Ga naar inhoud

Angstig konijn dat zich verveelt


Tanika

Aanbevolen berichten

Hoii,

 

Ik heb sinds kort twee vriendjes Koos & Moos. Het zijn beide mannetjes en vinden elkaar helaas niet zo lief.. Ze kunnen in de ren wel aan elkaar snuffelen en elkaar zien, maar kunnen (nog) niet bij elkaar. Koos is een blij konijn, maar Moos is erg bang. Hij went steeds beter aan me en voorzichtig mag ik hem aaien en komt hij naar me toe als ik bij het hok zit. Oppakken vind hij verschrikkelijk, echter om hem buiten te zetten moet ik hem wel pakken, want zijn hok staat op hoge poten. Mocht dit niet verbeteren wil ik het hok uiteraard lager gaan maken zodat hij zelf in en uit zn hok kan. Nou heb ik het idee dat hij zich in zn hok af en toe verveelt, hij knaagt aan zn hok, rent veel heen en weer en eet zn drinkfles zowat op. Ik wil hem graag wat speelgoed geven, alleen het probleem is dat hij alles wat ik in zn hok leg eng vind. Hij wordt er wild van en gaat stampen. Ik haal het er dan maar weer uit, omdat ik niet wil dat hij er gestresst van raakt.. 

 

Hebben jullie tips voor mij zodat Moos zn speelgoed gaat waarderen en wat minder bang ervoor wordt? Moos is trouwens 11 weken oud!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is dat hok echt veel te klein om een konijn permanent in te laten wonen. een konijn moet 24 uur per dag de ruimte hebben en zich lekker kunnen bewegen. Een uurtje per dag veel ruimte, heeft een dier niks aan. Hij zit vervolgens weer 23 uur opgesloten en het is dus niet eens dagelijks dat hij de ren in kan.

 

Oppakken vinden konijnen meestal vreselijk. Ook het meest tamme konijn, kan oppakken verschrikkelijk vinden. Je gaat een bang konijn dus nooit tammer krijgen, als je hem telkens oppakt. De enige manier is het konijn altijd met 4 pootjes op de grond te laten. Zo kun je hem langzaam aan je aanwezigheid laten wennen. Gewoon naast de ren gaan zitten als hij eet. of uiteindelijk uit de hand eten geven. Wacht met aaien tot hij niet meer direct wegschiet en rustig aan je durft te snuffelen en eten aan durft te pakken.

 

Volgende probleem: konijnen zijn groepsdieren en horen dus niet alleen te leven. Twee rammen samen, gaat meestal niet goed. De beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster. Beide rammen alleen laten zitten, vind ik vrij zielig. Ik zou ze allebei een vriendinnetje geven, of anders voor 1 van de heren een ander plekje zoeken en een leuke voedster voor de ram die je houdt regelen. Dit kan het makkelijkste in een opvang/asiel. En ook koppels konijnen hebben permanent een ruime ren nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies. Aan al deze punten wordt nog gewerkt.. uiteindelijk zullen ze een vaste ren gaan krijgen waar ze zonder toezicht in kunnen, maar dat heeft nog even tijd nodig :) 

 

Mijn vraag was echter, hoe krijg ik mn konijn minder bang voor zn speelgoed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .