Ga naar inhoud

Paniek.. mijn lieve Cookie ziek!! Tips??


Witchy

Aanbevolen berichten

Lieve konijnenvrienden,

ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest maar ik zou heel graag jullie ervaring en meningen willen horen over het volgende. Alle tips zijn welkom!!

Gisteravond ging ik zoals elke avond naar buiten om mijn konijntjes voer, hooi, een knuffel en vers water te geven. Cookie valt altijd aan op zijn eten.... en nu niet! Alarmbellen gingen meteen af. Heb hem in de gaten gehouden of hij alsnog ging eten en dat gebeurde niet. Hij heeft dit 1x eerder gehad, na een paar dwangvoedingen pakte hij zijn eetlust toen gewoon weer op. Gisteravond meteen de science selective door de blender met wat water en heb ik hem met een spuitje voorzichtig wat gegeven, zodat hij in ieder geval wat voer binnen kreeg. Uit voorzorg heb ik ze naar binnen gehaald en in de bijkeuken gezet, omdat ik het idee had dat hij ook wat koud aanvoelde. Het viel me op dat hij vaak ging liggen op zijn buik en dan zijn achterpoten helemaal uitstrekte. Kan zijn omdat het binnen nu warmer was dan buiten, maar mijn voedster deed dat niet, terwijl ik haar wat warmer vond aanvoelen dan hem. De dienstdoende dierenarts wilde ik bellen voor advies, maar daar werd niet opgenomen.......?!

Ben 's nachts een paar keer uit bed gegaan om te kijken. Om 3 uur kon ik hem ineens verleiden met een haver snoepje! 3 stuks smikkelde hij er naar binnen. Voor de zekerheid nog wat extra gegeven met het spuitje, de snuggle safe weer iets opgewarmd en een knuffeltje gegeven. Zijn vrouwtje poetste hem daarna helemaal schoon, zo lief. Ik hoopte hiermee het ergste te hebben gehad en dat hij in de ochtend weer helemaal de oude zou zijn. Helaas was hij 's ochtends echt een zielig hoopje.. ik vond hem ook wat slapjes toen ik hem optilde. Wilde niet eten en drinken. Lag weer vaak uitgestrekt. Ik vertrouwde het niet en ben naar de eerste de beste dierenarts gegaan die ons kon ontvangen. De dierenarts vermoedde een gebitsprobleem, maar om dit te bevestigen zou hij onder narcose moeten en dat vond ik eng, zeker omdat ik zelf het gevoel had dat het probleem in zijn buik zat (darm immobiliteit, gas?). Hij had een temperatuur van 37.8, een hartslag van bijna 360 en een hoge ademhalingsfrequentie, maar toen zat hij inmiddels ook al een tijdje op de behandeltafel. Arme kereltje was helemaal van slag. Ik was bang dat als ik hem onder narcose zou laten brengen, ik hem misschien niet meer mee naar huis zou kunnen nemen. De dierenarts kon niets vreemds vinden of voelen. Hij voelde ontlasting in de darmen zitten, en deze pruttelden ook nog een beetje. Zijn maag voelde goed en de buik was verder ook niet opgezet. Een darm obstructie leek hem onwaarschijnlijk. Met de dierenarts afgestemd dat we daarom eerst de buik gaan behandelen om te kijken hoe dat gaat, omdat dat het meest veilige is. Hij was aan het tandenknarsen van de pijn. 

Ik heb Science Selective Recovery meegekregen als dwangvoer. Volgens de instructies zou ik hem bijna 2.5 zakje per dag moeten geven.. Dat vind ik wel veel en denk dat ik dat echt niet naar binnen krijg. Wat is jullie ervaring daarmee? Is 1 zakje per dag ook voldoende of moet hij echt meer eten om de boel op gang te houden? Ik heb soms wel het idee dat de helft ernaast gaat trouwens.. Misschien heeft iemand nog een goede tip voor dwangvoeren?

Daarnaast Carprofen meegekregen als pijnstiller. 2x per dag mag hij dat.

Om de darmen bezig / op gang te brengen en te houden omdat hij niet wil eten: Metocloral, 3x daags.

Ik denk zelf dat hij last heeft van gas. Bovenstaande medicijnen worden daarvoor geloof ik veel gebruikt. Gebruiken jullie deze combinatie ook voor jullie konijnen en wat zijn hiervan jullie ervaringen? Is er daarnaast nog iets anders wat ik kan doen of hem kan geven?

Toen ik hem zijn medicijnen gaf hoorde ik zijn buik geluid maken, wat ik bevestigend vind voor een gas aanval. Moet ik in dat geval de Metocloral ook nog bijven geven of is dan de Carprofen afdoende? Een klein uurtje nadat ik hem de Carprofen had gegeven, en ik hem ook wat Recovery voer heb gegeven, zag ik hem een paar strootjes en hooitjes knabbelen in het hok!! Misschien hielp de pijnstiller al? Ook ging hij naar z'n toilet. Heb hem niet zien keutelen, maar heb hem al wel meerdere malen zien plassen sinds gisteravond. Ik heb hem ook een buikmassage gegeven, wat hij volgens mij wel prettig vond, want hij bleef rustig zitten en stribbelde helemaal niet tegen. 

Denken jullie aan de hand van bovenstaand verhaal ook aan gas? Wat zijn jullie ervaringen? Alles is welkom, ik hoop dat mijn kleine lieve schat snel weer is opgeknapt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buikje masseren is altijd goed. Bij een beste gas aanval geef ik naast pijnstilling, darmstimulerende middelen en dwangvoer om de half uur een massage van 10 min. Soms vind mijn nijn het vervelend en dan stop ik ermee. Ik denk dat je al zo'n beetje alles doet. Gas kan komen van pijn. Pijn kan ook komen door iets anders dan een verstopping. Idd gebit of iets anders. Maar ik persoonlijk zou niet zo snel een konijn onder narcose laten doen voor haakjes. Zolang je nijn nog eet al is het weinig, kan het zelf slijten. Daarnaast had de dierenarts bij mijn nijn gewoon met een vijl even langs de kiezen geraspt. Paar seconden en mijn nijn werd er niet anders van. Kan de dierenarts niet in het bekje kijken of er haakjes zijn? Meestal kunnen ze het zo ook zien. Als haakjes erg zijn en op een lastige plek kan je narcose overwegen om er beter bij te kunnen, maar aan jou verhaal te lezen zat de dierenarts aan haakjes te DENKEN en moest onder narcose kijken of dat het was? 

Beterschap met je nijn. Ik denk dat je het eerst moet aankijken. Als je nijn weer gaat eten zou ik geen narcose of wat gaan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Boefje,

bedankt voor je bericht! De dierenarts vermoedde wellicht haakjes op de achterste kiezen. Er was wat schuine slijtage aan de voorste kiezen maar de achterste waren niet goed zichtbaar. Narcose zou nodig zijn om het hele gebit goed te kunnen bekijken. Wellicht zit er toch een haakje op de achterste kies. Dat kon hij niet uitsluiten. Maar Cookie is ook al 6 jaar oud..

Ik bood Cookie net een haver snoepje aan en dat smikkelde hij op. Dus dat is wel een goed teken denk ik.. Maar jij denkt dus ook wel aan gas, afgaande op mijn verhaal? En zelf geef je ook in dat geval dus dezelfde (soort) medicijnen? 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij haakjes gaan ze vaak selectief eten totdat ze niks meer eten.

Ik denk in jouw geval eerder aan een trage darmwerking. In zo'n geval geef ik novacam (pijnstiller), cisaral en metocloral en daar ga ik mee door totdat ze echt weer goed eten. Mijn dierenarts controleert trouwens ook de urine bij slecht etende konijnen omdat ze heeft gemerkt dat blaasontsteking best vaak een oorzaak is (was ook het geval bij mijn konijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei HildeR:

Bij haakjes gaan ze vaak selectief eten totdat ze niks meer eten.

Ik denk in jouw geval eerder aan een trage darmwerking. In zo'n geval geef ik novacam (pijnstiller), cisaral en metocloral en daar ga ik mee door totdat ze echt weer goed eten. Mijn dierenarts controleert trouwens ook de urine bij slecht etende konijnen omdat ze heeft gemerkt dat blaasontsteking best vaak een oorzaak is (was ook het geval bij mijn konijn).

Bedankt voor de tip..! Daar heb ik ook helemaal niet bij nagedacht. Welk medicijn krijgt het konijn tegen blaasontsteking? 

Ik heb het idee dat hij wel iets aan de medicijnen heeft die hij nu krijgt (metocloral en carprofen) want hij lijkt er wel iets van op te knappen. Ik kon hem verleiden met wat andijvie en basilicum en hij wast zichzelf ook. Hij ligt ook weer wat meer op zn 'konijns'. Heb voor de zekerheid ook Infacol gehaald, als hij meer pijn lijkt te krijgen kan ik dat misschien ook nog wel proberen want ik las er goede verhalen over op dit forum. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Sanne1993:

Carprofen helpt ook tegen blaasontsteking. Bij blaasontsteking kan het ook nodig zijn om antibiotica te geven, maar daarvoor moet wel echt eerst de urine gecontroleerd worden. 

Thanks, is de moeite waard om even te laten checken als ik vind dat hij niet snel genoeg vooruit gaat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg 2 teststrips mee naar huis om het te checken. De test was positief voor blaasontsteking dus moest ik em Sulfatrim (antibiotica) geven en na 10 dagen nog een keer checken. Toen was het weg :), maar als het nu al beter gaat dan zal het waarschijnlijk niet om een blaasontsteking gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine misvormde keutels kunnen ook wijzen op een beginnende verstopping dit kan ook buikpijn veroorzaken en heeft het konijn ook niet veel eetlust. Geef hem hierbij vooral veel groenten en spuit desnoods water op. Bij een beginnende verstopping is het belangrijk dat hij veel vocht
binnenkrijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Shivas:

Kleine misvormde keutels kunnen ook wijzen op een beginnende verstopping dit kan ook buikpijn veroorzaken en heeft het konijn ook niet veel eetlust. Geef hem hierbij vooral veel groenten en spuit desnoods water op. Bij een beginnende verstopping is het belangrijk dat hij veel vocht
binnenkrijgt.

Bedankt! Ik geef hem vanavond nog een blad natte andijvie. Dat ging er eerder vandaag ook goed in.

Hij heeft net wat hooi gegeten. ik heb hem nog niet echt zien drinken. Anders is het misschien ook wel verstandig hem nog wat water te geven met een spuitje. Baat t niet schaadt t niet denk ik... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent op zich prima bezig en je konijn lijkt ook weer de goede kant op te gaan. hou vooral de temperatuur ook goed in de gaten, als een konijn is afgekoeld werken de darmen ook trager wat het hele gebeuren in een negatieve spiraal brengt. Ik zou ook doorgaan met de metocloral tot je konijn weer helemaal goed functioneert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Domino:

Je bent op zich prima bezig en je konijn lijkt ook weer de goede kant op te gaan. hou vooral de temperatuur ook goed in de gaten, als een konijn is afgekoeld werken de darmen ook trager wat het hele gebeuren in een negatieve spiraal brengt. Ik zou ook doorgaan met de metocloral tot je konijn weer helemaal goed functioneert. 

Ga ik doen! Bedankt. 

Zag hem net zn oortje poetsen, dat moet haast wel een goed teken zijn!!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update Cookie: het lijkt goed te gaan met hem! Hij wil nog niet zijn gewone brokjes eten, maar hij eet wel wat hooi, eet met smaak andijvie, basilicum en peterselie en smikkelde van een stukje ananas. Hij werkte ook behoorlijk tegen toen ik hem vanmorgen zijn medicijnen gaf. Hij gedraagt zich eigenlijk weer best normaal gelukkig. 

ik ga inderdaad gewoon door met de medicatie en zal morgen de vooruitgang bespreken met de DA. Hopelijk blijven we in een stijgende lijn en wil hij in de loop van de dag ook zijn gewone voer weer eten. 

Ander puntje; konijnen staan nu in de bijkeuken. Het is hier iets kouder dan in huis, tussen de 15 en 20 graden, maar wel een stuk warmer dan buiten dus. Ik kan me voorstellen dat ze weer zsm naar buiten moeten omdat ze anders het temperatuurverschil misschien niet meer goed kunnen verdragen en is het buiten straks te koud voor ze omdat ze zijn gewend aan een warmere binnentemperatuur. Maar nu het beter met hem gaat wil ik hem ook niet meteen naar buiten zetten - misschien gaat hij dan weer achteruit..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brokjes zijn niet zo belangrijk en liggen ook zwaar op de maag dus het is heel verstandig van hem dat hij groenten en hooi eet ;) Kleine keutels zijn ook logisch als hij dagen slecht heeft gegeten. Zodra hij weer beter hooi gaat eten, groeien die vanzelf wel weer :D

Met buitenkonijnen is het inderdaad lastig als ze ziek zijn. Ik heb Jasper toen op hoop van zegen overdag naar buiten gelaten en 's nachts toch maar weer binnen voor een paar dagen. Aangezien zijn vriendinnetje nog wel buiten zat, at hij buiten veel beter dan binnen dus uiteindelijk toch maar besloten om hem buiten te laten terwijl hij nog niet helemaal oké was. Het is een beetje zelf een afweging maken.

Aankomende week wordt het wel weer heel erg koud dus ik zou wel voor wat extra warmte zorgen (bv snugglesafe) als je besluit om hem weer naar buiten te laten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Witchy, wat sneu dat ook jou konijntje ziek is. Wat betreft het Science selective Recovery dwangvoeder, 1 zakje per dag is best veel hoor. Ik weet dat dit zo op het zakje staat, maar heb dit al eens aan mijn dierenartse en in de dierenkliniek gevraagd en zij vinden dit te veel. De DA (en dierenkliniek) zeggen steeds dat je met zo'n zakje wel twee a drie dagen toekomt. Afhankelijk van de grootte van je konijnen, kunnen niet alle konijnen zoveel voer in een keer innemen. Ik denk dat bij vele konijnenbaasjes het dwangvoeder er soms een deel naast loopt, het is wel belangrijk het spuitje op de goede plek aan te brengen. En op het moment dat je konijntje een soort kauwbeweging begint te maken, weet je dat je spuit op de goede plek zit.

Afbeeldingsresultaat voor dwangvoeren konijn plek  (op deze plek ongeveer)

Eerlijk gezegd denk ik ook wel aan gas, het verhaal dat je vertelt klinkt verdacht veel op het verhaal dat mijn konijntje Snuffie al meermaals heeft doorgemaakt... Maar ik ben natuurlijk ook geen dierenarts. Hopelijk wordt hij snel weer beter!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Snuffieduffie:

Hee Witchy, wat sneu dat ook jou konijntje ziek is. Wat betreft het Science selective Recovery dwangvoeder, 1 zakje per dag is best veel hoor. Ik weet dat dit zo op het zakje staat, maar heb dit al eens aan mijn dierenartse en in de dierenkliniek gevraagd en zij vinden dit te veel. De DA (en dierenkliniek) zeggen steeds dat je met zo'n zakje wel twee a drie dagen toekomt. Afhankelijk van de grootte van je konijnen, kunnen niet alle konijnen zoveel voer in een keer innemen. Ik denk dat bij vele konijnenbaasjes het dwangvoeder er soms een deel naast loopt, het is wel belangrijk het spuitje op de goede plek aan te brengen. En op het moment dat je konijntje een soort kauwbeweging begint te maken, weet je dat je spuit op de goede plek zit.

Afbeeldingsresultaat voor dwangvoeren konijn plek  (op deze plek ongeveer)

Eerlijk gezegd denk ik ook wel aan gas, het verhaal dat je vertelt klinkt verdacht veel op het verhaal dat mijn konijntje Snuffie al meermaals heeft doorgemaakt... Maar ik ben natuurlijk ook geen dierenarts. Hopelijk wordt hij snel weer beter!

Bedankt voor je bericht!

Gelukkig is dwangvoeren niet meer nodig. Hij eet alweer zelf en hij wilde net zelf ook weer zn brokjes eten!! Ik ben helemaal blij :-) hoop dat Snuffie ook weer snel beter is!! Je voelt je zo akelig en machteloos als je diertje ziek is.. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei HildeR:

Brokjes zijn niet zo belangrijk en liggen ook zwaar op de maag dus het is heel verstandig van hem dat hij groenten en hooi eet ;) Kleine keutels zijn ook logisch als hij dagen slecht heeft gegeten. Zodra hij weer beter hooi gaat eten, groeien die vanzelf wel weer :D

Met buitenkonijnen is het inderdaad lastig als ze ziek zijn. Ik heb Jasper toen op hoop van zegen overdag naar buiten gelaten en 's nachts toch maar weer binnen voor een paar dagen. Aangezien zijn vriendinnetje nog wel buiten zat, at hij buiten veel beter dan binnen dus uiteindelijk toch maar besloten om hem buiten te laten terwijl hij nog niet helemaal oké was. Het is een beetje zelf een afweging maken.

Aankomende week wordt het wel weer heel erg koud dus ik zou wel voor wat extra warmte zorgen (bv snugglesafe) als je besluit om hem weer naar buiten te laten.

Hij eet nu ook zn brokjes weer!! Ben helemaal blij. Ga morgen de DA bellen voor advies over het naar buiten terugplaatsen. Het wordt inderdaad erg koud... maar binnen kan ik ze gewoon niet de ruimte bieden die ze buiten wel hebben. Dus ze komen binnen ook echt beweging tekort op den duur. Denk dat ik idd lekker warm de snugglesafe erbij moet leggen en veel stro. Evt het grote raam misschien deels met plexiglas bedekken.. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update: vandaag zijn ze weer naar buiten verhuisd! Cookie was inmiddels al een weekje helemaal hersteld, maar met die vreselijke kou vorige week durfde ik ze niet zomaar naar buiten te doen. Het verschil was zo groot...

ze hebben een kleine 2 weken binnen gestaan in een onverwarmde ruimte (berging) waar de temperatuur rond de 17 graden was en er ook een klein raampje openstond op de momenten dat ik thuis was. Ik had gelezen bij de informatie op deze website dat ze, tussen de 10 en 18 graden, daarna gewoon weer naar buiten gezet konden worden. Ik dacht altijd dat je ze dan sowieso nog tot half mei binnen moest houden!

Evengoed vind ik het nog wel een redelijk verschil, maar ze lijken er geen last van te hebben. Hennepmat in het hok en een dik pak stro en ze zitten gewoon in de ren op de koude grond...

ik had gelezen dat je de temperatuur van een konijn het best kan controleren in het kuiltje tussen de oren, en niet aan de oren zelf, klopt dit? Dan kan ik ze ook nog een beetje 'voelen' af en toe of ze niet koud zijn. Vanavond iig lekker de warme snugglesafe er nog bij voordat ik ga slapen :) hopelijk krijgen ze het dan niet koud!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Witchy,

Ik ben geen dierenarts, maar wil je er toch op wijzen. Konijnen kunnen niet praten, dus het is lastig om zonder veel kennis en apparatuur te achterhalen wat ze nou precies de kwaal is. Bovendien op het moment als je denkt dat ze ziek zijn kom je er meestal al laat achter. Mijn konijn lag een keer meer dood dan levend in haar hok. Ik ben toen per direct naar de dierenarts gegaan en die stelde een flinke longontsteking vast. Met behulp van medicatie (Carprofen drops, Enrofloxoral drops en science recovery plus) knapte ze weer op. Kort daarna wilde ze net als jouw konijn niet (nauwelijks) eten en drinken. Ik ben toen meerdere keren met m'n konijn naar de dierenarts terug geweest. Uiteindelijk bleek ze toch problemen met haken op haar kiezen te hebben. Toen die waren weggehaald begon ze gelijk weer met normaal met eten. De laatste twee jaar ben ik ontzettend vaak bij de dierenarts geweest. Ik heb ook een keer ontwormingsmiddel (Panacur) meegehad. Tevens weet ik uit ervaring dat konijnen heel slecht tegen heel divers eten kunnen en abrubte veranderingen in voer. Ik zou je daarom normale korrels aanraden, stroo en groente (wortels, sla etc.). Denk je dat je konijn ziek is wacht dan niet en neem direct contact op met een dierenarts met verstand van konijnen. Ik hoop dat je hiermee iets kunt. Hoe oud is je konijn eigenlijk en wat is het geslacht?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .