Ga naar inhoud

2 voedsters, eerst dikke vrienden nu ruzie


Newby1981

Aanbevolen berichten

Hoi, sinds 3 weken heb ik nu 2 voedsters van circa 7 maanden. Ze komen uit hetzelfde nestje en waren altijd dikke maatjes. (volgens mijn collega) En dit kan kloppen want de eerste weken bij mij zag ik ze lekker samen spelen, elkaar wassen, tegen elkaar aan liggen. Maar sinds 2 dagen is het opeens dikke ruzie. Ze zitten constant achter elkaar aan en vliegen elkaar in de haren, de plukken vliegen dan echt overal. Ook zitten ze steeds op elkaar te rijen (of hoe noem je dat bij konijnen?) wat ook weer op vechten uitkomt. Ik heb de dierenarts gebeld of sterilisatie zou kunnen helpen maar die zei dat dat kon maar het kon ook juist nog verergeren. Het hok waarin ze zitten is wel te klein (1,10 bij 60, 2 verdiepingen) maar ik heb dit zo overgenomen van die collega. Ik ga dit weekend voor een ander hok kijken (dit wordt denk ik ongeveer 2 meter lang en 1 meter breed) Ook ga ik 1 dezer dagen samen met mijn vriend een ren maken. (die wordt circa 3 of 4 meter lang en 2 meter breed) We hebben nu even een ren gemaakt maar als ze buiten gaan moet ik er bij blijven want ze kunnen zich snel uitgraven waardoor ze dus maar een uurtje 's ochtends kunnen buiten spelen en 's avonds even. Verder neem ik ze iedere dag een paar uur mee naar binnen waar ze op een kleed kunnen spelen (we hebben plavuizen en dan glijden ze uit) Het is dus niet zo dat ze 24 uur in het hok zitten maar ik merk wel dat ze het liefst buiten rennen/spelen. Ik kreeg van iemand het advies om 1 konijn om te ruilen en dan een rammetje terug nemen maar ik wil echt niet 1 konijn weg doen, ben nu al aan ze gehecht! Hebben jullie tips of adviezen? Zou dit een fase kunnen zijn of gaat het nu van kwaad naar erger? Of zou het een stuk minder worden als ze een grote ren en hok hebben? Of moet ik bijvoorbeeld 2 aparte hokken nemen en een gezamenlijke ren ofzo? Ik zit echt met m'n handen in het haar!

Alvast bedankt & Groetjes een Newby

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kunnen verschillende dingen (of een combinatie ervan) aan de hand zijn:

 

- Je voedsters zijn in de overgang van jong konijn naar volwassen konijn terecht gekomen, zeg maar de pubertijd. Hormonen gaan nu een veel grotere rol spelen. Dat kan leiden tot ander gedrag, andere onderlinge verhoudingen, bepaling van dominantie en helaas kan het ook leiden tot conflicten tussen konijnen onderling, ook al waren ze hiervoor de dikste maatjes. Sterilisatie kan wel degelijk helpen bij hormonaal gedrag. Je zou dan de meest dominante moeten laten steriliseren, of allebei. (Ik ben sowieso voorstander van steriliseren van voedsters, maar dat is een persoonlijke keuze.)

 

- Te weinig ruimte kan absoluut conflicten in de hand werken.  Een grote ren is belangrijker dan een groot hok. Zorg echt dat deze 24/7 beschikbaar is.  Te weinig ruimte = gefrustreerde konijnen = een hoop ellende.  Zorg dat je dit als eerste op orde krijgt. Als het vechten echt erger wordt, dan zou je kunnen overwegen om de konijntjes tijdelijk uit elkaar te halen tot de ren af is. Het nadeel hiervan is dat je ze dan misschien weer opnieuw moet koppelen. (Maar als het vechten in de tussentijd zo erg wordt dat er bloed vloeit, dan zijn ze straks ook met een grote ren misschien niet meer bij elkaar te plaatsen).

 

- Mocht meer ruimte en eventueel sterilisatie niet helpen, dan zou je inderdaad een voedster voor een ram kunnen omruilen bij een opvang. Die combinatie wordt vaak gezien als stabieler (tja, 2 vrouwen hè, al die hormonale buien enzo...  ;) ) maar zover hoeft het nog niet te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je berichtje! Ik denk zelf dat ze in de puberteit zijn gekomen gezien hun leeftijd en dat hun hormonen beginnen op te spelen omdat er 1 ook steeds op de ander zit. Ik vind het moeilijk om te zeggen wie de dominantste is want de ene keer denk ik Grijsje en de andere keer weer Witje. Ze zitten constant aan elkaars kont te ruiken beginnen dan rondjes te draaien achter elkaars kont en dan weer achter elkaar aan. Maar Grijsje zit het meeste op witje te rijen dus misschien dat ik haar het beste kan steriliseren om mee te beginnen. 

Grijsje was gister zo van slag dat ik haar in een binnenhok heb gezet in de kamer ('s nachts) en Witje laat ik alleen maar ik zet ze wel steeds samen als ik erbij ben anders ben ik weer bang dat ze elkaar missen.

Het nieuwe hok is vandaag geleverd, manlief even lief aankijken of hij er zsm aan kan gaan beginnen en zodra het hok staat kunnen we een ren er aan vast maken. We willen dit gelijk goed doen dus duurt iets langer maar misschien dat ik ze het beste apart laat als ik er niet ben en wel samen als ik er bij ben zodat ze niet van elkaar vervreemden. 

Ik zit er zelfs al aan te denken om van Grijsje een binnenkonijn te maken en bij Witje een rammetje te plaatsen. Maar als ik dit zou doen, een Rammetje erbij plaatsen, kan ik dan het beste van dezelfde leeftijd doen of juist jonger of ouder?

Bedankt alweer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je laten controleren door iemand met verstand van konijnen of het toch wel echt twee voedsters zijn?

 

Ik sluit mij aan bij het advies van Marjolein.

 

Als je ze uit elkaar haalt, zouden beide konijnen een maatje moeten. Ook binnenkonijnen hebben een soortgenootje nodig. Mensen kunnen dat echt niet vervangen. Leeftijd maakt niet uit voor partner, als het maar geen piepjong konijn is.

 

Konijnen af en toe samen en af en toe uit elkaar raad ik niet aan. Het is of samen, of apart. Anders is het elke keer als je ze samen zet een grotere kans op jagen en rangordebepaling, elke keer dat je ze uit elkaar haalt een stap achteruit.

 

Hier extra info:

Koppelinformatie / partnerkeuze

 

Huisvesting


Konijnen houden in huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .