Ga naar inhoud

Wormen? of...????


RyansPets

Aanbevolen berichten

Aangezien ik de situatie konijn+wormen nog nooit voor handen heb gehad, graag even een ervaren blik hierop.

Daarnet bij Bowie een paar kleine plekjes dunne poep, heb meteen even het restantje biks weggehaald en maar even geen groen meer. Keek ik wat beter, zag ik dit op 1 plek. Sorry voor de onsmakelijke foto rond etenstijd :'D

Een van de wormensoorten? Of iets anders waar ik me meer zorgen om moet maken?  Uit de foto's op google onder 'wormen konijn' werd ik niet veel wijzer. Ontworming was op, die stond voor morgen op de planning om weer te halen.

 

IMG_0218_zpsyrd3zyd4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehem. Ja. Ik heb wel eens iets smakelijkers gezien 5 minuten voordat mijn lasagna uit de oven komt :'D

 

Toen Mississippi wormen had, had hij dit niet zo. Er kwamen alleen levende wormpjes uit zijn redelijk normale keutels (ja, dat was ook niet zo smakelijk...). Verder weet ik eigenlijk niet of dit bij wormen kan horen, ben ook wel benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was wel heel taai/elastisch, gaf niet makkelijk mee, precies zoals je van een worm verwacht. Vaag. Ik heb net de kranten even ververst, dus het eerstvolgende wat ie daar laat vallen even kijken of het alweer wat fatsoenlijker is of ook vreemd of nog steeds dun. Kwam wel nog een 4stuks kettinkje tegen van iets kleinere keutels dan standaard, maar of die ook van vandaag waren is de vraag.

Verder is ie nog niet anders dan gewoonlijk, komt me meteen hallo zeggen, knabbelt lekker op zn hooi en gedroogde kruiden, drinkt goed (net nu ik het typ hoor ik hem weer aan de fles hangen), buikje was niet gespannen, geen rillen/trillen, voelde niet koud of warm (hmmm, hoe temperatuur je een konijn eigenlijk accuraat?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een thermometer, maar dan moet je wel weten wat je doet anders kan je binnenin een en ander beschadigen, vraag dus je da of hij/zij het je evt wil leren. Anders kan je in de nek voelen achter de oren, maar dan heb je een globaal beeld, geen exacte waarde. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nou, daar waagt deze konijnenmoeder zich niet aan. Als dat nodig is, rijden we em mooi naar de dierenarts :rits:

 

Heb je een beetje een goede relatie met je dierenarts? Zou je eventueel even kunnen bellen voor advies/mailen om de foto te laten zien? Of afspreken dat je de volgende keer zo'n flatsje meteen langs brengt zodat ze het kunnen onderzoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mississippi:

Haha, nou, daar waagt deze konijnenmoeder zich niet aan. Als dat nodig is, rijden we em mooi naar de dierenarts :rits:

 

Heb je een beetje een goede relatie met je dierenarts? Zou je eventueel even kunnen bellen voor advies/mailen om de foto te laten zien? Of afspreken dat je de volgende keer zo'n flatsje meteen langs brengt zodat ze het kunnen onderzoeken?

 

Ja maar die etters verzinnen het meestal midden in de nacht of 's avonds laat om ziek te worden. Het is vrij goed in te schatten wat de situatie is, na aanleiding van de temperatuur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat ik zelf kan scheelt me een hoop tijd (en geld), zeker als het om dingen als temperaturen, haren/nagels knippen en andere kleine zaken gaat. Daarbij kan ik het beter doen, ze kennende en dus precies wetende hoe ze op handelingen en aanrakingen reageren en dus met zo min mogelijk stress, dan van hot naar her zeulen en 'vreemd' gehanteerd worden. Maar das mijn redenatie :)

Mijn d.a. is geen verkeerde, coulant met betalingen en als ik met een opvanghondje kwam standaard reductie, met mijn eigen hondje op den duur 'laat de consulten maar zitten, bel maar als het weer optreed, dan kijk ik welk middel je morgen op kan komen halen' als ze weer eens een oorontsteking had. Goed idee, zal zo even een mail de deur uitgooien, dan heb ik morgenochtend ergens wel antwoord.

 

Hihi @Domino , dat is bij dieren in het algemeen geloof ik, altijd als het geen slechtere timing kon zijn, avonden of weekenden dat de diensdoende arts een pokke-eind weg zit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts kon/wilde niet via foto oordelen, maar uitte wel het vermoeden dat het toch iets van slijm was. Aangezien Bowie vanaf vanochtend weer gewoon nette keutels heeft, dat er even achteraan gebeld naar de d.a.  Advies om even rustig te doen met biks en groen (dus keuze beperking tot hooi) en dan weer rustig opbouwen, zodra het weer optreed wel langskomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Domino:

Ja maar die etters verzinnen het meestal midden in de nacht of 's avonds laat om ziek te worden. Het is vrij goed in te schatten wat de situatie is, na aanleiding van de temperatuur. 

Ja dat hoef je mij niet te vertellen haha, ik stond er afgelopen maandag om 21:00 nog aan de deur. Dat is dan 150 euro mevrouw... (ach, en als je zag hoe de arme ziel erbij lag was dat het meer dan waard, maar een uurtje eerder in het avondspreekuur was ook fijn geweest zeg maar ;))

 

16 uur geleden zei RyansPets:

 

Alles wat ik zelf kan scheelt me een hoop tijd (en geld), zeker als het om dingen als temperaturen, haren/nagels knippen en andere kleine zaken gaat. Daarbij kan ik het beter doen, ze kennende en dus precies wetende hoe ze op handelingen en aanrakingen reageren en dus met zo min mogelijk stress, dan van hot naar her zeulen en 'vreemd' gehanteerd worden. Maar das mijn redenatie

 

Ja alles wat je zelf kunt doen is natuurlijk mooi meegenomen! Maar het klinkt ook alsof jij er al wat ervaring mee hebt, dat scheelt ook. De dierenarts is zoveel kundiger en sneller dan ik dat het (waar mogelijk) het minste stress oplevert voor iedereen als hij het gewoon doet. Voorlopig concentreer ik me op het bijschaven van mijn dwangvoederskills, daar moet ik helaas al genoeg mee pesten en voor alle andere ellende heb ik een hele lieve dierenarts haha.

 

1 uur geleden zei RyansPets:

Dierenarts kon/wilde niet via foto oordelen, maar uitte wel het vermoeden dat het toch iets van slijm was. Aangezien Bowie vanaf vanochtend weer gewoon nette keutels heeft, dat er even achteraan gebeld naar de d.a.  Advies om even rustig te doen met biks en groen (dus keuze beperking tot hooi) en dan weer rustig opbouwen, zodra het weer optreed wel langskomen.

Ah. Ja zo zag het er ook wel uit ja, maar waar het dan door komt? Wel goed dat je even gecheckt hebt. Lijkt me een goede aanpak ook, even aankijken en als het dan iets is wat terug blijkt te komen kun je altijd even langs gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien iets van het groen wat niet goed is gevallen? Als ie het terug gaat krijgen doe ik weer even 1 soort per keer, ala eliminatie-dieet.

 

Met konijnen heb ik eigenlijk niet heel veel ervaring, maar heb al zoveel diersoorten verzorgd  vanuit werk, stages, vrijwilligerswerk en thuis intussen, dat scheelt wel inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt heel veel op wat een van onze konijnen hier gehad heeft. Hij had een parasiet waardoor een darminfectie ontstond. Dat is slijm op je foto. Ik denk dat je ontlasting moet laten onderzoeken als je het nog een keer vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .