Ga naar inhoud

Symptomen blaasproblemen?


evadonatella

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Ik kom net thuis en ik zie dat de ren vol natte plekken ligt. Niet per se echt plasjes, maar meer vochtigheid enzo. Ik dacht dat dit misschien van Teddy kwam. Zij is ontzettend aan het verharen momenteel en is zichzelf veel aan het wassen. Misschien kwam daar de vochtigheid vandaan. Maar ik keek net even naar het achterwerk van Jip en zag dat deze nat was. Het is verder allemaal maar lastig te zien. Hij heeft natte billetjes, maar dat is het dan ook. Zijn achterwerk lijkt verder niet vies of ontstoken, gewoon alleen nat. Hij keutelt verder goed, eet goed, drinkt goed (niet te veel of te weinig, eigenlijk gewoon zoals normaal). Jip is nogal een acrobaat en het is wel eens voorgekomen dat hij in de waterbak terecht is gekomen. Maar toch maak ik me best zorgen. Hoe weet ik nou of hij geen blaasproblemen heeft? Kun je dat aan meer dingen zien? Help!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster had ook een natte kont. Ik had verder niets gemerkt en voelde het omdat ik haar toevallig optilde. De dierenarts concludeerde dat het een blaasontsteking moest zijn. Na een antibioticakuur was alles weer opgelost.

Achteraf kan ik me niet bedenken wanneer ze er last van heeft gekregen. Het enige symptoom dat ik opgemerkt had was de natte kont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek vanochtend en het was al weer droog. Niks aan de hand lijkt het dus. Ik hou het vanmiddag nog even extra in de gaten. Omdat Jip een langharig konijn is, zal ik z'n achterwerk even extra moeten kammen vandaag. De nattigheid die daar zat heeft natuurlijk voor wat extra knopen gezorgd. Verder rook het niet vies en had het ook geen kleur. Maar goed, ik hou het extra in de gaten! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik keek net weer even en ja hoor... Hetzelfde verhaal. Overdag nergens last van gehad, maar nu wel. Het rook ook een beetje dacht ik, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zat namelijk bijna met m'n neus tussen z'n achterpoten, daar ruikt het nooit echt naar lavendel. De vlekken op de grond zijn compleet helder. Het lijkt net water. Maar ik vertrouw het niet. Ik ga de dierenarts bellen. 

Weet iemand hoeveel haast zoiets heeft? Ik ga sowieso naar de DA, maar is het dan zo dat ik nu meteen al zou moeten bellen? Of kan er wel een nachtje overheen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jip heeft wel lange haren en de laatste keer dat hij geknipt zou worden, is dat niet zo best gedaan. Dat was een nieuw iemand en die heeft alleen zijn rug echt goed gedaan. De rest, zijn hoofd, buik, pootjes en hals, zijn niet zo best gedaan. Tussen zijn pootjes is er weer veel haar en zijn er zo te voelen weer wat knoopjes. Kan het hier aan liggen? Het lijkt mij niet eigenlijk, maar misschien heeft iemand hier toch ervaring mee en kan mij vertellen dat dit er wel mee te maken heeft. Dat zal wel opluchten natuurlijk :P 
 

Ik voel me totaal niet prettig hierbij. Ik had voor hetzelfde geld vandaag met hem naar de DA gekund, maar aangezien hij overdag gewoon droog was leek mij dit niet nodig. Ik voel me zo schuldig nu :( Misschien heeft hij hier wel veel last van of heeft hij pijn... Ik maak me echt ontzettend veel zorgen. De timing kon natuurlijk weer eens niet beter, maar ja, je plant dit natuurlijk ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bakje is wel sneller leeg dan normaal. Maar ik heb niet het idee dat het abnormaal veel is ofzo. Met z'n tweetjes drinken ze over een hele dag en nacht misschien een halve liter. 

Nu ik dat zo opschrijf klinkt dat wel veel, maar volgens mij hebben ze dat altijd wel zo gedronken. Zeker me die warmte van de afgelopen tijd. 

Wat wilt dat trouwens zeggen, dat hij zijn urine niet goed concentreert? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je zegt dat het net water lijkt, deed het me daar wel erg aan denken. 

Ongeconcentreerde urine kan komen door veel drinken, dan is er in principe niet zo veel aan de hand. Maar het zou ook kunnen komen doordat er iets mis is met de nieren of de hormoonafgifte in de hersenen, waardoor hij geen water meer uit de urine terug kan halen. 

Ik zou in ieder geval even langs gaan bij de dierenarts om hem na te laten kijken en waarschijnlijk zal de urine dan ook gelijk onderzocht worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer bijna een week verder. Niet veel tijd gehad om hier op te reageren, veel gedoe hier geweest en ook nog met het nieuwe huis.. Maaaaar goed, Jips blaasproblemen...
De DA kon niks vreemds vinden bij hem. Zijn darmen waren oké en ook bij zijn blaas was er niks raars volgens haar. Ze gaf me het advies om het waterbakje van de konijnen steeds goed bij te vullen, dan blijft de boel goed doorstromen. Zo zei ze het niet letterlijk, maar in feite kwam het daar op neer. Eigenlijk kon ze niks vinden wat alarmerend was, alles is goed. Ze heeft hem voor de zekerheid wel iets gegeven voor het geval dat er toch iets van een ontsteking zit. Nu moet ik hem goed in de gaten blijven houden. Als dit doorgaat dan moet ik toch terug komen, want dan is er meer aan de hand dan dat ze in eerste instantie had kunnen zien. 
Ik hoop dat het nu wegblijft. Ik voel me er een beetje dubbel onder. Aan de ene kant super fijn dat ze niks kon vinden enzo, maar dat verklaart natuurlijk niet waarom hij zo plast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... Het plassen is weer begonnen en nu ook overdag. Het heeft ook een rare kleur en het stinkt ontzettend. Ik vertrouw het voor geen meter, maar ik vertrouw mijn huidige DA ook niet. Ik belde net even voor de zekerheid en zij gaven me het advies om mijn konijnen uit elkaar te halen, want ze vermoeden dat het aan zijn gedrag ligt. Ik heb meteen gezegd dat ik dat absoluut niet ga doen, want ik zie de logica er niet van in eigenlijk. Zijn hele achterwerk is nat, het kan niks hormonaals zijn en er moet wel iets mis zijn... Zij willen hem nog wel een keer nakijken, maar zijn bang dat ze niks gaan vinden. Wat nu?
Iemand die in omgeving Boxmeer nog een goeie DA weet misschien? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net een andere DA gebeld. Zij denken aan drie mogelijkheden, blaasgruis, blaasstenen of e. cuniculi. De DA daar denkt vooral aan het laatste omdat zijn urine helder is. Maar dat is een vermoeden van haar aangezien ik haar alleen maar aan de telefoon had. Ik moet nu urine verzamelen van Jip. Geen idee hoe ik dat ga doen eigenlijk... Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer naar de DA geweest. Urine meegenomen en er is niks gevonden dat wijst op blaasgruis of zoiets. Wel heeeel veel bacteriën. Toch een blaasontsteking dus. Nu ze Jip ook had gezien dacht ze toch dat hij geen e cuniculi had, dus dat is wel echt even een opluchting. Ik heb nu een antibiotica kuurtje meegekregen voor de komende 10 dagen. Ik ben zo benieuwd!! Maar wel fijn dat nu waarschijnlijk de oorzaak is gevonden van het probleem, nu maar hopen dat het probleem ook verholpen gaat worden :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst gebeld naar mijn eigen dierenarts. Die zei dat het waarschijnlijk een gedragsprobleem was en dat ik mijn konijnen even uit elkaar moest halen. Dat wilde ik niet doen, dus belde ik voor de zekerheid maar een andere DA. Bij die da heb ik zelfs de dierenarts van de praktijk aan de telefoon gehad voor zeker een kwartier. Ik ben daar dus maar heen gegaan. Ze nam het heel serieus namelijk in tegenstelling tot de andere DA. En ook hoe ik daar werd behandeld bij mijn nieuwe DA vond ik qua gevoel veel prettiger. Ze deed meteen een volledige check bij mijn konijnen en nam echt de tijd om Jip te onderzoeken en om alles uit te leggen. Iedereen heeft natuurlijk weer een andere voorkeur voor een DA, maar ik vond deze veel prettiger. Ik kreeg van haar ook complimenten over mijn konijnen en hoe ik ze verzorgde verder. Dat is natuurlijk altijd fijn om te horen! 

Jip krijgt nu antibiotica iedere ochtend en avond via een spuitje via de mond. Dat wordt weer lekker vechten met Jip, maar niet heus :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .