Ga naar inhoud

Boomer eet amper!


DavidenGoliath

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik zit met een erg vervelend probleem, ofja Boomer zit ermee. 

 

Afgelopen pasen stond ik op rond half 11. We hadden een paasbrunch bij mijn schoonouders om half 12 dus ik dacht ik kan lekker uitslapen. Boomer maakte enorm veel lawaai, ik dacht hij heeft honger wat hij is namelijk gewend om om half 6 al eten te krijgen (onze jobs beginnen vroeg) . Toen ik zijn eten gaf keek hij er niet naar om. Nieuwe keutels waren er niet. Zijn buikje maakte super veel lawaai, een piepend en borrelend geluid. En na een uur kreeg hij wat diarree. 

 

Ik belde de dierenarts van wacht en die zei dat het een maagdarm infectie was, schreef AB 1x/dag voor en gaf fibreplex mee om aan te vullen op zijn gewoon voer. Zo gezegd zo gedaan maar gisteren was er nog steeds geen verbetering dus ben ik maar naar mijn dierenarts gegaan. Ik moest onmiddellijk stoppen met de AB omdat dit te zwaar was voor Boomer zijn maag, ze hoorde ook helemaal geen darmgeluiden meer dus Boomer zijn darmen waren waarschijnlijk stil gevallen. Ze gaf me een voorschrift om primperam te halen, dit moet 3x per dag (voor zijn darmen terug op gang te helpen) en dwangvoer.

 

Nu Boomer weegt 7 kg dus ik moet veel dwangvoer geven, niet handig met zo een groot en sterkte konijn... Zelf eet hij een klein beetje, met kleine stukjes en beetjes. Maar nooit genoeg voor zijn lichaamsgewicht. ( hij was van zondag tot gisteren 250gr afgevallen) Ze had hem ook een pijnstiller gegeven omdat ze niet zeker was of hij pijn had of niet. Toen we thuis kwamen had hij 3 of 4 hapjes gegeten, meer ook niet. Daarna hebben we heb het dwangvoer gegeven. Niet de aangegeven hoeveelheid omdat hij gewoon te wild was, hij is echt heel boos de laatste dagen.

 

De DA wist zelf niet zeker wat de oorzaak was dus  moeten we even afwachten na een week zou het beter moeten zijn. Het gekke is dat Boomer niet anders is dan anders op gebied van lichaamsbeweging. Hij huppelt en spingt nog steeds vrolijk rond. Drinkt en plast ook goed. Ligt normaal in zijn hokje. Als je hem zo ziet zou je niet eens denken dat er iets mis is.

Het enige abnormale is dat hij bijna niks eet en bijna niet keutelt. Heb deze morgen (om half 6) zijn eten afgewogen, dit was 162 gram, nu zit en nog 104 gram in. Terwijl dit normaal al lang op was. Zijn eten van gisteren had hij ook  niet opgegeten. De keutels die hij nu heeft zijn wel gewoon normaal, geen kettingkeutels en geen diarree. Hij zit wel in zijn grote rui en verlies super veel haar! We kammen hem 3 x per dag. Heeft iemand alsjeblieft een idee wat er mis is met mijn nijntje? Ik weet het even niet meer.... 

 

Alvast bedankt! 

Boomer''s ongeruste baasje. 

aangepast door Evee
typfout uit topictitel en de lap tekst even in een paar alinea's onderbroken, dat leest makkelijker.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eet hij naast het dwangvoer en de brokjes verder nog wel wel zelf? Hooi? Groenvoer? Als hij nu sinds vanochtend 60 gram brokjes op heeft zelf, is dat op zich niet verkeerd hoor. Als je hem elke keer volstopt met dwangvoer, zijn konijnen niet zo geneigd om zelfstandig te  gaan eten. Dwangvoeren kan ook voor veel stress zorgen.

 

Je hebt antibiotica gekregen voor een infectie. Antibiotica kan inderdaad best een aanslag zijn op de darmen van een konijn. Maar is er verder ook gekeken of de antibiotica wel gewerkt heeft? Of er wel een infectie was en zo ja of die bacterie wel gevoelig was voor de antibiotica die is voorgeschreven? Want als het echt een infectie is wat dit veroorzaakt, en die is niet weggegaan met de kuur, dan is dwangvoeren en maar doorgaan ook geen oplossing en zal jouw konijn ziek blijven.

 

Als het bijvoorbeeld alleen een verstopping was, en zijn darmen zijn alleen van slag door die verstopping (misschien ook wat haren die hij binnen krijgt) en de medicijnen, dan zou de darmflora ook wat tijd nodig kunnen hebben om zich te herstellen, maar dan zou jouw konijn ook gewoon zelf weer meer moeten gaan eten als hij zich beter gaat voelen. Op zich is het niet vreemd dat hij dan eerst met een wat kleinere hoeveelheid voedsel begint dan gebruikelijk, als er maar wat in de darmen zit zodat die weer gewoon gaan werken. Dan zou je ook weer keutels moeten gaan vinden, hoewel die dan soms wel wat klein of raar van vorm kunnen zijn. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is altijd ter beschikking in zijn kooi. Heb het van zaterdag al niet meer moeten bijvullen en er is amper iets uit. Als ik hem een wortel geef (wat hij heel graag eet) zijn het 2 hapjes en gedaan. Vandaag heeft hij nog geen dwangvoer gehad omdat ik dit niet alleen kan.

 

Gisteren heeft hij maar 1 lepel poeder aangelengd met 3 lepels water gehad. Terwijl de normale afmetingen 3 eetlepels voor 1kg lichaamsgewicht zijn.... dus Boomer zou normaal 21 lepels moeten hebben verspreid over 6 voederbeurten. Maar dat vond ik super veel aangezien het al 7uur 's avonds was dus heb ik hem eerst veel minder gegeven om te zorgen dat hij iets binnen had om dan te kijken of hij zijn voer 's nachts had opgegeten maar nee.

 

En de DA zei dat die antibiotica eigenlijk veel te snel gegeven was omdat hij maar 1x een klein beetje diarree had... daarna niks meer of gewone keutels. Als het een ontsteking was of een bacterie dan had hij meer diarree gehad zei ze. Zijn keutels waren gisteren en zijn nu ook gewoon normaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi zou ik elke dag wat vers bij doen, ook al eet hij het niet. Veel konijnen vinden hooi dat een dag ligt al niet lekker meer en zullen daar dan niet snel van eten. Jammer dat hij niet beter zelf eet, maar dat hij wel brokjes eet is iets, hoewel het voor dat formaat konijn nog weinig is, is het iets. Het betekend dat zijn darmen niet helemaal stil liggen, dat hij keutels heeft geeft dat ook aan.

 

Is hij verder goed nagekeken? Is het bijvoorbeeld geen probleem op een heel ander punt dan zijn darmen? Misschien is er wel iets met zijn gebit dat hij daardoor niet goed meer kan eten? Daarvan kan een konijn ook diarree krijgen.

 

Eet hij het dwangvoer-papje niet zelf uit een bakje? Soms wil dat ook nog wel eens werken ;)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier ook goed werkt is science selectivebrokjes weken in water, en dan kun je ze stuk voor stuk voeren of gewoon in een bakje aanbieden. Dat gaat er bij mijn konijnen, als ze ziek zijn, makkelijker in dan harde brokjes. En je zit niet zo te worstelen met het dwangvoederen.

 

Bererschap voor je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn gebit was in orde, dit laat ik ook regelmatig nakijken. En helaas geen succes als we het dwangvoer in zin bakje doen... Ik vind het zo verschrikkelijk zielig om het erin te moeten proppen! Maar hij moet voldoende eten. Vanavond weeg ik zijn eten weer af en als ik merk dat het nogsteeds te weinig is dan geef ik bij. Als het maar een beetje is dan laat ik hem ook met rust. Ik vind het gewoon heel gek dat hij er helemaal niet ziek uitziet. Dat maakt het nog moeilijker om te weten wat er aan de hand is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebitsproblemen zijn niet altijd direct duidelijk. De achterste kiezen zijn alleen goed zichtbaar onder narcose en er kunnen ook nog problemen bij de kieswortels zitten die alleen op een röntgenfoto zichtbaar zijn. Mochten de problemen nou niet overgaan of steeds terugkomen zou ik daar zeker nog eens naar laten kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet!

Op 10 gram na is alles op nu. Keutelen doet hij ook weer aardig. Weet niet wat het probleem was maar ben blij dat het stilaan inorde aan het komen is. Heb vandaag niet moeten dwangvoederen. Heb hem wel 3x zijn medicatie gegeven. Hoop dat het zo blijft. De DA heeft zijn hele gebit nagekeken (ookal was daar 3 man voor nodig om hem vast te houden) dus dat is uitgesloten. Wat het ook was, ik ben blij de hij weer eet! Ik hoop natuurlijk dat ik nog te weten ga komen wat het probleem was, om problemen in de toekomst te voorkomen. 

 

Bedankt voor jullie reacties! Ik hou jullie op de hoogte. 

 

Vrolijke Boomer en een gelukkig baasje. 

20170414_112727-567x1008.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat fijn! En wat een leuke foto (l)

 

Heeft Boomer een maatje?

Toen ik nog klein was, hadden wij thuis ook een konijn. Wat ineens stopte met eten, nog maar kleine hapjes at. Dierenarts heeft nooit iets kunnen vinden, maar hij is altijd mager geweest en is niet oud geworden. Achteraf, met de kennis van nu, denk ik dat hij 'verpieterd' was omdat hij alleen was. En uit eenzaamheid slecht at..

 

Ik heb nu twee konijntjes, waarvan er eentje de laatste tijd 2x weigerde te eten. Het is dan geen gas. Ze zijn al wat ouder en de dierenarts kon ook niets raars vinden. De eerste keer heb ik meteen alles uit de kast getrokken natuurlijk, dierenarts, metacloral, carprofen, dwangvoer, naar binnen gehaald.. En toen hij dat na een uurtje binnen had zat meneer weer lekker te smikkelen!! Ik heel blij natuurlijk, en opgelucht. 

 

Anderhalve week geleden was het ineens weer raak. Wilde niet eten. Ik had nog pijnstiller en dacht: ik geef hem wat en kijk het een uurtje aan. En ja hoor, hij at weer. Heb hem 's avonds nog een dosis gegeven en daarna niks meer. En hij at gewoon weer met smaak als normaal! 

Wat het precies is weet ik niet, maar ik weet over het algemeen dat een konijn stopt met eten zodra hij ergens pijn heeft. Misschien had hij wel buikpijn. Of een pootje verrekt. Het is soms lastig om de oorzaak te achterhalen, maar gelukkig kunnen we wel de symptomen bestrijden!

 

Wellicht had Boomer ook ergens een 'ongemak' waardoor hij niet goed wilde eten. Gelukkig eet hij nu weer wel en hopelijk blijft hij dat ook doen! Ik vind het echt een schatje op de foto :$ fijne zondag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .