Ga naar inhoud

Pas geholpen aan tanden, maar eet geen biks


Knufmeister

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Onze hangoor Knuffel is 5 jaar oud en vorige week donderdag zijn zijn kiezen behandeld i.v.m. haken.

Dwangvoeren werd plots een hel en meneer wilde alleen groenvoer eten. Hij is nooit een fan geweest van hooi en in mindere mate van biks.

Nu staat hij weer bij zijn vriendinnetje en is hij een stuk levendiger. Alleen begint hij het dwangvoeren inmiddels meer dan zat te worden.

Nu moet hij toch langzamerhand echt zijn biks gaan eten volgens de dierenarts, die ook al prinparan en drops heeft voorgeschreven. 

Wij dachten eerst dat het om zijn karakter ging, hij eet alleen de lekkere dingen en laat de rest staan. Omdat hij wel andere, harde dingen eet denk ik dat het niet meer aan zijn tanden ligt, maar ook als we het lekkere spul achterwege laten wil hij maar niet eten!

Stukjes brood, speculaas, snoepstaaf en groenvoer gaat prima. Maar van biks of hooi moet hij echt niet meer hebben.

Omdat hij écht moet gaan eten zitten wij nu met ons handen in het haar. Hij laat het 'goede' staan en lijkt liever D te gaan dan dat hij dat moet gaan eten.

Heeft er iemand tips of adviezen die we nog kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je pijnmedicatie meegehad? Ik vind het klinken alsof hij nog steeds pijn heeft. Wat op zich ook kan zelf kun je ook flink pijn hebben als je bij de kaakchirurg bent geweest.

Brood, speculaas en snoepstaaf is echt heel erg slecht voor konijnen. Dat zou ik echt niet geven. Dat veroorzaakt alleen maar meer kiesproblemen en spijsverteringsproblemen.

 

Kijk eens of er misschien andere soorten biks zijn die hij beter eet. Bestel bijv. een proefpakketje uit de webwinkel: vandaag toevallig net de laatste verkocht maar morgen maak ik weer nieuwe en komen ze weer online te staan https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer-testpakket.html

Probeer ook eens wat andere soorten hooi uit eventueel kruidenhooi of kruiden door het hooi.  Weeg jouw konijn eens goed en kijk eens kritisch naar de hoeveelheden: misschien geef je nu zoveel groenvoer en andere dingen dat hij ook geen noodzaak ziet om hooi en biks te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Hij krijgt loxicom 1 a 2x per dag, dit naast de prinparan en drops. 

Ik weet dat het slecht is, hij krijgt al z'n hele leven een klein stukje speculaas en in overleg met de dierenarts is dat oké. De rest is puur uit wanhoop omdat hij moet eten.

We hebben nu 3 soorten biks geprobeerd, selective 4+, beaphar en dobey huismerk.

Qua hooi heeft hij altijd maar 1 merk lekker gevonden, Barn-i kruidenolie  (alleen wortel of paardenbloem). Dit hebben we de laatste week ook afgewisseld met huismerk intratuin en van de pets Place.

Maar hij is nooit een hooi-eter geweest dus we zien geen verschil met hooi eten tot voor de behandeling.

Ik vraag mij af hoe lang hij echt zonder eten kan, bij andere dieren eten zij vanzelf (konijnen zijn niet te vergelijken, maar toch). Is het verstandig om de lekkere dingen direct weg te laten en hem op "water en brood" (biks en hooi) te zetten?

aangepast door Knufmeister
2 woorden vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij echt heel weinig eet zou je ook een papje van de brokjes kunnen maken (brokjes weken in warm water en dan even af laten koelen). Het is geen lange termijn oplossing, maar nu hij misschien nog een zere mond heeft wel een optie om voor hem neer te zetten. Als het even kan zou ik stoppen met dwangvoeren, want dat moedigt hem ook niet aan om zelf weer te gaan eten (hij heeft dan niet zo'n honger).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is in ieder geval een alternatief. Bedankt! We hebben de 'standaard' spuitjes al vervangen door een flesje met kleine speen van beaphar. Vond hij eerst wel best, maar hij beet laatst een stuk uit het speen.

Vanmiddag heeft hij nog wel een keer dwangvoeding gehad, bestaande uit critical care gemengd met hooi thee. 

We gaan in ieder geval alles proberen om hem er weer bovenop te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip! Dit hebben we al geprobeerd maar het wordt steeds duidelijker (voor mij dan) dat het meer een principekwestie is.

Hij staat nu bij mijn schoonouders bij zijn vriendinnetje en toen wij weer weg waren kreeg ik een filmpje dat meneer vrolijk op de bank wat biks zat te eten. 

Offtopic: hij heeft 5 jaar half samen geleefd met haar, de kooien stonden ook naast elkaar maar als ze er beide uit waren was het meer uitdagen en achter elkaar aan rennen met sproeien en een flinke explosie aan keutels. Blijkbaar zijn ze toch verder gekoppeld dan wij dachten en als alles een tijdje goed gaat verhuist zij ook mee naar ons huisje. We zijn ook bezig om ze verder te koppelen dus hoop dat ze elkaar wat aan kunnen moedigen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij weer biks eet. Als ze ziek zijn geweest beginnen ze vaak eerst weer met groente eten en later pas biks. Het is dus niet zo raar.

Waarom leven ze al 5 jaar gedeeltelijk apart en gedeeltelijk samen? Het is logisch dat ze dan steeds achter elkaar aan gaan rennen en sproeien en keutelen. Ik zou ze voortaan dag en nacht samen laten :) Je kan ze dan niet in 1 kooi opsluiten, maar dat kan je eenvoudig oplossen met een (panelen)ren. 2 kleine konijnen hebben minimaal 2 m2 nodig. Knuffel lijkt op de foto groter dus zal de ren nog wat groter moeten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .