Ga naar inhoud

Wanneer zijn konijnen te mager?


Smantt

Aanbevolen berichten

Wanneer is een konijn dus te mager? 

Hoeveel weegt een gemiddeld (dwerg) konijn?

 

Toevallig was ik bij de dierenarts en deze wilde mijn Teddy widder van 4 wegen. Hij is altijd al aan de kleine kant geweest en heb helaas nooit consequent zijn gewicht bijgehouden. Hij kreeg regelmatig flink wat biks (denk vaak juist teveel dan te weinig)  en vaak wat lekkers. Natuurlijk ook altijd hooi.

 

Hij woog 1300 gram, zijn vriendinnetje 1330 terwijl zij wel zwaarder oogt. 

Nu ik erover nadenk zijn hun keutels wel kleiner geworden de laatste weken, maar ze eten alles nog prima.

 

Dus toch mijn vraag aan jullie, wat is gemiddeld en hoe kun je ervoor zorgen dat ze bijkomen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijnen te mager waren dan had de dierenarts dat zeker gezegd, aangezien te mager zijn natuurlijk juist een aanduiding van gezondheidsproblemen kunnen zijn. Aan alleen het gewicht kun je niet veel aflezen over wel of niet te mager zijn, zeker bij Teddy's waarbij het formaat en gewicht echt enorm verschilt per dier. En dan nog, ook bij erkende rassen waarbij wat nauwkeuriger gefokt wordt gaat het vaak om een bepaalde range, neem bijvoorbeeld een ras dat 2200 tot 2600 gram mag wegen. De één is dan met 2200 goed op gewicht terwijl voor de ander 2600 beter is of iets er tussenin en dan zegt het gewicht nog net niks. Het gaat er om hoe het aanvoelt en daar zal de dierenarts zeker aandacht aan besteed hebben en ook absoluut iets van gezegd hebben als er een probleem mee was. Ik zou er dus vanuit gaan dat dit een gezond gewicht is voor je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt per konijn verschillend wat een goed gewicht is. Ik heb een kleurdwergje gehad die tussen de 900 gram en 1100 gram zat, heb nu een Nederlandse hangoordwerg die rond de 2kg weegt (wat het maximale is voor dat ras volgens de rasstandaard, maar voor hem is het gewoon een prima gewicht) en van mijn dametje weet ik het gewicht eigenlijk niet, heb haar nog niet gewogen.

 

Het gewicht als nummer maakt voor mij ook niet zo veel uit, daar zijn konijnen te verschillend voor. Je hebt konijnen met een robuuste bouw en konijnen met een atletische bouw. Als de conditie maar goed is. Niet zo mager dat de botten/ribben uitsteken, dat je ze gelijk voelt als je over de ruggengraat aait. Maar ook niet zo dat je ze moet zoeken, omdat er zo een vetlaag overheen zit ;) Het goede zit er tussenin, je moet de ruggengraat kunnen voelen, en de ribben moet je kunnen voelen als je een beetje druk uitoefent.

 

Verder zeggen de konijnenkeutels ook veel over de conditie en gezondheid van een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .