Ga naar inhoud

garvo konijnenvoer


autumn

Aanbevolen berichten

hoi, ik geef mijn konijnen al een tijdje garvo konijnenvoer(fok en onderhoud) en naar mijn weten doen ze het er erg goed op. Heeft iemand ook hier ervaring mee, want ik kan het bijna nergens vinden. Het is ook echt goedkoop 0.50 cent per kilo, terwijl de ingredienten wel gezond lijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Koosje:

Is dat gemengd voer?

 Nee, het zijn echt pallets. 

Maar dit is de samenstelling

 

Samenstelling:

luzerne, maisglutenvoer, maismeel, palmpitschilfers, raapzaadschroot, sojaschroot geschild getoast, lijnzaadvezels, haver, tarwe, rietmelasse, lijnzaadschilfers, bietenpulp, soja olie, softacid, Genial oregano

Analitische bestanddelen/kg

ruw eiwit 16,5 %, ruw vet 4,4 %, ruwe celstof 15,4 %, ruw as 8,5 %, calcium 11,32 g, fosfor 6,78 g, Natrium 2,74 g

Toegevoegd/kg Vitamines

3a672a Vitamin(e) A 9949 IE, E671 Vitamin(e) D3 995 IE, 3a700 Vitamin(e) E 40 mg

Toegevoegd/kg Sporenelementen

E4 koper (Cu-chelaat uit glycine hydraat) 18 mg, E6 zink (Zn-chelaat uit glycine hydraat) 75 mg, E5 mangaan (Mn-chelaat uit glycine hydraat) 27 mg, E1 ijzer (Fe-sulfaat monohydraat) 67 mg, jodium (calciumjodaat anhydraat 3b202) 1 mg, E8 Selenium (Se-organisch CNCM I-3399 no. 3b8.12) 0.2 mg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zou ik het voer niet kiezen.

 

Het hoofdingredient is luzerne. Dat is goed. Maar afgezien daarvan zitten er vooral restproducten in. Gezien de hoeveelheid mais en soja, vermoed ik dat het één al al genetisch gemodificeerde ingrediënten zijn (bepaalde planten worden vaak genetisch gemanipuleerd zodat ze niet dood gaan van het spuiten met anti-parasieten en anti onkruidmiddelen, maar het onkruid wel). Zelf ben ik daar niet zo fan van omdat ik van mening ben dat planten die gifstoffen toch wel opnemen. En jij ze zelf als mens en ook jouw huisdieren die dan dus binnen krijgen. Maar goed, niet iedereen kijkt daar naar.

Het vezelgehalte vind ik te laag en het calciumgehalte te hoog.

 

Hier uitleg:

ruw eiwit 16,5 % Dat is prima (moet tussen 14-17% zitten)
ruw vet 4,4 % Is iets aan de lage kant, 5-10% is aangeraden
ruwe celstof 15,4 % Dit is wel vrij minimaal, 14% is echt het minimale, dit zit er maar net een procent boven, het is dus wel zeer belangrijk dat konijnen heel goed hooi eten naast deze brok.
calcium 11,32 g / fosfor 6,78 g.   Even uit mijn hoofd is dat een calciumgehalte van 1,132%, dat is wel erg hoog. Het ideale gehalte calcium in konijnenvoer is 0.40%.  Ik heb het niet nagerekend maar de calcium-fosforverhouding lijkt wel ok te zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei autumn:

 Nee, het zijn echt pallets.

Garvo zit hier om de hoek.
Van het voorjaar hadden ze daar open dag en natuurlijk zijn we even wezen kijken.
Was best interessant.

Er worden daar veel diervoeders gemaakt, gemengd en verpakt.

Hadden ze daar ook kleine zakjes gemengd konijnenvoer staan.
Ik ben daarover maar niet in discussie gegaan...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik ga die discussie vaak wel aan ;) Vind dat altijd wel leuk om op beurzen te testen hoeveel de vertegenwoordigers eigenlijk weten van voeding. Dat blijkt vaak tegen te vallen haha. Ook zit er zeker verschil in visie. Vanuit de merken vooral commercieel (Wat ziet er leuk uit en verkoopt) en vanuit mijn punt echt het konijnenwelzijn. De merken die bijv België geproduceerd worden, maken bijna allemaal alleen gemengd konijnenvoer. Die zijn heel verbaasd als ik zeg dat ik het gewoon niet verkoop.

 

Op zich gaat de kwaliteit van de gemengde voeders wel vooruit hoor, natuurlijk heb je nog de budget huismerkvoeders, maar er zijn ook een aantal mensen die het gemengde voer wel naar de tijd van nu ontwikkelen. Zo heb je bijv gemengde voeders waar bijv. pellets gemengd zijn met kruiden en luzerne. Dan heb je dus eigenlijk een soort alles in één maaltijd, hooi, kruiden en brokken. Hoewel ik altijd zou adviseren nog extra hooi bij te geven is dat al minder slecht dan de voeders die vroeger als konijnenvoer verkocht werden waar extra vitamine C en dingen als pinda's enzo in zaten en nauwelijks vezels :(

 

Maar het punt blijft: houd je konijnen in koppels, hoe controleer je dan in hemelsnaam wie wat eet en of ze wel genoeg binnen krijgen van alles? En als je naast het voer niet apart nog hooi geeft, en wel wil dat ze de hele dag ruwvoer hebben, dan geef je ook automatisch meer brokken. 

Ik vind het toch wel prettig en een fijne controle om het brokvoer apart te geven, zodat je de hoeveelheid kan controleren en het eetgedrag. Kruiden en hooi geef ik dan wel samen, dus daar is dan toch weer iets minder controle op, maar hoe goed ze daar van eten zie je ook weer beter terug in de keutels.

 

Sorry, ik raak :offtopic: het ging om de samenstelling van het garvo voer en daar heb ik al op gereageerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik deze

Samenstelling:

luzerne, gerst, maisglutenvoer, tarwe, lijnzaadvezels, palmpitschilfers, rietmelasse, lijnzaadschilfers, bietenpulp, zonnepit zwart, sojaschroot geschild getoast, aardappeleiwit, lecithine, softacid

Analitische bestanddelen/kg

ruw eiwit 14,5 %, ruw vet 4,1 %, ruwe celstof 14,5 %, ruw as 8,2 %, calcium 10,07 g, fosfor 5,7 g, Natrium 2,73 g

Toegevoegd/kg Vitamines

3a672a Vitamin(e) A 9949 IE, E671 Vitamin(e) D3 995 IE, 3a700 Vitamin(e) E 60 mg

Toegevoegd/kg Sporenelementen

E4 koper (Cu-chelaat uit glycine hydraat) 18 mg, E6 zink (Zn-chelaat uit glycine hydraat) 75 mg, E5 mangaan (Mn-chelaat uit glycine hydraat) 27 mg, E1 ijzer (Fe-sulfaat monohydraat) 67 mg, jodium (calciumjodaat anhydraat 3b202) 1 mg, E8 Selenium (Se-organisch CNCM I-3399 no. 3b8.12) 0.2 mg

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt, voor budgetvoer is het denk ik redelijk goed en kan het niet kwaad. ( ik heb begin deze maand een zak van 20 kg gekocht, en dus duurt het behoorlijk lang voordat mijn koppeltje door die kilos heen zijn.) Ik moet gewoon even er op letten dat ze genoeg hooi eten want het zijn geen fantastische hooieters helaas. Gelukkig kan ik met mijn bijbaantje nu steeds meer zelf mijn konijnen sponsoren en zit ik niet meer vast aan ouderwetse konijn-is-2e rangs- huisdier-en-is-dus-goedkoop gedachten van mijn ouders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .