Ga naar inhoud

Ondervoed konijn


NicoleM

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,
Ik heb een dwerg van 5-6 jaar oud die flink ondervoed is, normaal gewicht hing tussen de 900 gram en een kilo.
Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en die geeft aan dat enkel een druppelinfuus haar er nog bovenop kan helpen, maar ook die prognose is slecht.
Dat wordt dan een opname met torenhoge geschatte kosten die ik me helaas niet kan veroorloven.
Omdat ze toch wel eet en drinkt honger heeft was ik niet overtuigd dat het niet meer goed kon komen.

Daarop heeft de DA haar een injectie metoclopramide toegediend om zo hoopt hij de eetlust nog wat te bevorderen.
Mocht ze toch nog aansterken (hij denkt van niet) dan kunnen we bloedonderzoek doen om de oorzaak te achterhalen.
Haar tandjes zijn bekeken en die zien er goed uit.
Ik heb me al helemaal suf gegoogled hoe ik haar er weer bovenop kan krijgen maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Ik geef haar nu zoveel te eten als ze maar accepteert.
Ze krijgt haar normale biks (huismerk dierenspeciaalzaak) gemengd met SS 4+.
Daarnaast ben ik begonnen met SS recovery (1 zakje per dag) soms aangevuld met extra water en af en toe lukt het om deze op een blaadje witlof naar binnen te werken.
Verder geef ik haar af en toe een plakje banaan of een klein stukje peer omdat ze dit heel erg lekker vindt en ik zo weet dat ze weer wat binnen heeft.
Vanmorgen zag ik dat ze wat diarree (niet waterdun) had en haar blindedarmkeutels nog aan haar kontje geplakt zaten, ze heeft hiervan alsnog een paar opgegeten maar helaas niet alles.

Hebben jullie nog tips om haar te laten aansterken en ook de diarree een beetje onder controle te houden?
Hooi wil ze gek genoeg niet eten, heb diverse soorten kruidenhooi aangeboden maar ze haalt haar neus ervoor op.Al

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de reden voor de ondervoeding? Ik krijg het idee dat daar nog helemaal niet over nagedacht is, of dat er in elk geval nog geen antwoord op gegeven is. Het lijk mij veruit het belangrijkste om hier eerst duidelijkheid over te krijgen. Eet ze wel normaal?

De meest voorkomende oorzaken van vermagering zijn (volgens mij) gebitsproblemen, wormen of andere darminfecties en EC. Als gebitsproblemen uitgesloten zijn, zou ik z.s.m. de ontlasting laten onderzoeken, zeker nu er ook nog diarree bij gekomen is. Mocht het ontlastingsonderzoek ook niet opleveren, is een behandeling tegen EC wellicht op z'n plaats.

ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar zo denk ik erover. Voor je het probleem kunt oplossen, moet je weten wat het probleem is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zijn de konijnenkeutels de afgelopen tijd geweest? Is daar verandering in geweest? Zijn de kiezen onder narcose bekeken? Heeft ze nooit hooi gegeten of is dat iets van de laatste tijd? Dat zou kunnen wijzen op haakjes op de kiezen, dat is niet goed te zien zonder narcose. Dan is het alleen de vraag of het verstandig is het konijntje in deze conditie een narcose aan te doen. Maar als er geen oorzaak gevonden kan worden, vrees ik dat het geen andere optie is.

Hooi is het allerbelangrijkste voedsel voor konijnen, of als alternatief vers gras. Ik zou de dierenwinkelbrok vervangen door gewoon science selective, evt de 4+ als je die  graag voert. Je zou fibafirst bij kunnen voeren, ook van supreme.  Daar zitten ook veel vezels in. Met de dual care van burgess heb ik ook goede ervaringen om konijnen wat op krachten te laten komen. De recovery is prima om haar op krachten te helpen, maar niet echt een lange termijn oplossing. Ik zou toch echt verder zoeken naar de oorzaak, omdat je anders ook niet weet hoe je dit moet oplossen. Het is toch echt van belang dat ze een normaal, gezond konijnenmenu gaat eten: 80% hooi, 10% groenvoer, 5% brokvoer, 5% gezonde snacks (kruiden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze die diarree pas sinds vanmorgen? Het kan zijn dat dat door de banaan en de peer komt. Ik snap dat je blij bent met alles wat er in gaat, maar zulke dingen zou ik nu juist even niet geven. Ook geen appel of andere vruchten waar veel suikers inzitten.

Beterschap ermee!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .