Ga naar inhoud

Net gecastreerd: hoe lang binnen nu?


Kimmutje1987

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Onze 2 rammetjes zijn gister (vrijdag) gecastreerd. 's Ochtends weggebracht en om 16:00 opgehaald. Sindsdien zitten ze op zolder. Nu de vraag, hoe lang zal ik ze binnenhouden? Normaal zitten ze buiten.

Bij de da gaven ze als advies ze 8 dagen binnen te houden, of eventueel buiten in het nachthok en het nachthok af te schermen (is zo'n 60 x 80 cm). Dit vind ik zelf eigenlijk een te klein oppervlak. De ren mochten ze in, mits ik die zou afschermen met handdoeken.. Ik vraag me bij die optie alleen wel af hoe het zit als het dan gaat regenen? Dan hangen er natte doeken omheen.. (Nog maar de vraag of de doeken blijven zitten)

Ze zitten nu op de zolder waar het zo'n 11 - 14 graden is. Hoe lang kunnen ze hier zitten zodat hun wintervacht in tact blijft?

Buiten is de ren aan 1 kant afgescherm door de schuttig, heeft een dak en de andere kant komt uit onder een afdak van een carport. Oh, en de ren staat op tegels. Dus geen zand mogelijkheid in de wonden. 

Ik neig er zelf naar om ze eerder dan die 8 dagen buiten te zetten, misschien al woensdagochtend, de temperatuur wordt deze week wel redelijk. 

Wat denken jullie?

Dit is hun buitenverblijf, op de 2e foto in onze tuin: 

20161012 konijnenhok.JPG20161012 konijnenhok2.JPG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 dagen binnen houden is wel een beetje overdreven hoor. Als ze weer lekker actief zijn, normaal eten en keutelen kunnen ze volgens mij in principe weer naar buiten. Castratie stelt bij een ram weinig voor. Van de narcose moeten ze wel weer goed hersteld zijn. Ik zou ze morgen of desnoods overmorgen weer lekker naar buiten doen, mits ze weer actief zijn en normaal eten en keutelen. Volgens mij wordt meestal 1 nachtje binnen houden geadviseerd. 

Stro kan in de wondjes prikken, dus je kan de eerste dagen handdoeken in het nachthok doen of een vetbed. De ren zou ik gewoon kaal laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal hou ik ze 3-4 dagen binnen, en gaan ze daarna gewoon weer naar buiten. Mits alles goed gaat natuurlijk. De eerste dag(en) na de castratie kunnen ze wat moeite hebben om hun lichaamstemperatuur goed te houden, dus zeker nu het kouder is buiten zou ik ze wel een paar daagjes binnen houden. Maar 8 dagen is wel weer veel hoor. Bij een voedster is het wel anders, dat is een vrij zware ingreep. Maar bij een ram zou als alles goed gaat 3-4 dagen voldoende moeten zijn.

Handdoeken om de ren lijkt mij inderdaad niet echt een praktische oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee en @Lienappelsien bedankt voor jullie reacties! Ze keutelen allebei goed en eten ook bijna zoals normaal. Dan doen ik ze denk ik dinsdagochtend naar buiten, mits alles tot die tijd goed gaat natuurlijk. 

Een vetbed heb ik niet en met handdoeken ben ik een beetje bang dat ze daar misschien aan gaan knagen en ik er dan te laat bij ben.. Zelf zat ik te denken aan een ondergrond van karton en kranten, en dan na 7/8 dagen weet stro? Wat denken jullie daarvan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katoenbedding is ook ideaal na castraties. En back 2 nature (papierbedding). Karton en kranten kan wel, maar mijn ervaring is dat dat een vieze boel wordt, en dat ze alles dan versnipperen. En ook als ze daar van eten kan het verstopping veroorzaken. Denk dat een konijn dan nog minder snel van handdoeken eet.

Katoenbedding (cotton clean) en back 2 nature zijn allebei te koop in onze webwinkel, en als je dat dit weekend zou bestellen & betalen wordt het maandag verzonden en zou je het dinsdag binnen moeten krijgen. Je kan het ook bij een lokale dierenwinkel proberen, maar niet alle dierenwinkels hebben het in het assortiment zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

ik heb Pluisje in september laten castreren en bij de vraag aan mijn dierenarts of ik Pluisje op handdoeken moest zetten in plaats van op stro begonnen haar ogen te rollen.  ik heb Pluisje dus gewoon op zijn gewoonlijke stro moeten houden, zonder problemen. wel opletten dat het stro proper en droog blijft.   wel moest ik hem een dag of 3 uit zijn ren houden (zandbak) om te voorkomen dat er zand in de wonde zou komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .