Ga naar inhoud

TRILLEN


brit je

Aanbevolen berichten

hallo

ik merk vaak dat mijn konijntje hem languit gaat leggen en dan beginnen ineens zijn oortjes en hoofdje wat te trillen, niet heel erg, als hij nadien hem verlegt of gaat wandelen is het trillen gedaan. hij eet goed, keutelt prima, heeft zijn jaarlijkse prikjes gekregen, tandjes ok, oortjes ok... hij doet dit al van doen hij een babytje was (ale we hadden hem rond de 8 weken) iemand een idee waarom hij zo trilt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schildklierproblemen? Dat was bij mij zelf de reden dat ik trilde haha. Ik geloof niet dat schildklierproblemen veel bij konijnen voor komen. Maar het zou kunnen. Ik zou het eerlijk gezegd niet goed weten.

Konijnen trillen wel eens als ze slapen, van die spiertrillingen. Maar uit jouw omschrijving maak ik op dat jouw konijn gewoon ligt.  Konijnen met gas in de darmen kunnen trillen. Stress zou een reden kunnen zijn. Maar uit jouw omschrijving haal ik dat niet echt uit de situatie waarin jouw konijn trilt. Konijnen kunnen wel de hik krijgen, maar zo klinkt het ook niet. Epileptische aanvallen kunnen ook voorkomen bij konijnen, maar dat is heftiger dan een beetje trillen. Misschien een neurologisch probleem? Maar dat zou iets zijn wat een dierenarts uit moet zoeken. Als hij verder nergens last van heeft, behalve de trillingen weet ik ook niet of je dat zo snel gaat laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de dierenarts weet ook niet van waar het komt, ze dacht dat het een moment van volledige ontspanning was, maar vind dat nu zo raar. nog nooit gehoord eigenlijk. daarmee dat ik het hier eens vraag. en hij is op werkelijk alles gecontroleerd, zijn oortjes, zijn tanden, zijn hartje, longen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel dingen zijn nou eenmaal niet aan de buitenkant te zien. Als het inderdaad een schildklierprobleem zou zijn (weet niet of dat kan hoor) is dat bijvoorbeeld niet aan de buitenkant te zien, maar alleen door bloedonderzoek. Dat is ook niet iets wat je zomaar doet bij een konijn. Bloed afnemen is namelijk niet zo makkelijk, en als het echt schildklierproblemen zouden zijn moet je dat dan ook echt op regelmatige basis laten doen. Neurologische problemen zijn bij konijnen helemaal lastig vast te stellen. Dat is niet iets wat na een simpele basis controle bij de dierenarts naar boven komt.

Maar goed, als het voor niet meer problemen zorgt dan trillen, zou je het gewoon kunnen laten. Niet dat het altijd ongevaarlijk is, het trillen. Er kan zeker meer aan de hand zijn in het konijnenlijfje: een te snelle schildklier kan bijvoorbeeld wel voor een hartstilstand zorgen. Maar ik weet niet eens of er überhaupt wel normale schildklierwaardes van konijnen onderzocht zijn. En als het neurologisch is, bijvoorbeeld een hersenaandoening of een probleem met de zenuwen, dan kom je het na onderzoek misschien wel te weten, maar dan is het ook maar de vraag of er een behandelmethode zou zijn. Ik kwam er trouwens achter dat konijnen met syfilis ook kunnen trillen, maar dan had je daar waarschijnlijk al andere symptomen van moeten zien.

Als hij verder wel gewoon gezond is en het goed doet, denk ik niet dat je hem plezier doet met allerlei medische onderzoeken (en je eigen portemonnee ook niet). Dan is het ook nog de vraag of er wel iets uit gaat komen. Ik zou hem gewoon lekker een gelukkig konijnenleven geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijntjes doet dit ook, als ze rondloopt en dan gaat liggen. Is niks bijzonders (bij mijn konijntje dan) ze is ook heel gezond, zoals je dierenarts zei is het gewoon een moment van ontspanning. 

Ik heb ook een eerder konijn gehad die van hetzelfde ras is als mijn huidige konijn, die deed precies hetzelfde en was ook kerngezond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel of het echt normaal is en een moment van ontspanning. Ik denk niet dat het normaal is en er wel op wijst dat er ergens iets mis is. Het klinkt namelijk niet als normale ontspanningstrillingen / stuiptrekkingen die mensen en dieren hebben op het moment dat ze in slaap zijn gevallen.  Ik denk alleen dat het iets is wat een dierenarts niet makkelijk met een gewone gezondheidscheck kan ontdekken. Ik denk echt dat het mogelijk schildklier / neurologische problemen zijn. Dat zijn helaas wel dingen waar je bij de meeste konijnen gewoonweg niet achter zal komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het ook best wel lastig om hier uitspraken over te doen vanachter een beeldscherm... Het kan vanalles zijn. Toen ik het las, dacht ik ook gelijk aan iets onschuldigs. Zowel Sip en Dakota hebben toen ze nog jonger waren een periode gehad dat ze regelmatig de hik hadden. Dat vond ik er doodeng uit zien, maar was volledig onschuldig. En soms als ze echt gewoon even rustig ergens geparkeerd zitten, zitten ze ook weleens te 'schuddebeesten' zoals wij dat noemen. Ze trillen dan niet echt, maar er zit wel iets van beweging in, alsof ze een klein beetje zitten te wiegen. Ze doen het alle twee wel eens, dus ook dat lijkt me niets geks.  Maar ja, aan deze twee dingen moest ik aan denken en het kan net zo goed zijn dat jij gelijk hebt @Evee, ik denk niet dat we het ooit zullen weten ;-)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger een konijntje gehad dat altijd heel vast te slapen, in een vreemde houding: echt op z'n rug met zn pootjes omhoog, een vrij ongewone houding voor een konijn. Maar dat was nog niet het meest gekke aan hem: hij lag dan zelfs te snurken. Regelmatig na laten kijken, gebit, luchtwegen, maar nooit iets gevonden wat mis met hem was. Helaas is hij op 3 jarige leeftijd wel aan een hartaanval overleden, in mijn armen. Ik denk toch dat mijn gevoel "dat er ergens toch iets mis was" wel klopte. Niet dat ik jullie nou allemaal bang wil maken ofzo, maar meestal klopt het konijnenbaasjes gevoel wel. Hikken en zitten en wat wiegen is overigens wel normaal bij konijnen. Daar zou ik mij niet zo ongerust over maken.

Het jammere is alleen dat het dan "maar een konijn" is. Je bent heel beperkt in wat je bij een dierenarts kan laten onderzoeken. Of je moet een soort onbeperkt medische kosten budget hebben, maar ja, dat zullen de meeste konijnenbaasjes ook niet hebben.

Met onze hond, Keiko, wisten wij ook al vrij vroeg dat er wat mis was. Hij eet slecht, maar is niet mager. Hij heeft geen fijn karakter, hij is een soort autistisch. Geeft hele gemixte signalen. Vanalles laten onderzoeken, tot op ziekte van lyme en alles aan toe, maar er kwam maar niets uit. De dierenarts gaf aan dat alles uitwees dat hij gezond was. We konden een verwijzing krijgen naar Gent om hem door de scan te laten halen: kosten 800 euro. En dan alleen een scan, dus nog geen behandeling voor het geval er iets gevonden zou worden. Tot ik op een gegeven moment zelf schildklierproblemen kreeg en veel dingen waar ik last van had bij hem herkende. Nogmaals bloed laten prikken: ja hoor, zijn schildklier is te traag. Nou is het daar nog niet volledig mee over, afgelopen najaar had hij weer rare dingen. Begonnen we te twijfelen of hij geen diabetes of nierproblemen had. Maar toen was alles weer normaal uit de urine- en bloedtesten. Maar als baasje zie/voel je gewoon dat er iets niet klopt. Heel frustrerend. Bij een hond of kat zijn dat soort dingen tegenwoordig dan nog redelijk makkelijk te onderzoeken, vast te stellen en behandelen. Maar bij konijnen wordt het toch lastiger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet eigenlijk ook niet of een konijn schildklier problemen kan krijgen en in wat voor vorm. Honden kunnen bijvoorbeeld alleen een te trage schildklier hebben en katten juist weer alleen een te snelle schildklier. Zal binnenkort eens kijken of ik er iets over kan vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

zitten en wat wiegen is overigens wel normaal bij konijnen

Dat ziet er zo lief en kalm uit altijd :-)

17 minuten geleden zei Evee:

Het jammere is alleen dat het dan "maar een konijn" is. Je bent heel beperkt in wat je bij een dierenarts kan laten onderzoeken. Of je moet een soort onbeperkt medische kosten budget hebben, maar ja, dat zullen de meeste konijnenbaasjes ook niet hebben.

Ja en dan nog... Volgens mij zijn konijnen best wel complex en zijn er niet super veel dierenartsen die er écht alle ins en outs van weten. Als die al bekend zijn en je er op een beetje acceptabele manier achter kunt komen. Lijkt mij, maar ja, ik ben ook geen expert ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Sanne1993:

Ik weet eigenlijk ook niet of een konijn schildklier problemen kan krijgen en in wat voor vorm. Honden kunnen bijvoorbeeld alleen een te trage schildklier hebben en katten juist weer alleen een te snelle schildklier. Zal binnenkort eens kijken of ik er iets over kan vinden. 

Ik had al even zitten kijken, kwam in ieder geval tegen dat ze in ieder geval wel schildklierproblemen kunnen krijgen. En ook dat er konijnen gebruikt zijn voor het testen/onderzoek naar schildklierproblemen en medicijnen voor mensen vroeger (kwam wel hele oude onderzoeken tegen hoor, jaren 50-60). Dus er zou wel iets over te vinden moeten zijn denk ik zo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .