Ga naar inhoud

Balou gasbuik


r-ch-l

Aanbevolen berichten

Hooi,

Gisterenochtend werd ik wakker en zag ik dat Balou op zijn kattenbak zat. Hij zat als een bolletje. Ik pakte hem op en hij hield zich slap. En voelde warm aan. Heb geprobeerd of die wat wilde eten dingen waar die normaal een moord voordoet en sochtends ook gelijk voor komt aanrennen wilde hij niet. 

Toen gingen de alarmbellen rinkelen, en heb ik de dierenarts gebeld. We mochten komen op het spoed spreekuur. 

De dierenarts constateerde een gasbuik. Balou kreeg een metacam injectie en eetlust opwekkende injectie. We moesten hem ook gaan deangvoeren.

we hebben metacam mee naar huis gekregen. Balou weegt 5,5kg en krijgt metacam voor 55kg hond. En de eetlustopwekkers voor 3x per dag.

Vanmorgen zat Balou helemaal onder de poep en heb ik hem moeten wassen. Hij kreunt nog steeds veel en voelt warm. Eten wil die ook nog niet echt.

 

wanneer zou je verbetering moeten zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet bij welke dierenkliniek je bent geweest, maar niet iedere dierenarts is even goed met konijnen. Dwangvoeren bij een gasbuik is bijvoorbeeld niet het beste advies dat je kunt geven. Ik zou inderdaad opnieuw contact opnemen met een dierenarts en er dan wel op letten dat het er een is die veel kennis heeft van konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me even af wat de eetlustopwekkende medicijnen zijn... Metacam hond is heel goed in verband met de pijn, maar zijn er verder nog medicijnen toegediend en is er bijvoorbeeld cisaral meegegeven? Heeft Balou verhoging?

Ik heb helaas regelmatig bij mijn Knijster last gehad van gasbuiken ten gevolge van een (haar)verstopping. Diarree of plakpoep hoorde nooit bij de symptomen. Het begon altijd met in een hoekje zitten als een bolletje en soms gestrekt liggen en onrustig. Zelf is een gasbuik heel goed te voelen: het voelt als een ballonnetje aan de zijkant als je erop 'drukt' en naarmate het te lang duurt wordt dat balletje alleen maar zichtbaarder en groter. Er is dan ook sprake van ondertemperatuur dus een warme kruik (als ze er niet meters naast gaan liggen ;-)) is dan een aanrader.

Het klinkt niet hetzelfde als Balou... Hoe gaat het nu met hem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balou lijkt redelijk op te knappen, gisterenavond pakte hij wat brokjes aan. Ging zeker niet van harte. Een stuks gedroogd appel ging er ook in. En wat hooi.

hij krijgt als eetlustopwekker imperid. Hij had inderdaad koorts zaterdag, hij voelde aan als een kachel.

Balou zijn keutels zijn nog niet helemaal normaal maar zit zeker vooruitgang in.

Helaas heeft op dit moment bibi een dik ook door ik denk een krab van Balou. Dit smeer ik nu 2x daags in met vetramil crème.

conclusie druk bezig met het tweetal, maar dat maakt niet uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop in ieder geval dat er een juiste diagnose is gegeven door je dierenarts, dat kun je zelf het beste beoordelen. Van wat ik lees heb ik wel wat vraagtekens wat er met Balou aan de hand is en of de hoofdoorzaak is weggenomen. De gasbuik kan bijvoorbeeld ook door de koorts komen (en dat die koorts misschien wel een andere oorzaak kan hebben). Een gasbuik kan ook door de stress van een vriendinnetje komen.

Sterkte voor Balou en Bibi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem alleen met  gasbuiken is dat het vaak heel moeilijk is een exacte oorzaak aan te wijzen. Soms is het (deels) te achterhalen, maar zo niet of tot die tijd is symptoombestrijding toch het beste wat je kunt doen. En ik denk dat pijnstilling en imperid al een goede stap op weg zijn. (En dwangvoeren kan dat ook zijn, ik neem dan wel aan dat je dierenarts wel hoeveelheid met je heeft afgesproken?)

Inderdaad wel even overleggen als dat nog niet gebeurd is wat betreft die diarree, al is het maar om te bekijken of Balou niet teveel uitdroogt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De diarree is inmiddels weg. Vanmorgen kwam Balou zo als vanouds weer naar me toe gerent voor zijn snoepje. Deze nam hij ook weer gulzig aan. Ik dacht mooi het is over, hij at ook weer goed zijn brokjes.

Dus besloot ik om Balou geen metacam te geven vanmorgen. Helaas was dat niet de juiste keuze toen ik vanavond thuis kwam zat Balou weer zielig in een hoekje en wilde wederom geen snoepje. Metacam gegeven en imperid en nu eet Balou weer redelijk. 

Tot vrijdag wil ik hem dus nog maar metacam gegeven en kijken hoe het gaat. 

Anders vrijdag avond terug naar de dierenarts. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die had/heeft flinke pijn zo te zien :-(. Wat sneu voor hem, het houdt jullie zo wel bezig. Ik heb zelf mijn konijn verloren aan een gasbuik waarvan ik nu achteraf denk 'had ik maar...' terwijl ik er volgens de dierenarts er alles aan gedaan heb. Alle gasbuiken van hem waren binnen een dag over, alleen de laatste duurde net wat te lang en hij heeft het toch niet gered. Ik zou zelf dus vandaag al bellen (telefonisch spreekuur bijvoorbeeld) met de dierenarts om te overleggen wat hij/zij vindt van deze situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm beestje hij had inderdaad veel pijn zo te zien. Wel heel herkenbaar, Snuffie heeft ook al 3x gas in zijn buikje gehad met 3 dierenkliniek verblijven als gevolg. Vroeg de signalen oppikken is belangrijk. Bij Snuf is het chronisch dus ik durf hem best snel een beetje Emeprid geven waardoor hij er veel sneller bovenop is dan wanneer je langer afwacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneu al die konijntjes met gas! 

Met Balou gaat het weer helemaal zo als vanouds. Hij krijgt geen metacam of emperid meer eet weer lekker hooi en brokjes. Keutels zijn weer mooi! Had hem van de week even gewogen en door de gasaanval is die ongeveer 300 gram kwijt geraakt. Gaat hard, hij kon het op zich wel missen. 

Ik hoop inderdaad dat niet een terugkerend probleem wordt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .