Ga naar inhoud

Welke ziekte kan het zijn? 3e konijn overleden


JosanneP

Aanbevolen berichten

Goedemorgen Bunny liefhebbers, 

 

Ik hoop dat er iemand hier op het forum is die een idee heeft wat voor ziekte mijn konijntjes heeft getroffen. 

 

5 jaar geleden kwam mijn Rammetje BamBam bij mij als baby konijn. Ik heb hem gekregen van een nestje van een kennis van mij (waren buitenkonijnen in een grote groep). 

In de afgelopen jaren heeft BamBam drie Voedsters verloren met hele vreemde symptomen. Ik zal het verloop per geval beschrijven: 

 

- Bob (ja het was een vrouwtje) kreeg ik in november 2015 via het DOA Amsterdam. Zij en BamBam hebben tot mei 2016 binnen gezeten en zijn toen naar buiten gegaan. Na ongeveer 8 weken ging ik 's avonds voeren en toen was Bob minder actief, maar ze ging wel naar de voerbak. Ik besloot om de volgende ochtend naar de DA te gaan als ze niet at. Die ochtend was zij helaas al overleden. Ze lag languit gestrekt in een rare houding. 

 

- Bibi kreeg ik via de opvang in Midwoud. Na ongeveer 8 weken at ze niet meer in de ochtend en was ze lusteloos. Ik heb haar direct naar de DA gebracht en die hebben haar opgenomen. Ze had koorts, maar haar hartje, longen en darmen waren OK. 's Middags overleed ze nadat ze erge stuiptrekkingen had gehad en had geschreeuwd van de pijn. 

 

Ik heb toen contact gezocht met Wilhelminapark omdat ik vermoede dat mijn ram drager zou kunnen zijn. Hiervan zou niks bekend zijn en ik zou pech gehad hebben. 

 

- Kiara heb ik bij de opvang in Schagen gehaald ongeveer 8-10 weken geleden. Eergister (5 juni) sprong ze nog super gezond, binkies makend door het hok en at ze perfect. Gister ochtend was ze een beetje lusteloos maar ging ze nog naar de voerbak. Gister middag lag ze dood ziek in het hok. Direct naar de DA gegaan en pijnstilling/antibiotica meegekregen. Thuis heb ik haar binnen in een kooi gezet, maar ze lag helemaal lusteloos en was helemaal slap. Plotseling werd ze heel spastisch, ze ging door de kooi rennen, rende hard tegen de wanden op en schreeuwde het uit van de pijn. Vervolgens kreeg zij een stuiptrekking en overleed ze. 

 

Alle konijnen hebben de volledige inentingen gehad. 

 

De DA wist niet wat het kon zijn, maar zelfs na geval 3 vonden ze het sterk dat mijn Ram iets kan dragen. Dit geloof ik natuurlijk niet aangezien ze alle drie zo raar zijn overleden. 

 

Ik ga ook weer contact zoeken met Wilhelminapark maar ik ben toch benieuwd of iemand op dit forum bekend is met dergelijke gevallen en of iemand wellicht weet wat het zou kunnen zijn.

 

Alvast bedankt. 

 

Groetjes,

 

Josanne 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte allereerst! Op zich is wat je omschrijft niet een hele rare manier om te overlijden. De aanloop er naar toe kan duidelijk op SAS, wat eigenlijk heel vaak optreed als gevolg van een ander probleem. Wat daarna gebeurt, de stuipen en het gillen, is iets wat je bij konijnen die overlijden vaker ziet. Ik weet natuurlijk niet wat die konijnen voelen, maar zoals ik het ervaren heb tot nu toe is dat niet zo zeer een uiting van pijn. Je merkt ook dat ze op dat moment al helemaal niet meer helder zijn, ze zijn zo ver in het sterfproces dat ze eigenlijk al weg zijn. Het is natuurlijk wel toevallig dat hij in zo'n relatief korte tijd drie vriendinnetjes verloren is. Wat je zou kunnen doen is sectie laten doen op je voedster. Ik zou het dan wel laten insturen en niet alleen bij je dierenarts laten kijken, dat zal geen uitsluitsel geven waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Dollie, bedankt voor je berichtje. 

Ik heb besloten om geen sectie te laten doen, om eerlijk te zijn heb ik dat geld er niet voor over. De DA zei ook al dat ze vaak nog geen duidelijke diagnose kunnen stellen en dan is het echt weggegooid geld. 

 

Ik heb snel wat gelezen over SAS, dus ik weet niet alle ins en outs, maar Kiara at op 5 juni nog sperzibonen en brokjes en gister avond voor de dood ding poepte ze ook nog normale keutels. 

 

Ze was gister natuurlijk heel zwak ineens, maar ze had ook echt moeite met haar kopje recht houden, die liet ze steeds vallen. Een van de dierenartsen waar ik even later nog contact mee had gaf aan dat het wellicht E Cuniculi zou kunnen zijn, maar dat de snelheid waarmee ze ziek werd tegenstrijdig daarmee is. 

 

Ik vind het sowieso zeer frustrerend dat er weinig DA's zijn die echt verstand van konijnen hebben, in geval van nood moet ik altijd een heel eind rijden :(

 

Zijn er nog mensen die een ideëen hebben over wat het zou kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .