Ga naar inhoud

Hoe noodzakelijk zijn groenten?


S&T

Aanbevolen berichten

Hoe noodzakelijk is het dat je konijn groenten eet? Bestaat er zoiets als een vitamine tekort bij konijnen? 

Tommie is niet zoon fan van groenten/nieuwe dingen en witlof hoeft hij sinds een tijdje ook niet meer. Meestal 'pest' ik hem door blaadje sla of andijvie voor zn neus te houden. Die duwt ie weg en daarna neemt hij meestal een hapje. Dan eet ie vervolgens het hele blaadje op. Maar dit is alsnog niet zo heel veel. 

Laten liggen heeft geen zin want dan eet Saartje alles op... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote voordeel van het voeren van groenvoer vind ik dat ze ongemerkt lekker wat vocht binnen krijgen. Konijnen zijn gevoelig voor blaasproblemen en drinken vaak te weinig. Als je alleen brok en hooi geeft, voer je dus alleen droge kost. Het is dan echt aan het konijn om uit een waterbak of drinkfles het nodige vocht te halen. Terwijl wilde konijnen bijna niet drinken, omdat die dus alleen vers groen eten en daarmee een groot deel van het vocht al binnen krijgen.

 

Ik moet zeggen, ik heb nooit problemen met groenvoer eten. Brenda moest er best wel aan wennen toen ze hier net was, vond in het begin niet alles lekker. Maar nu eet ze heerlijk met de pot mee, een flinke voerbak vol groen elke avond. Ook Charlie moest wennen, maar snokt nu de bak uit je handen als ze de kans krijgt. Ik geeft ze wel dagelijks een lekkere portie van minimaal 3 soorten en wissel regelmatig af. Pak als basis meestal andijvie of witlof, daar krijgen ze redelijk wat van. En daarbij dan 2-4 andere soorten groente of fruit. Deels koop ik het voor de konijnen, deels uit eigen tuin en een klein beetje restjes van wat wij zelf eten. Er zit wel eens iets bij wat ze minder lekker vinden: Charlie lust echt geen courgette, en Joris en Brenda laten de radijsjes liggen. Maar anders dan dat, eten ze er prima van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tommie is nogal eigenwijs. Hij komt wel kijken en ruiken als ik ze groenten of fruit geef, maar dan loopt ie vaak weer weg. Maar hij eet nu wel iedere avond in ieder geval 1 blaadje andijvie. 

Hij is overigens wel echt heel klein (1 KG), dus hij eet natuurlijk niet super veel. Saartje is 1,6 kilo, ze valt altijd meteen aan als ik ze eten geef, dus vandaar dat ik ook niks wil laten liggen voor als Tommie later zin zou hebben in groenten. Dan eet Saartje echt alles op in 5 minuten en krijgt ze misschien weer te veel.

Drinken gaat goed. Iedere dag tussen de 50 en 75 ml per konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geeft de konijnen 's ochtends brokjes + hooi met kruiden er door, en 's avonds groenvoer + hooi met kruiden er door.

 

Het groenvoer gewoon in een bakje zodat ze het zelf kunnen pakken. Dikmakers dus wel in kleine stukjes, zodat niet de dikste (lees Joris) er met een flink stuk wortel vandoor kan rennen, terwijl Brenda op witlof zit te knagen, maar zodat ze allebei van alles wat kunnen pakken.

 

Zal een paar voorbeelden plaatsen van groenteschotels:

 

Voor een viertal, waarvan wel 2 vlamen

groenvoer.jpg

 

Voor een tweetal kleine konijntjes. Overigens krijgt Charlie in haar ééntje zo een bak groenvoer per dag. Joris en Brenda krijgen dezelfde hoeveelheid maar mogen delen (wegen samen ook minder dan charlie in haar eentje ;) )

groenvoer2.jpg

groenvoer3.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het inderdaad opbouwen. Staat allemaal uitgelegd in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Wat betreft de hoeveelheid staat er ook een antwoord in:

Citaat

 

Er zijn een paar verschillende richtlijnen voor het bepalen van de juiste hoeveelheid groenvoer. Zo wordt er vaak aangegeven dat een een volwassen konijn mag ongeveer 100 gram groenvoer eten per kilo lichaamsgewicht per dag.

Een andere richtlijn gaat uit van percentages, 10% van de dagelijkse voeding hoort te bestaan uit vers groenvoer. In dat geval zou een konijn per kg (volwassen) lichaamsgewicht ongeveer 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram gezonde snacks (kruiden, knaaghout etc) mogen eten.

 

In 2017 hebben wij onze leden gevraagd hoeveel gram groenvoer zij aan hun konijnen geven. Hieronder de uitkomst van deze poll. Veel leden dachten dat ze meer gram groenvoer gaven, maar toen ze gingen wegen om de poll in te kunnen vullen kwamen veel konijnenbaasjes er achter dat het minder weegt dan je in eerste instantie verwacht. De meeste konijnenbaasjes geven 10-50 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht per dag.

 

Hier wisselt het gewicht best wel. Als ik veel zware (vochthoudende) groenten heb zoals komkommer, wortel, bleekselderij en courgette. Dan haal ik die 100 gram wel. Maar als het een meer luchtige schotel is, bijv. witlof, andijvie, spinazie en wortelloof, dan kom ik niet zo snel aan de 100 gram, maar is het eerder 30-40 gram. Ik voer naar het formaat bak. Ik heb van die metalen bakken een collectie van 4 maten. Afhankelijk van gewicht / groepssamenstelling kies ik een formaat voerbak en die gaat gewoon lekker vol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎9‎-‎9‎-‎2017 at 12:44 zei Evee:

Het grote voordeel van het voeren van groenvoer vind ik dat ze ongemerkt lekker wat vocht binnen krijgen. Konijnen zijn gevoelig voor blaasproblemen en drinken vaak te weinig. Als je alleen brok en hooi geeft, voer je dus alleen droge kost. Het is dan echt aan het konijn om uit een waterbak of drinkfles het nodige vocht te halen. Terwijl wilde konijnen bijna niet drinken, omdat die dus alleen vers groen eten en daarmee een groot deel van het vocht al binnen krijgen.

 

 

Ik moet er toch nog even op in gaan. Je redenatie klopt volgens mij niet. Door het voeren van groenvoer krijgen ze ongemerkt lekker wat vocht binnen, zeg jij. Als je alleen droge kost geeft, halen ze het nodige vocht uit hun drinkbak/fles. Dat komt volgens mij op hetzelfde neer... want als ze groenvoer eten drinken ze minder. Het maakt dus niet uit of je wel of geen groenvoer geeft wat betreft het binnenkrijgen van vocht; dat blijft hetzelfde. 

Ja toch? 

Wilde konijnen hebben nooit vers drinkwater bij de hand, dat maakt het logisch dat ze voedsel eten waar vocht in zit. 

Ik ben het er dus niet mee eens dat konijnen perse groenvoer nodig hebben, ook dat het blaasproblemen voorkomt klopt denk ik niet, zie mijn redenatie hierboven. 

Ze krijgen het hier omdat ze het gewoon erg lekker vinden. Krijgen ze het een paar dagen niet, dan slobberen ze lekker uit hun drinkbak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Punt blijft dat veel konijnen (zeker die met alleen een drinkfles) te weinig drinken en daardoor toch problemen krijgen met nieren en blaas.

 

Door vochthoudend groenvoer te geven zorg je toch dat ze vocht op een lekkere en makkelijke manier binnen krijgen. Voor mij is het vocht in groenvoer dus ook een reden om groenvoer te geven. Natuurlijk hebben ze hier ook waterbakjes en drinken ze er bij, als het een keertje iets minder groenvoer is drinken ze ook gewoon meer. Maar ik kan niet controleren hoeveel elk konijn drinkt omdat ze in koppels zitten. Ik vind het dus prettig om groenvoer bij te geven, wat iedereen controleerbaar goed eet, om deze reden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja nog een toevoeging: bij gebitsproblemen, na ziekte of een operatie, is groenvoer vaak het eerste wat konijnen een beetje gaan eten. Dan is het handig dat de konijnendarmpjes daar wel aan gewend zijn. Anders kom je van de regen in de drup als je ze met groenvoer wel aan het eten krijgt, maar ze vervolgens diarree krijgen omdat ze geen groenvoer gewend zijn.  Verder vinden konijnen het ook gewoon lekker, en is het een gezonde variatie op het basisvoer (hooi en afgemeten hoeveelheid brokjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij drinken de konijntjes hier best goed uit een flesje. Minimaal 100 ml per dag met zn tweeën. Ik zie ze er ook evenveel uit drinken. En toen ze apart zaten merkte ik dat tommie zeker 50 ml of meer dronk per dag. Dat is genoeg vocht voor zoon klein konijntje toch? 

Hij vindt groenten om een of andere reden in ieder geval niet interessant. Als ik aan kom met hooi en witlof kiest ie hooi... Dus het is geen gebrek aan eetlust. 

Maarja meer 'dwingen'  dan ik nu doe kan niet. Hij moet het toch zelfs opeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎11‎-‎9‎-‎2017 at 09:49 zei Evee:

Ohja nog een toevoeging: bij gebitsproblemen, na ziekte of een operatie, is groenvoer vaak het eerste wat konijnen een beetje gaan eten. Dan is het handig dat de konijnendarmpjes daar wel aan gewend zijn. Anders kom je van de regen in de drup als je ze met groenvoer wel aan het eten krijgt, maar ze vervolgens diarree krijgen omdat ze geen groenvoer gewend zijn.  Verder vinden konijnen het ook gewoon lekker, en is het een gezonde variatie op het basisvoer (hooi en afgemeten hoeveelheid brokjes).

Al heb je hier ook gewoon de optie om gedroogde kruiden te geven ipv groenvoer als het konijn geen groenvoer wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Rian:

Al heb je hier ook gewoon de optie om gedroogde kruiden te geven ipv groenvoer als het konijn geen groenvoer wil eten.

 

Dat klopt. Hier krijgen ze het zelfs dubbelop. Naast groenvoer krijgen ze ook kruiden, die gebruik ik om lekker door het hooi te mengen, en dat op die manier aantrekkelijker te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Noodzakelijk" is een ander verhaal, wel kunnen ze dit goed gebruiken voor vitamines en het slijten van de tanden. Zo'n 20 gram biks zonder toevoegingen per dag en onbeperkt hooi is in principe voldoende. Je kunt bij dr dierenwinkel evt vitamine druppels kopen als je zeker wil zijn van voldoende vitamines. 

Deze geef ik mijn konijntjes het hele jaar door, nadat de dierenarts die bij mijn vorige konijntje geadviseerd heeft. 

 

Verder krijgen die van mij wel erg gevarieerd groente, fruit en zeer beperkt biks. Onbeperkt hooi krijgen ze van mij ook! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Joelle1997:

"Noodzakelijk" is een ander verhaal, wel kunnen ze dit goed gebruiken voor vitamines en het slijten van de tanden. Zo'n 20 gram biks zonder toevoegingen per dag en onbeperkt hooi is in principe voldoende. Je kunt bij dr dierenwinkel evt vitamine druppels kopen als je zeker wil zijn van voldoende vitamines. 

Deze geef ik mijn konijntjes het hele jaar door, nadat de dierenarts die bij mijn vorige konijntje geadviseerd heeft. 

 

Verder krijgen die van mij wel erg gevarieerd groente, fruit en zeer beperkt biks. Onbeperkt hooi krijgen ze van mij ook! 

 

Wel erbij vermelden dat dat per kg is!!! En dat mensen uit moeten gaan van het gewicht dat het konijn als volwassen dier heeft. Anders krijg je mensen die aan een vlaamse reus maar 20 gram biks geven, en dat is echt te weinig. Vitaminedruppels raad ik echt af. Daar zit te veel vitamine C in, en heb je veel te snel teveel wat op lange termijn erg slecht is, en verder naast vitamine C krijg je dan ook een teveel aan de andere vitamines. Tenzij je echt een ontzettend kwakkelkonijn hebt met tekorten zou ik dat echt afraden.

 

Een goede brok, afgemeten op de juiste hoeveelheid naar gewicht, het eigen formaat in los hooi per dag, en dat aangevuld met groenten en gezonde snacks zoals kruiden is wat ik aanraad.  Van alles wat een konijn eet op een dag hoort 80% hooi te zijn, 10% groenvoer, 5% brokken en 5% gezonde snacks. 

 

Als je dat aanhoud  zou een konijn per kg (volwassen) lichaamsgewicht ongeveer 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer en 20 gram gezonde snacks (kruiden, knaaghout etc) mogen eten.

 

hooi.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .