Ga naar inhoud

Medicatie snot


Kimberly89

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Mijn konijn heeft al een aantal maanden snot, nu gelukkig niet meer zo erg.

We zijn begonnen met Baytril te gebruiken en daarna (door een andere DA) een combinatie van Maxitrol en Zitromax. Nu gebruik ik enkel nog Maxitrol. Telkens als de medicatie op was en de snot normaal gezien moest gedaan zijn, begon het opnieuw ietsje erger. Beide DA's waren eigenlijk al verschoten dat hij het had overleefd.

Nu is mijn vraag naar jullie, welke medicatie hebben jullie gekregen en hielp deze ook? Want mijn DA's wisten enkel maar deze middeltjes.

 

In ieder geval al bedankt.

Kimberly & Yoshi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zit hem meestal in het feit dat te kort antibiotica wordt gegeven. Kuur klaar en direct stoppen, terwijl het nog niet goed over was. Komt het weer harder terug en dan uiteindelijk wordt het enorm moeilijk om het echt weg te krijgen.

Het allerbeste is om eerst een kweek te maken, waardoor je kan zien welke bacterie het is en welke antibiotica het beste werkzaam is. Soms is het nodig om de neus te spoelen om de boel vrij te maken of in de neus te laten kijken of daar niet iets zit wat het veroorzaakt, echter kan dit niet bij elke dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervelende van snot is dat als ze het langere tijd hebben het vaak niet meer echt helemaal weggaat. Ik heb ook een konijn met chronisch snot gehad en mijn dierenarts zei dat de holtes dan wat vergroeien waardoor er heel kleine ruimtes ontstaan waar dan nog een klein restje kan achterblijven. Snot en de mogelijk bijbehorende abcessen is ook taai waardoor het voor antibiotica lastig is om in door te dringen. Zo kan het dus chronisch worden. Mijn konijn had er altijd wel last van, maar werd af en toe echt heel ziek. Dan kreeg hij weer een kuur en knapte hij weer wat op.

We hebben eerst ook langdurig antibiotica gegeven, maar hij herstelde dan maar tot op een bepaald punt. Misschien zou dat bij jouw konijn nog wel kunnen helpen. Als onderzocht wordt welke bacterie het precies is kan er heel gericht antibiotica gegeven worden, zoals Aniek aangaf. Dat zou ook nog een idee zijn dus. 

Succes, hopelijk gaat het bij jouw konijn nog over. Mijn konijn heeft uiteindelijk 4,5 jaar snot gehad en is 7 jaar geworden. Dus geef het niet zomaar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van de konijnen van mijn dochter heeft snot. Hij kreeg eerst alphacilline, maar na vier à vijf maanden werkte dat niet meer goed. Was ook belastend voor het beestje, hij moest iedere dag een injectie. Daarna heeft hij een week of zes draxxin gekregen, dat moest om de vijf à zeven dagen geïnjecteerd worden. Nu lijkt hij er vanaf te zijn! Maar de laatste injectie is nu zowat twee weken geleden, dus ik hoop dat we niet te vroeg juichen.

Baytril hielp bij dit konijntje niet. De dierenarts kende draxxin niet, maar we hadden het zelf op internet gevonden en toen is hij gaan informeren bij een dierenkliniek die wel bleek te kennen.

Verder kreeg het konijn ook oogdruppels met antibiotica (weet niet meer hoe het heet), otrivin babyneusdruppels en bisolvon met een spuitje in zijn bekje. Ik weet alleen niet meer hoeveel en hoevaak.

Succes ermee, het is wel een langdurig iets hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .