Ga naar inhoud

Schattige konijnen, smerige behang-fretters


MrSpijker

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, 

 

Dit is mijn 1e post op dit forum.

Wij houden 2 Vlaamse reuzen (Zwampie & truffel).

Ze zijn beiden bijna 1 jaar en ongelooflijk lief. 
Omdat ze samen zitten zijn ze iets zelfstandiger maar ondertussen worden ze wel wat handtam.

Zij kunnen bij ons gewoon vrij rond lopen in huis en als de zon schijnt zetten we de deur naar buiten gewoon open.

 

Ze hebben het uiterst naar hun zin & dat zien we.

MAAR!

Ze knagen door de muren heen.

We staan op het punt om ze buiten te steken wanneer we niet aanwezig zijn omdat we met ons handen in het haar zitten.

Alle hoekjes zijn al beschermd maar nu kiezen ze gewoon een random stuk muur uit om aan te gaan knagen.

 

Buiten merk ik dat ze veel hun tanden in hout zetten dus heb ik een houten blokje vast gehangen op knaaghoogte in hun kot.

Uiteraard kijken ze daar nauwelijks naar en zetten hun tandjes in het behang en 220V kabels.

Ze zijn zo gemotiveerd om te knagen dat ze eerst op wat hindernissen springen om aan de muur te komen.

Staan er bakken voor, dan staan ze daar met 2 een half uur te wroeten om toch maar aan de muur te kunnen bijten.

 

Ik voeg wat foto's bij om de ravage aan te tonen. Het is hier een huurhuis met (niet zo begripvolle) huisbazin. Zo kan het echt niet verder.

 

Tips zijn ongelooflijk welkom. Ik wil ze heel graag binnen het gezin houden.

 

21617601_2010034472549554_3434415096455195440_n.jpg

IMG_0123.jpg

IMG_0124.jpg

IMG_0125.jpg

IMG_0126.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat lijkt me wel heel lastig... Ik heb ook niet zulk goed nieuws voor je, want ik ben bang dat het erbij hoort. Een van mijn konijnen heeft ook een hele tijd behang geknaagd. Ik zie op de foto's ook dat wij hetzelfde behang hebben als jullie, dus blijkbaar is dat gewoon heel lekker ;) Op een gegeven moment zat ik ook toch wel een beetje met de handen in het haar, want afgezien van hoe het eruit ziet en bijbehorende problemen met de verhuurder, lijkt het me niet gezond. Gelukkig is het vrij plots gestopt, maar als ze over een tijdje ook plotseling weer begint, zal me dat niet verbazen. 

 

Onze konijnen wonen in 1 kamer die echt voor hen is (en mijn werkkamer maar die paar kabels heb je zo weggewerkt) en komen niet in de rest van het huis. Is dat voor jou nog een mogelijkheid? Of om een flink grote ren ergens in huis te plaatsen? Dat is natuurlijk wel super jammer, maar ja... Ik kreeg hier destijds ook nog de tip om plexiglas of panelen van een ren tegen de muur aan te maken. Dat is voor een heel huis natuurlijk lastig, maar misschien voor 1 kamer nog wel een optie. Trekken ze alleen het behang er af of knagen ze ook echt aan de muren? Want als het ze om het behang te doen is, zou je nog kunnen kijken of je dat eraf haalt en de boel netjes schildert.

 

Nog een andere kleine tip, als ik zo vrij mag zijn. Ik zie op je foto's overal losse kabels. Die moet je met loslopende konijnen eigenlijk wel echt wegwerken. Ik ken maar weinig verhalen van konijnen die kabels niet interessant vinden en ze kunnen zichzelf er flink mee bezeren (zo niet elektrocuteren en overlijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn jonger was had ik een beetje het zelfde probleem... overal aan knagen en ook vooral behang en kabels..

ik heb het wat proberen af te leren, door zodra hij begon te knagen hard met mijn handen te klappen. Dit vinden ze een onaangenaam geluid en waardoor ze opschrikken en stoppen met knagen. Je kunt ook een plantenspuit proberen. Als je dit blijft herhalen hebben ze het wel door na een aantal keer. Verder zou ik de konijnen niet alleen vrij laten rondlopen binnen terwijl je er niet bij bent.. Nu mijn konijn ouder is kan ik hem alleen laten in de kamer zonder dat hij (erge) schade zal aanrichten, wel zorg ik er voor dat kabels enzo weg zijn. Ik geef hem ook regelmatig wilgentakken, om aan te knagen, dit vinden ze heel lekker en hierdoor zullen ze misschien eerder hier aan knagen dan aan je muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

De voorganger van onze 2 reusjes had het ook wel voor kabels maar in mindere mate.

Grote kabels waren bij hem geen probleem, daar keek hij niet naar, kleintjes daarentegen waren zo door.

Maar omdat we al een kleine schattige knager hadden rondlopen hebben we al ons meubels opgehangen of voor stroomterminals geplaatst.

 

Het start inderdaad bij het behang, dat eigenlijk een soort tasso is (glasvezel-papier).

Die hangen daar ook omdat er achter die muren een slechte muur zit qua pleisterwerk. 

 

Een aparte ren is niet mogelijk door onze beperkte ruimte, tenzij we er een flexibele ren van maken. bijvoorbeeld enkel voor 's avonds.

Wanneer we dan overdag weg zijn kunnen ze best buiten.

Buiten is er wel plaats voor een extra hokje met stro.

 

Ik 'roep' altijd 'PSSSSHHH!', en dat kennen ze maar al te goed.

Maar met dat ego dat ze hebben blijft het niet lang hangen.

Je kent het wel, die ogen gaan dan bol & die focus blijft ijzersterk op het behang.

 

Het zijn uiteraard jonkies met nog redelijk wat puppy-streken.

 

Nog even niet onbemand in huis laten dan?

Ik weet uit ervaring dat hun streken plaats maken voor meer chillen en knuffelen na een tijdje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei MrSpijker:

Een aparte ren is niet mogelijk door onze beperkte ruimte, tenzij we er een flexibele ren van maken. bijvoorbeeld enkel voor 's avonds.

Wanneer we dan overdag weg zijn kunnen ze best buiten.

Houd er wel rekening mee dat je dit niet zo heel lang meer kunt doen (of al helemaal niet meer?) in verband met wisselende temperaturen. Het temperatuursverschil mag (geloof ik, pin me er niet op vast) niet meer dan 10 graden zijn. Als konijnen buiten wonen maken ze een wintervacht aan en is het binnen veel te warm, als ze binnen wonen maken ze geen wintervacht aan en is het buiten te koud. Misschien is een flexibele/inklapbare ren wel een goed idee voor als je er niet bent. Ik weet niet of dat vaak/lang is? En hoe doe je dat 's nachts?

 

3 minuten geleden zei MrSpijker:

Ik 'roep' altijd 'PSSSSHHH!', en dat kennen ze maar al te goed.

Maar met dat ego dat ze hebben blijft het niet lang hangen.

Je kent het wel, die ogen gaan dan bol & die focus blijft ijzersterk op het behang.

Haha. Ja, konijnen zijn echt ontzettend goed af te richten. Als je erbij bent....... Mijn kleine (die ook behangknager is) snapt het allemaal niet zo goed maar laat zich wel heel makkelijk ergens weg halen. Mijn grote dikkerd weet als geen ander wat uh-uh!!! *vingerknip* betekent: onmiddellijk staken waar je mee bezig bent! Vroeger toen we nog een geïmproviseerd hekje van panelen hadden, schoof hij het zelfs netjes op z'n plek wanneer ik uh-uh zei. Maar als je niet kijkt, dan is alles verloren. Konijnen blijven proberen. Want op een dag kijkt het baasje niet en zal het lukken. Het zijn echt optimisten eersteklas wat dat betreft :lol:

 

Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat zowel Mississippi als Dakota tussen de 9 en 12 maanden ontzettend vervelend was. Mississippi probeerde echt álles uit en Dakota had dus een hele tijd een behang/muur/hoekjes fetisj. Nu ook Dakota het jaar is gepasseerd, is het weer een stuk rustiger. Maar je weet nooit voor hoe lang, want ze vinden toch elke keer wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fantastische foto, zo samen op de bank! Echt heel leuk! Desalniettemin wordt het huis er niet mooier op :-) Een knaagblokje van gewoon hout is misschien niet genoeg. Juist als ze uit hun kooi zijn hebben ze daar niets aan, toch? Mijn huis ligt vol met wilgenmanden, touwballen, tunnels, kartonnen dozen en daar wordt flink aan geknaagd. Op internet koop ik ook af en toe enorme bossen verse takken met de blaadjes er nog aan. Dat is feest! Misschien kun je ze wat meer te spelen/eten/knagen geven? 

 

Om de muren af te dekken (in de hoop dat ze het dan vergeten of afleren) zou je opgevouwen verhuisdozen kunnen plaatsen. Niet zo duur, het is een flink oppervlak en het is (denk ik) veilig voor konijnenbuikjes. Voor de kabels zijn handige gootjes te koop. Niet van die dunne ronde plastic gevallen, daar knagen ze ook zo doorheen. Ik bedoel echt van die hele harde die plat op de grond liggen en ook op kantoren gebruikt worden. Ik weet niet of ik reclame mag maken, maar ik kan je via een PB een site doorgeven. Kortom: ik heb nog hoop dat het goedkomt! Succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

Iedereen bedankt voor de reacties!

Het lijkt me inderdaad wel zo dat het knagen begint wanneer de verveling toeslaat.

Overdag wisselen ze af tussen binnen & buiten. Kan dat kwaad? Ik hoorde daarnet een opmerking ivm het temperatuurverschil. 

Maar als ze bijvoorbeeld tegen de avond binnen zijn & binnen slapen, mogen ze dan helemaal niet meer naar buiten?

 

Ons vorige konijntje (een prachtig leeuwekopje), was ook zo wat een 60% binnenkonijn en (vooral tijdens de zomer) een 40% buitenkonijn.

In die winter ging die ook maar lekker in de sneeuw gaan spelen.

 

Alvast bedankt iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond deze tijd van het jaar kun je niet meer wisselen en moet je een keuze maken: binnen of buiten. Ook niet overdag buiten laten in de winter (dat zou nu op zich nog wel kunnen, als het niet onder de 15 graden is buiten). Zelf ga je in de winter ook niet zonder jas aan naar buiten, en blijf je ook niet in huis zitten met je winterjas aan. Wisselingen van temperatuur is niet goed voor konijnen. Het is dus echt beter om te kiezen tussen binnen of buiten. Dus ook niet buiten in de sneeuw spelen als het binnenkonijnen zijn ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei MrSpijker:

Het lijkt me inderdaad wel zo dat het knagen begint wanneer de verveling toeslaat.

Dat is inderdaad wel zo. En dus een goede tip om wat leuk knaagspeelgoed aan te schaffen. Is in het begin even zoeken wat ze het leukst vinden. Ik weet niet hoe lang je al op dit forum rondneust en of je weet dat er ook een webshop bij hoort, maar daar is de keuze aan knaagspeelgoed in ieder geval reuze (einde reclameboodschap :lol:).

 

Ik heb wel het gevoel dat ik een kleine disclaimer moet plaatsen. Knaagspeelgoed helpt absoluut, maar het is geen garantie dat ze dan nooit meer aan je behang zitten. Dat weet ik uit ervaring helaas. Het is hier een waar konijnenparadijs (dat kan @Evee aan de hand van de verkoopcijfers van de webshop beamen denk ik haha!) maar toch had het behang een hele tijd de voorkeur. Het helpt en het is in alle gevalen gezond voor je konijnen om te kunnen spelen, maar verwacht geen wonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mississippi haha jaa ik zag inderdaad weer een bekend adres voorbij komen vandaag ;)

 

Knaagspeelgoed helpt inderdaad, maar vaak zijn ze na een dag wel weer uitgekeken op het knaagspeeltje. Creatief zijn en veel wisselen kan goed helpen. Vaak helpt het ook om regelmatig iets in de ruimte anders in te richten of ergens een kartonnen doos neer te zetten. Dan zijn ze weer even bezig om dat te ontdekken, en dat gaat dan weer van de sloop-tijd af ;)

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee heeft helemaal gelijk. Gewoon iets verplaatsen, een doos of tunnel midden in de kamer en ze zijn weer uren zoet :-) Alles wat nieuw is of anders is, is interessant! Lulu is er hier ook altijd als de kippen bij als ik het wasgoed aan het uitzoeken ben. Dan liggen er bergen kleding in de gang en vroeg of laat gaat zo'n berg bewegen :-) Speelgoed waar je snoepjes in kunt verstoppen zijn ook een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, dat is super leuk! En het helpt ook zeeeeker wel. Maar ik blijf toch even een beetje waarschuwen: (veruit) de meeste konijnen knagen en slopen. Dat hoort erbij. Ze pakken niet altijd alleen maar wat jij voor ze in gedachte had. En mijn ervaring is dat je ook niet élke dag iets nieuws aan kunt bieden waarmee ze dusdanig zoet zijn dat ze nooit meer aan het behang gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je absoluut gelijk in. Iets verplaatsen ipv iets nieuws is vaak ook genoeg om ze even bezig te houden, maar garantie is het zeker niet. Het zijn nou eenmaal knagers en aan alles wat op neushoogte ligt of staat kan geknabbeld worden. Ik heb ook nog geen logica kunnen ontdekken in wat ze liever wel of niet hebben. Snoeren zijn hier favoriet, plinten zijn "bijgewerkt" en sindsdien niet meer zo interessant en van Ikea kasten moeten ze niets hebben. Tsja... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .