Ga naar inhoud

Verschillende merken door elkaar


Patatje

Aanbevolen berichten

Hier ben ik weer met een topic over voeding.. toch maar even een apart topic want dit is een heel ander soort vraag.

Vanmorgen ben ik bij de dierenarts geweest en Kruimel krijgt weer beginnende haakjes. Om te voorkomen dat dit erger wordt wil ik Trovet bij gaan voeren.

Divoo is afgevallen, waarschijnlijk door de mature  SS die ze krijgen (daar zit minder eiwit in omdat oudere dieren minder bewegen toch?). Dus ik overweeg om ook te gaan mixen met gewone SS.

Het zou dus een mengsel worden van Trovet, normale SS en mature SS. Kan dit? Of is dit niet goed voor ze? Of beter 3x per dag (of 2x) verschillend voer geven? Dus 's ochtends Trovet en 's avonds SS?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijnen nog vrij normaal actief zijn zou ik persoonlijk de Mature laten vervallen. Wat is de reden dat je het allemaal wilt mixen en bijvoorbeeld niet alleen Trovet gaat geven (na een aantal dagen mengen ter overgang)? 

Mijn konijnen hebben ook snel haken, 1 konijn in het bijzonder. Trovet vond ik wel erg duur en nu geef ik een mix van SS en Care+ (Care+ is ook wat harder dan SS). Dus mixen kan op zich wel. Je zou ook nog kunnen kijken of jouw konijnen Hope Farm Super Trio lusten, dat is ook harder dan SS. 

Ik zou geen wonderen verwachten van een hardere brok, maar het kan wel iets schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn gevoel zit het voorkomen van haakjes vooral in het eten van veel hooi (horizontale kauwbeweging) en niet zozeer in het eten van de (als het goed is weinige) brokjes (meer verticale kauwbeweging), maar sommige mensen zijn er van overtuigd uit eigen ervaring dat het helpt. Met name bij konijnen die weinig of geen hooi eten kun je natuurlijk beter een harde brok, zoals Trovet geven. 

Ik meng ook wel brokjes van verschillende merken. Heb momenteel een stel jonge konijnen met een groeiachterstand die SS junior, Beaphar Care junior en Trovet door elkaar krijgen. In het begin zodat ze in ieder geval iets zouden eten/lusten, maar inmiddels eten ze alles. Zo leren ze verschillende smaken kennen. Wel grappig om te zien welke soort het eerste op gaat en welke wat langer blijft liggen. Ze krijgen 3x daags het mengsel van brokjes, niet per maaltijd apart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met bammyflurry eens, volgens mij komen haakjes niet snel door brokken (mits je wel een goed merk geeft). Maar vooral omdat ze te weinig hooi eten. 

Ik denk dat je op deze manier juist van het geperste brokvoer weer gemengd voer gaat maken. Geperste korrels worden juist aangeraden om selectief eten tegen te gaan. En nu ga je ze toch weer keuze geven in brokvoer. Hoe weet je dat het konijn dat juist de trovet nodig heeft dat ook wel binnen krijgt als je het mengt met 1 of 2 andere soorten, en niet net juist het andere er uit gaat halen? Ik zou één soort kiezen die aan je eisen voldoet, en echt alleen die soort geven.

Even als voorbeeld: Zelf voer ik supreme mature aan mijn koppel, en voer ik binky (13 jarige voedster) wel apart bij met burgess dual care omdat ze dan wat aan komt, maar dat doe ik echt apart van joris (3 jarige ram). Als ik ze het gemengd zou voeren zou joris juist de dual care er uit vissen en nog dikker worden dan hij al is, terwijl binky ten eerste langzamer (en dus minder brokken) eet en niet echt kijkt wat ze oppakt.

Ik zou vooral ook niet te veel brokken gaan voeren (15 gram per kg lichaamsgewicht zou ik best durven aanhouden) als ze tandproblemen hebben, de brokken echt tot een minimum beperken. Wat ik wel zou doen is kijken naar een goede hooisoort waar ze genoeg van eten en wat aan de juiste analyse voldoet. Ik ben echt van mening dat je daar veel meer problemen mee voorkomt dan met brokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd fijn om hier op het forum tot andere inzichten gebracht te worden. Dankjulliewel.

Kruimel eet goed hooi. Heb vandaag een baal Zweeda timothee hooi besteld. Dus hopelijk helpt dat ook!

Wat ik me wel afvraag, als ik ze minder brokjes ga geven (ik geef nu 90 gram mature. Ze zijn 2.1 en 1.9 kilo). Hoe zorg ik er dan voor dat Divoo niet verder afvalt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meng SS en Beaphar care + en Snuffie eet haar bakje toch altijd leeg dus van kieskeurigheid geen sprake. Met 2 konijnen zal dat inderdaad wel anders zijn maar het is toch niet zo'n groot probleem als ze er maar 1 soort brokken uitpikken, daar zit toch nog altijd alle voedingstoffen in dus ik vind het niet te vergelijken met kieskeurig zijn met gemengd voedsel Evee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei snuffie en ik:

Ik meng SS en Beaphar care + en Snuffie eet haar bakje toch altijd leeg dus van kieskeurigheid geen sprake. Met 2 konijnen zal dat inderdaad wel anders zijn maar het is toch niet zo'n groot probleem als ze er maar 1 soort brokken uitpikken, daar zit toch nog altijd alle voedingstoffen in dus ik vind het niet te vergelijken met kieskeurig zijn met gemengd voedsel Evee?

Eens. Beide brokjes bevatten 'alles', dus is het niet erg als de een vooral SS zou eten en de ander vooral Care+. 

Waarom meng jij ze? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je één konijn hebt en je mengt twee voeders zal het inderdaad niet zo erg zijn. Maar als je twee konijnen hebt en om bepaalde redenen bepaalde voeding geeft (bijv. de een moet aankomen, en de ander heeft tandproblemen) dan heb je dus kans dat juist ze net allebei de "verkeerde " brokken eten. Wat voor zin heeft het dan om te mengen? Dan kun je toch gewoon beter één goede soort voeding uitzoeken die aan je eisen voldoet en alleen dat voeren?

Het is inderdaad niet zo slecht als gemengd voedsel waar niet elk brokje/ onderdeel de juiste voedingsstoffen bevat, maar ik vraag mij af wat precies het nut is van het mengen van de voeders als het je vervolgens niet uit maakt welk konijn welke brok eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .