Ga naar inhoud

Trompetgeluid


Neelahn

Aanbevolen berichten

Het valt mij op dat mijn konijn (ram) de laatste maanden vaak een soort van trompetgeluidjes maakt. Hij doet dit voornamelijk tijdens het eten, maar soms ook als hij lekker ligt te maffen of als ik hem aan het kroelen ben. Het geluid neemt toe als ik hem aai. Het klinkt heel blij en tevreden, maar als ik er op google kan ik er niet direct iets over vinden. Wat is het precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is 11 jaar inmiddels, dus best al behoorlijk op leeftijd. Ik merk wel dat hij momenteel weer wat meer blij/voorjaar-huppelend is. Als ik wat lekkers heb of hem roep dan komt hij luid knorrend naar me toe gerend en vervolgens eet hij dat dus trompetterend op ;) Overigens is hij verder vooral een oude sok hoor en liever lui dan moe. Al zit dat ook wel een beetje in het soort (een 2.8 kilo lotharinger).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahhh, mijn kleine knorrepotje deed dat ook ja. Zo vaak dat het bijna genant werd. Was het eerste topic wat ik hier postte haha, dat mijn konijn klonk alsof hij een duif had ingeslikt. Een trompet had ik er nooit bij bedacht, maar het zou me niet verbazen als we hetzelfde geluid bedoelen. Hier is het topic: 

 Ik weet alleen niet of het filmpje het nog doet. Bij Sip was het duidelijk wel hormonaal, want na zijn castratie deed hij het niet meer. Ik mis het nog steeds haha, vond het heel aandoenlijk. Is jouw ram gecastreerd? 11 jaar al trouwens, das een oudje :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor filmpje doet het nog en het is inderdaad precies hetzelfde geluid hahaha. Op het filmpje klinkt het nog redelijk bescheiden, maar het kan inderdaad nog een stuk luider. Hij is niet gecastreerd. Dus het zijn gewoon happy tevreden geluidjes ofzo? :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat komt ook omdat het een filmpje is, in het echt klonk het veel harder. Maar probeer het maar eens op te nemen, dan zul je zien dat de opname niet echt recht doet aan het geluid. Haha, ik moet hem voortaan maar ons trompetje noemen dan. Naar mijn idee was het inderdaad wel een soort blijheid of tevredenheid. In ieder geval zeker niet negatief, hij deed het vaak als ie fijn geaaid werd, lekker zat te eten, zichzelf zat te wassen... Maar wel hormonaal dus, want na zijn castratie heeft hij het nog een dag of 3 steeds minder gedaan en toen hield het op helaas :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat filmpje hoor ik amper geluid, maar mijn rammetje en het rammetje van mijn dochter maken een soort pwèp-geluid als ze boos zijn. Die van mij toen hij geen eten kreeg vanmorgen (hij was al ruim voorzien hoor, maar het is gewoon een vreetzakje), die van mijn dochter tijdens het koppelen als de voedster wel erg veel op hem wou rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, mijn ventje is eigenlijk zelden/nooit boos. Ik heb een heel tevreden blij mannetje. Zeker nu hij op leeftijd is, is hij hartstikke mak en een enorme blije luie knuffelkont :) 
Het valt me wel op dat het geluid de laatste paar weken echt heel erg aanwezig is. In de winterperiode was dit veel minder. Maar misschien komt dat ook wel omdat het voorjaar er weer aan gaat komen? Hij heeft in de winter ook weinig blije 'unkende-geluidjes' gemaakt. Als ik nu iets te eten heb, dan komt hij luid unkend aan gesjeest. Of soms ligt hij in zijn hok en komt hij ineens met blije geluiden aan gesjeest voor knuffel. Dat zou dan dus inderdaad hormoon gerelateerd kunnen zijn zoals Mississippi al aangaf :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Okki:

 

In dat filmpje hoor ik amper geluid, maar mijn rammetje en het rammetje van mijn dochter maken een soort pwèp-geluid als ze boos zijn.

Als je je geluid even vol open zet, hoor je het wel hoor. Hoe het met andere konijnen zit kan ik niet zeggen, maar ik weet in ieder geval zeker dat Mississippi niet boos was. Dat was al uitgesloten voor ik het topic destijds opende :-) Na de castratie heeft hij het niet meer gedaan, dus bleef voor mij alleen de conclusie hormoon-gerelateerd over. Ben benieuwd of hij er in de lente weer last van krijgt, stiekem hoop ik van wel want het is inderdaad heel schattig :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mississippi: nog een keer geprobeerd, eerst geluid vol open gezet. Maar ik hoorde echt niks bij het filmpje. Nog een keer aan de geluidsknop gezeten en toen bleek dat ie halverwege stond. Volume sprong dus vanzelf terug ofzo toen ik het filmpje aanzette, heel raar. Ik heb het nu gehoord in ieder geval. Een heel ander geluidje dan dat boze van mijn konijn. Het klinkt wel schattig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook leuk inderdaad, dat geknars!! Mits het niet het verkeerde geknars van pijn is dan...;-)

Ik vond het ook raar, normaal als ik volume vol open zet, blijft dat ook zo als ik de filmpje bekijk. Maar bij dit filmpje niet...Maar goed, het is gelukt in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .