Ga naar inhoud

Konijnen gooien toilet om of halen het helemaal leeg


Marcel De Ruiter

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Ik zit met een kleine uitdaging. Onze twee konijnen vinden het sinds een paar weken heel erg leuk om 1 van de twee toiletten in de ren dan wel helemaal om te gooien of helemaal leeg te graven. 

Ik gebruik sinds een jaar de combinatie van een laagje kranten en een lekkere hoeveelheid hooi. 

Is dit verveling? Kan ik ze met iets anders bezig houden? Of is er iets wat ze niet zint oid? 

Wie heeft hier tips voor? Alvast erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is ten eerste eetbaar en daardoor niet de meest geschikte bodembedekker (en krant al helemaal niet). Kattenbakkorrels of hennepvezel, geperste papierkorrels.. Dat zijn in elk geval betere alternatieven dan krant. Erbovenop hooi om toiletgebruik te stimuleren, kan dan alsnog. Konijntjes eten en poepen/plassen tenslotte graag tegelijk!

Het toiletprobleem zal een andere bodembedekking echter niet oplossen. Ik weet niet of het een optie is de toiletjes vast te maken? Bij mij schuiven ze hem ook altijd van de plek af, maar ze blijven ze gelukkig wel evengoed gebruiken. Anders had ik ook creatief moeten worden en ze vast moeten gaan zetten... 

Het uitgraven is helaas weinig aan te doen. Konijnen houden nu eenmaal van graven. Hebben ze wel een graafmogelijkheid waar het wel is toegestaan? Veel konijnen waarderen dat enorm, en dan kan het best zo zijn dat ze het toilet met rust gaan laten. Garanties geeft dat echter niet. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit probleem ook, erg vervelend, en het leek wel dat hoe vaker ik de ren dan schoonmaakte, hoe meer de wc werd leeggegraven. De ren moést schoon en droog blijven, omdat mijn ram maar één achterpootje heeft en bovendien makkelijk klitten maakt, maar de voedster haalde steeds weer de wc leeg. Eerst versleepte ze de wc. Toen de wc vastgemaakt aan het gaas, maar ze knaagde steeds het touw door. Dan de wc maar vastgezet met stenen. Verschillende soorten strooisel geprobeerd, wat min of meer hielp, maar ook niet altijd. Uiteindelijk, toen m'n andere voedster stierf en ik een eenzaam rammetje had, heb ik de gravende voedster aan hem gekoppeld, hij zat in een ren op aarde, met ingegraven gaas, zodat ze naar hartelust kon graven. Probleem opgelost. 

Heb je al een wc met opstaande rand geprobeerd, zoals ze die voor katten ook hebben? Misschien een hogere wc, meer een gesloten bak met een uitgezaagde ingang? Ander strooisel proberen? Of anders veel speelgoed geven, zoals kartonnen dozen, kan ze ook heerlijk in graven, want misschien doet ze het wel uit verveling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde probleem, heel irritant. Een bak met zand om de graafbehoefte te vervullen hielp even maar in de winter wordt deze zo nat dat het mij niet verantwoord leek hem te laten staan. Dus de toiletten gaan weer leeg. Ik heb 1 hoge bak dat helpt wel enorm, maar bij die andere kan dat niet want dan kunnen ze er niet in komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden hetzelfde probleem.

Opgelost door een kattenbak te kopen met zo een deksel erop en een luikje aan de voor kant.

Ze kunnen dan graven wat ze willen maar er komt weinig tot niets uit.

In een later stadium gaatjes in de bak geboord en met tie wraps vast gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .