Ga naar inhoud

Gillen bij de dierenarts.


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 
Ik weet niet precies of dit de juiste plek is voor dit topic, aangezien het ook over gedrag gaat, maar ik ben net met Bibi naar de dierenarts geweest voor haar eerste inentingen. In eerste instantie was er niets aan de hand, zonder problemen in haar 'reismand', nieuwsgierig in de auto, ook gewoon op de tafel maar toen... vrijwel direct nadat de dierenarts haar pakte begon ze te spartelen als een gek, ik vind dit altijd al zielig om te zien maar toen... ze begon echt heel hard te gillen, vreselijk geluid dat echt door merg en been ging. De dierenarts vroeg de assistent om haar even over te nemen en zij heeft Bibi gekalmeerd door haar ogen te bedekken, dit hielp gelukkig snel. 

Gelukkig is ze nu weer vrij rustig en hupst ze vrolijk in het rond, af en toe een beetje argwanend als ik voorbij loop, maar ik ga er vanuit dat dat vanzelf weer afneemt. Maar, ze moet in mei dus nog eens terug. Is er iets dat ik kan doen om het voor Bibi zo comfortabel/gemakkelijk/rustig mogelijk te maken? Dat gegil is voor mij vervelend, maar ik vind de angst van Bibi erger, jeetje wat was/leek ze bang. 

Herkent iemand dit? En heeft iemand misschien tips?
Bedankt alvast! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze ergens pijn? Of is er ooit iets ergs gebeurd bij de dierenarts? De meeste konijnen spartelen pas als je ze pijn doet of in een onprettige houding pakt. Gillen doet een konijn alleen bij doodsangst.

 

Mijn ervaring is dat de meeste konijnen "verstijven van schrik" en soms wel bij een bepaalde handeling gaan spartelen (bijv als de dierenarts in de bek wil kijken). Krijsen bij de dierenarts heeft geen van mijn konijnen ooit gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, gillen hoor ik ze ook nooit doen. Niet die van mezelf en ook niet de konijntjes in de praktijk.
Er kan sprake van pijn zijn, of van schrik als de dierenarts erg lomp handelde. Pakte hij haar gewoon onder de buik/kont op?

En als ze de volgende keer alleen voor een hervaccinatie moet, kun jij haar misschien even vasthouden (een hand onder de voorpootjes/tegen de buik, andere onder de kont, ruggetje tegen jou buik/borst aan) als de dierenarts het gebit wil bekijken. Dat is wellicht wat vertrouwder. Verder zou ze  in het reismandje kunnen blijven zitten wanneer, als je de bovenkant eraf kan halen. En als je een handdoekje meeneemt hebben ze wat meer grip op de tafel en spartelen ze vaak ook een stuk minder (dus hoef je ze minder vast te houden.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ze had nergens pijn en er is ook nooit iets ergs gebeurd bij de dierenarts, sterker nog, ze was vrij vrolijk en relaxed maar pas toen hij haar pakte werd ze panisch. De dierenarts was trouwens een hele leuke man! Super rustig, nam de tijd, pakte haar heel rustig bij buik en kont. Ja de dierenarts zei ook wel dat dit gedrag echt is als een konijn doodsangst heeft en suuuuuper gestresst is, bijvoorbeeld als er op ze gejaagd wordt. Ik vond het zo naar om te horen, wil haar dat echt besparen de volgende keer. :(

Ik bedacht me later nog iets, voor haar was wel iemand met een kat, kan het zijn dat ze dat nog ergens geroken heeft ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is best een mogelijkheid ja. Mijn konijnen zijn altijd erg gestrest bij de (superlieve) dierenarts. Bij mij verstijven ze alleen. Wel ijn dat je dierenarts zo prettig omging met Bibi :) .

Volgende keer gewoon weer gaan, zelf ook rustig blijven en als ze het oppakken echt heel vervelend vindt, het door jou laten doen en/of haar met haar kont op een handdoekje op de tafel of jouw schoot (als je zit) neerzetten, dan zweeft ze wat minder in de lucht. Misschien is het dan wat minder eng.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het 1 keer meegemaakt dat één van mijn konijnen ook zo begon te gillen bij de dierenarts. De dierenarts pakte hem uit de vervoersmand om hem te controleren en de (toen) halfjaarlijkse inenting te geven. Inderdaad, dat gegil gaat door merg en been. Ik denk omdat het toch prooidieren zijn dat het oppakken een behoorlijk angstig moment is geweest en dat hij daardoor zo ging gillen. Dit is ook maar 1 keer geweest. De volgende inenting is toen zonder gillen gegaan.

Misschien kan je Bibi bij een volgend bezoek aan de dierenarts veel aaien zodat ze daardoor toch enigszins rustiger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

was dit de eerste 1 bij de dierenarts? toen ik met pluis de eerste x ging net hetzelfde, in het mandje ok, auto ok wachtzaal ook en eens binnen op de behandeltafel net een varkentje dat werd doodgedaan, gillen niet normaal, ik stond te schudden en te beven van verschiet, tranen liepen over mijn wang, terwijl de dokter eigenlijk niets misdaan had, amper aangeraakt, nu de keren erna is het alleen maar beter geworden, geen gepiep meer. zijn reismandje staat in de living, en als we nu gaan praat ik constant tegen hem, mijn man praat met de dokter en streel hem ook en hou een ander hand naast zijn kopje zodat hij me ruikt. op deze manier is hij kalm en braaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn die gilt bij de dierenarts. hij wordt namelijk niet graag opgetild en aangeraakt. en aangezien de dierenarts hem toen wou tillen begon die te gillen. Tegenwoordig zetten we het vervoersmandje op de grond, ( hij kan van boven open) en dan enten en onderzoeken ze hem op de grond, zodat die niet in paniek de tafel af kan schieten, en hij ook niet getild hoeft te worden. De laatste keer ging het dan ook al een stuk makkelijker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn koppel is er een altijd heel relax en de ander best nerveus als we naar de dierenarts moeten voor de enting. Ik laat ze altijd samen zodat ze steun hebben aan elkaar en ik laat ze ook in de vervoersbak zitten. De bovenkant kan er af en de konijnen blijven in de bak, dat vind ik het minst stressvol voor ze. Terwijl ze in de bak blijven zitten krijgen ze een prik en klaar. Bovenkant er weer op en we kunnen weer gaan. Voor mijn gevoel is dit het minst stressvol voor ze.

 

Ik weet niet wat voor vervoersbak je hebt natuurlijk maar misschien heb je er iets aan als je konijn ook in de bak kan blijven zitten en niet opgetild hoeft te worden. Vreselijk als ze zo gaan gillen, heb het de mijne nog nooit horen doen gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de mijne ook nog nooit horen gillen!
Bij mij worden ze eerst gecontroleerd in de reismand en dan geprikt, en dan worden ze inderdaad ook nog even gewogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef altijd aan dat de hele controle en het wegen niet hoeft, als het nodig is als ik ergens over twijfel of vragen heb wel natuurlijk. Of als de dierenarts het nodig vind of zou denken dat ik te dikke of te dunne konijnen heb mogen ze best wegen van mij maar gelukkig tot nu toe altijd complimenten dat ze er zo goed uit zien. 

Vind het zelf niet nodig om ze onnodig stress te bezorgen. Dus prikken en wegwezen haha.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips! Ik heb een vrij grote 'vervoersbak' die aan de voorkant maar ook aan de bovenkant open kan, de volgende keer kan ze daar misschien beter in blijven. Ik had dit ook totaal niet verwacht juist omdat ze eigenlijk altijd een heel vrolijk, nieuwsgierig en ik-ben-nergens-bang-voor konijntje is. Het is de tweede keer bij de dierenarts, de vorige keer was er geen probleem.

Ik weet niet of ze weer op de weegschaal moet, denk het niet. Ze is wel wat klein en licht, maar qua gewicht goed voor haar grootte. Waarschijnlijk wordt ze niet meer veel groter en blijft het gewoon een kleine ukkepuk. Het aaien en knuffelen had ik gisteren wel gedaan, misschien dat ik de volgende keer ook nog iets lekkers mee neem? Een stukje witlof ofzo, dan is ze een beetje afgeleid. 

Pff, gelukkig vandaag weer helemaal de oude, dat gegil is echt heel erg om te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Anjo:

De volgende keer zal het konijn alleen voor de boost hoeven te gaan denk ik dus dan is de controle sowieso verder niet nodig.

Ja dat klopt.

Over een half jaar is dit het geval.

Dan kan die in principe in de vervoermand blijven en hoeft niet onnodig opgepakt te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .