Ga naar inhoud

Konijn eet geen hooi


Gerrie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Ik weet dat het belangrijk is dat een konijn veel hooi eet. Die van mij doet het alleen simpelweg gewoon niet. Ik ververs het elke dag.
Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd er lekkernijen tussen te stoppen, ik heb van die fiba sticks aangeboden (eet ie een stukje van op en gooit ze dan uit zijn kooi), het op een andere manier aangeboden. Niks lijkt te werken. Nu doet hij het verder goed, eet en drink prima. Maar ik wil wel graag dat hij het eet omdat het zo goed is voor ze. 

Maar ik kan het moeilijk naar binnen duwen natuurlijk. 

Iemand tips? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een volwassen konijn van 1,2 kilo, mannetje. Pas nog gecontroleerd en geënt door de dierenarts en deze waren tevreden over  zijn gewicht. Het is dan wel geen vet konijn maar dat geeft niet volgens de DA. Ook aan zijn tandjes niks opmerkelijks te zien. Vandaar dus dat ik het niet snap. 

Overigens heeft hij nooit veel hooi gegeten hoor. Vroeger nog wel eens maar ook al niet veel. Pas heb ik ook hooi thee gemaakt. Normaal drinkt hij ontzettend goed maar ook dat liet hij nu een beetje links liggen. Dus maar terug geswitcht naar gewoon water. 

Ik weeg de brokjes niet af. Ik ben al wel geminderd omdat ik inderdaad had bedacht dat ik hem waarschijnlijk te veel brok geef. Nu geef ik hem een bodempje van een harde plastic beker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat je een dik konijn hebt. Ik zeg alleen dat als je een konijn te veel brokken geeft, hij dan geen hooi meer eet. Dat wil niet zeggen dat hij dan ook gelijk dik is hoor! Zijn buik zit vol van de brokken en hij heeft gewoon geen zin meer in hooi. Van de science selective hoef je echt maar 15 gram per kg lichaamsgewicht te geven. Dat is een klein eierdopje brokken per dag voor jouw konijn. Als je die hoeveelheid geeft, zou hij goed hooi erbij moeten gaan eten.

Is hij bij de dierenarts onder een roesje geweest om de achterste kiezen na te kijken? Die kunnen namelijk niet op een andere manier bekeken worden.

Weinig drinken doen konijnen ook als ze te weinig ruwvezels eten - dus te weinig hooi. Goed hooi eten zorgt er voor dat een konijn goed drinkt. Wat er weer voor zorgt dat de afvalstoffen goed worden afgevoerd.

In dit artikel staan veel tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zei ik ook niet dat je dat zei? Dat kan ik in ieder geval niet terug lezen. Ik probeerde alleen uit te leggen hoe het zit met zijn gewicht. 

Ik zal eens gaan proberen nog wat minder te geven dan. Ben wel benieuwd want als ik met groenvoer aan kom zetten dan is hij er als de kippen bij dus zou je zeggen dat hij wel trek heeft. Of het is gewoon een lekkerbek natuurlijk ;)

Nee hij is niet onder een roesje geweest. Ze hebben alleen zijn voortanden bekeken, gewogen etc.

Drinken doet hij goed hoor! Bijna altijd is de fles leeg als ik hem ga verversen. 

Maar juist om redenen die jij noemt wil ik dus dat hij hooi gaat eten. Ik zal het artikel eens openen. Thanks! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supreme Timothy Hooi vindt mijn konijn echt heerlijk, toen hij herstelde van coccidiose kreeg hij dit bij de dierenarts en dat at hij met smaak op. Ik heb het vandaag ook voor hem gehaald omdat hij net gecastreerd is en het is één van de eerste dingen waar hij van begon te eten (terwijl er ook andijvie en brokjes stonden) :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal vast wennen zijn voor hem mocht blijken dat je minder mag geven, dus geef het tijd maar weeg hem wel af en toe, want zo te horen hoeft hij niet af te vallen. Als je twijfelt dan zou je altijd een roesje kunnen overwegen, want 80% van het gebit is inderdaad niet zichtbaar zonder een roesje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips. Ik had ook al van die rozenbottel hooi geprobeerd. Gewoon verkrijgbaar bij de Boeren Bond hier in het dorp. Ik zal eens kijken naar die Timothy hooi. Had daar ook al over gelezen. 

Iemand ooit gehoord van Mountain Hay? Ervaringen mee? 

Hij mag inderdaad niet afvallen dus zal daar zeker op letten. Dankje! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze mountain hay van natures best, deze: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/natures-best-bergweide-hooi.html

Heb maar 2 kleine konijntjes (ze wegen samen 3kg) dus met zo een pak doen ze een week. Ik probeer vaak ook andere soorten hooi uit de webwinkel en hoewel er meer soorten zijn die ze erg lekker vinden (zoals bijvoorbeeld het barn-i kruidenhooi) blijf ik toch op deze terugkomen. Timothy hooi vinden mijn konijnen om de een of andere reden minder lekker dan bergweide hooi, hoewel ze dat ook gewoon eten hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen mountain hay van Natures best! En dat gaat er heel goed in!
Ze staan al te springen als ik de bak pak, waar ik het hooi in heb zitten en krijg geen kans op het in de ruif te doen! Trekken ze alle 4 zo uit mijn handen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende mountain hay soorten en merken te koop (vaak ook wel met kwaliteitsverschil) of misschien is de dierewinkel goedkoper dan onze webwinkel. In veel producten houden wij een scherpe prijs aan, maar het lukt niet altijd om dat met alles te doen (dan kan ik wel stoppen helaas).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .