Ga naar inhoud

Konijn is angstig?


Snuffel&ninus

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Ik heb een rammetje van ongeveer 4 jaar oud. Het is zo'n ontzettend leuk beestje, maar hij lijkt angstig en hij lijkt me niet te vertrouwen. Hij zit alleen, en ik heb al tig keer tegen mijn ouders gezegd dat een konijn en groepsdier is en dus helemaal niet gelukkig als ie zo alleen zit. Ik heb ze gevraagd alsjeblieft de moeite te nemen om het op zijn minst nog te checken, maar ze weigeren dit gewoon simpelweg.

 

Als ik hem wil aaien dan lijkt hij helemaal gespannen en springt hij weg. Het is volgens mij helemaal niet juist met dit konijntje:

- hij eet geen hooi, af en toe een sprietje misschien

- hij zit alleen

- hij komt bijna nooit uit zijn kooi 

- hij is angstig

- bijna niemand behalve ik geeft hem aandacht

- hij lijkt simpelweg doodongelukkig

 

als ik hiermee aankom bij mijn ouders wuiven ze het gewoon weg.  Ik heb verder een hond, en in de kamer rondrennen wordt lastig, tenzij we de hond in de gang houden, maar dan nog hebben we overal draadjes, waar we natuurlijk opzich wel iets aan kunnen doen. Buiten rondrennen kan, maar daar moet de temperatuur juist voor zijn.

 

wat het alleen zitten betreft, er moet een wonder voor nodig zijn om mijn ouders over te halen een 2e konijn te nemen. Toch zal ik blijven doorgaan met proberen. Tips hoe ik ze kan overhalen? 

 

het hooi eten heeft ie nooit gedaan, en gebitsproblemen zijn er volgens mij gek genoeg niet, hij eet prima. Ik weet wel dat hooi de standaard moet zijn, en geef hem wel hooi maar hij eet het simpelweg niet, iemand tips hoe ik hem dit kan aanleren ofzo?

 

Het konijn is van ons allemaal, zegt iedereen in mijn gezin altijd, maar waarom aait niemand hem dan denk ik altijd.. ik zeg dit vaak genoeg tegen ze maar ze luisteren niet, tips hoe ik ze echt streng kan aanspreken? 

 

En heeft iemand een idee hoe je nou precies een band herstelt/opbouwt?

 

En ik ben er eigenlijk van overtuigd dat dit beestje niet al te gelukkig is. Denken jullie, dat als dit zo doorgaat, het misschien beter is het konijntje aan een gezin te geven dat er wel goed voor zorgen kan..?

 

alvast heel erg bedankt, en noem dit alsjeblieft geen dierenmishandeling ofzo, ik doe ontzettend mijn best maar zoals jullie misschien wel gelezen hebben ben ik erg afhankelijk van mijn ouders, en in mijn eentje is het niet allemaal genoeg.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen die te weinig hooi eten krijgen over het algemeen veel te veel brokvoer. Verder staan hier tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

 

De meeste punten die je noemt zijn makkelijk te verhelpen: zorg dat jouw konijn een maatje krijgt. Konijnen kunnen prima buiten wonen, mits ze een veilig verblijf hebben. Misschien is het een optie om jouw konijn wel naar buiten te verhuizen, daar een plek te maken waar hij/zij samen kan leven met een soortgenootje en verder gewoon lekker konijn kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link, :-)

 

Ik weet niet hoe mijn ouders het idee van naar buiten verhuizen en het maatje vinden, maar ze weten minder over de behoeftes van een konijn dan ze denken, ik zal ze hierop wijzen en ze vragen zich toch een beetje hierin te verdiepen. Vervelend dat ik zo afhankelijk van ze ben!

 

Heeft iemand verder nog tips om het vertrouwen van mn konijntje terug te winnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien aan de foto heb jij een dwergkonijntje als ik mij niet vergis. Ik hoor vaak dat dat soort konijnen over het algemeen wat schichtiger zijn dan andere konijntjes. Het kan natuurlijk een fabel zijn, maar het valt mij wel een beetje op... nogmaals ik weet niet of het klopt wat ik nu zeg, maar misschien heeft het er toch iets mee te maken? 

 

En inderdaad wat Evee al zegt, konijnen die te weinig hooi eten krijgen vaak te veel brok. Welk brok geef je? Omdat je schrijft dat je ouders niet veel om je konijn geven, zou het vast goedkope gemengde brok zijn waar van alles in zit. Selective is beter.

 

Je kan tegen de eenzaamheid een konijnenknuffel kopen, waarvan ze natuurlijk niet te veel vacht uit kunnen trekken en geen knoopjes eten... Op bunnybunch heb ik een leuke gezien die zeker geschikt is! Ik heb ook konijnenknuffeltjes voor mijn konijn die ook alleen zit om een bepaalde reden. Ze gaat hier soms tegen aanliggen en eraan likken. Het is natuurlijk niet zoals een echt konijn en je mag het alleen geven ONDER TOEZICHT, dus niet in het hok laten slingeren!  

 

En je kan toch een ren aan je hok vastmaken? Of meerdere rennen zodat het wat groter wordt. Een konijn moet kunnen bewegen en niet alleen maar stil in een kooitje zitten... Soms kunnen konijnen en honden ook best wel bij elkaar als ze eenmaal aan elkaar gewend zijn. Ik heb hier echter geen ervaring mee, maar zie soms foto's dat een konijn en hond heerlijk tegen elkaar liggen.  Twee konijnen in één hok is ook zielig als ze amper ruimte hebben...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Het konijn op de foto is mijn andere konijn dat inderdaad een kleurdwergje is, maar ik geloof dat het konijn waar het over gaat ook een dwerg is.

 

Als voer geef ik wel selective (en mijn ouders houden zeker wel van mijn konijnen, ze weten er alleen niet veel van, niet al te verstandig natuurlijk :-)) maar het is caviavoer omdat we ook een cavia hebben en ik had gehoord dat dit ook gegeven kan worden aan konijnen, nooit verder over nagedacht eigenlijk... kan dit? Het kan kloppen dat hij teveel brok krijgt, zal hierop letten.

 

Update: mijn moeder gevraagd of ze toch niet eventjes de moeite wil nemen, en ze heeft beloofd wat te googelen ! Ik hoop ontzettend dat ze haar ongelijk eindelijk inziet, haha. En bedankt voor de tip over de knuffel, zal eraan denken!

 

k heb verder voorzichtig de optie gegeven hem buiten te zetten, en ze zei: we zien wel. Maar het zal uiteindelijk wel moeten, mochten we een tweede konijn krijgen, ik bedoel, twee konijnen in zo'n binnenkooi, die al best klein is, kan natuurlijk niet.

 

De hond is nog jong en speels, ik weet niet of ik het aandurf.

 

bedankt voor je reactie !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, mijn ouders zijn gescheiden en bij mijn vader én mijn moeder hebt ik één konijn, allebei rammetjes. Ik dacht dat twee rammen geen goeie combi was, misschien zit ik ernaast hoor. Kan het? Dat zou een oplossing kunnen zijn, hoewel ik denk dat mijn ouders daar weer anders over denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had je nog 1 konijn? En dat beestje zit al 5 jaar alleen? Toen sprak je nog over ouders, namelijk. Vorig jaar gaf je ook mooi aan dat een konijn en cavia 2 verschillende dieren zijn en dus niets aan elkaar hebben. En dat een gecastreerde ram en voedster de beste combi is. Dus ik vraag me af waarom je dan denkt dat caviavoer wel kan voor een konijn? En waarom je dat vraagt van de rammen samen? Ik probeer voor mezelf even het plaatje helder te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het, sorry voor alle verwarring. Ik wist inderdaad wel dat een cavia geen vervanger kon zijn voor een ander konijn, maar mijn moeder zei dat in het voer ongeveer hetzelfde zit.

Ik stond er nooit bij stil eigenlijk, tot een paar weken geleden en ik vroeg me af of ze wel gelijk had aangezien ze ook niet veel wist van de behoeftes van een konijn. Maar ik vind het ook ontzettend dom van mezelf want caviavoer is natuurlijk niet voor niets alleen voor cavia's. Ik snap daarom ook echt de verwarring, en hetzelfde als de opmerking over de twee rammen die ik maakte, zocht ik voor mezelf meer misschien een bevestiging, denk ik. 

 

En ik had toen al twee konijnen, ik had het inderdaad over één van de twee konijnen. Ze zitten allebei alleen wat ik verschrikkelijk vind, en ik probeer mijn ouders er echt bewust van te maken, maar ik weet niet hoe lang dat nog gaat duren.

 

Nogmaals sorry :'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, geeft niets. Maar het maakte het inderdaad niet eenvoudiger om te begrijpen. Nu snap ik het wel, plaatje helder :)

Cavia's maken zelf geen vitamine C aan, dus in caviavoer is vaak extra vitamine C toegevoegd. Dat is voor een konijn natuurlijk overbodig. En zo zitten er wel meer kleine verschillen in, dus je vermoeden is juist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is al eerder gezegd. Een maatje zou echt helpen voor je konijn. Mijn konijn trok zich terug, liet zich niet meer aaien. een beetje hetzelfde als wat je beschrijft. Wij hebben er een dame bij gedaan en toen draaide hij volledig om. Hij werd weer aaibaar, vond alles weer prima. Ik herken je problemen met je konijn aangezien de mijne hetzelfde had

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .