevangen en meteen nagekeken onder de microscoop. Nog steeds teveel bacteriën. Hij heeft ook nog even goed gevoeld bij de blaas en voelde iets hards. er is een rontgenfoto gemaakt en hier leek een redelijk grote blaassteen op te zien te zijn. Ik heb haar daar dus gelaten en woensdagochtend is ze geopereerd. Echter was er niets te vinden in de blaas, dus zijn ze verder gaan kijken en het bleek de baarmoeder te zijn. Sijtje is gesteriliseerd, maar de baarmoeder hebben ze toen laten zitten omdat deze geen afwijkingen vertoonde. Nu echter was de baarmoeder grotendeels hard weefsel (dierenarts denkt een carcinoom) en voor een deel vergroeid met de dunne darm. het harde weefsel hebben ze kunnen verwijderen, alleen het deel wat vergroeid is hebben ze laten zitten omdat dit niet weggehaald kon worden zonder een deel van de darm te verwijderen. Het weefsel is opgestuurd voor onderzoek.

 

Sijtje kon ik woensdagmiddag, na de operatie 's morgens, alweer ophalen. Ze krijgt nu een week 2x dgs enrofloxoral voor de blaasontsteking, 2x dgs carprofen en nog steeds de fenbendrops 1x dgs. De dierenarts gaf aan dat de baarmoederproblematiek de plasklachten kan verklaren, dan zou dit nu binnen een paar dagen moeten verbeteren en heeft ze waarschijnlijk toch geen cuniculi (het lage loopje een tijd terug kan dan pijn geweest zijn). Vooralsnog is er helaas geen verbetering. Ze lijkt ook nog pijn te hebben, loopt hoog op de achterpoten. Vooralsnog ga ik dus ook nog even door met de fenbendrops voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Vooralsnog weinig vooruitgang helaas...Wel heb ik de uitslag van het weefselonderzoek en het was geen tumor! Ze vonden een opeenhoping van vetcellen en ontstekingscellen? Hoe ik het begreep is dat het een ontsteking geweest is waardoor de baarmoeder als het ware 'versteend' is. Dit is wel gunstig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .