Ga naar inhoud

Loena kan geen hooi eten


Huiself

Aanbevolen berichten

Ik had al een topic onder gezondheid aangemaakt vanwege de gebitsproblemen van Loena, maar ik heb nu echt advies nodig voor de voeding. Ik heb me al suf gegoogled, maar kan niet goed vinden wat ik kan doen als een konijn geen hooi kan eten. Loena heeft een verpulverd kiesje en twee gebroken kiesjes en is in afwachting van de operatie. Ze heeft grote moeite/pijn met harde dingen en het malen van eten. Dat zal na de operatie als deze slaagd in het begin zeker niet anders zijn. Ze krijgt 3x per week antibiotica en 2maal daags Carprofen 0,8 ml. Ze is op dit moment 1710 gram (kwam van 1640) en mag zeker nog wel meer aankomen richting 1800-1900 gram.

Huidige eetpatroon aangepast op wat ze kan eten:
- s Morgens: beetje geraspte wortel met de pijnstilling, 15 gram geweekte sience selective, 2 andijviebladeren, 4 witlofbladeren, 4 cm komkommer opengevouwen (schil lukt niet), schijfje appel zonder schil, roosje broccoli
- Einde vd middags: 15 gram geweekte sience selective, schijfje banaan
- 's Avonds: 15 gram geweekte sience selective, geraspte wortel met pijnstilling

Meer groenvoer krijgt ze helaas niet op, ook niet met minder biks. Ze moet aankomen, dus ik geef haar voorzichtig meer biks: hierin heb ik wat getest totdat ik zag dat ze blindedarmkeuteltjes wel grotendeels opat. Ik probeer iedere keer wat anders, maar 1 ding krijg ik er niet in: hooi. Ze was megafan van hooi, maar vanwege de pijnlijke mond wil ze het echt niet. Gras is zo fijn dat ze het niet goed kwijt kan in haar mondje, hooguit een beetje geknipt gras door geraspte wortel.

Heeft iemand voor mij een tip zodat ze toch de vezels binnenkrijgt die ze nodig heeft? En iemand een tip voor bovenstaand voedingsschema: andere biks/groente? En zou een voedingssupplement als Protexin iets kunnen zijn? Of is dat te verstoppend? Alle tips welkom! Haar keutels zijn regelmatig en iets kleiner dan vroeger voordat alle problemen begonnen.

*Foto van 2 weken geleden

 

Loena 1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je geen gehakseld / heel fijn geknipt hooi voeren? Dat het echt in kleine stukjes is, zodat ze het niet hoeft te kauwen? Of een hele vezelrijke voeding waarin al fijn gehakseld hooi zit zoals de Fiba First en dan de brokken zelfs nog verpulveren zodat ze niet/nauwelijks hoeft te kauwen? Je zou eventueel ook papjes dwangvoer kunnen maken zoals dual care of recovery (plus). Daar zitten veel voedingsstoffen en vezels in, zeker fijn als ze nog wel wat mag aankomen.

Het is wel fijn dat ze science selective nog wel eet, al is het dan geweekt, daar zit in ieder geval al een mooi vezelgehalte in.

Ik zou in dit geval zelf geen protexin bij geven, omdat het probleem bij de kiezen zit.

Ik heb zelf alleen ervaring met een konijn zonder voortanden, niet zonder kiezen. Maar misschien dat er andere leden zijn die daar wel ervaring mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het je een troost kan zijn, mijn voedster eet ook geen hooi. Ze kan het waarschijnlijk wel, maar wil het gewoon niet. Gewoon. Niet. In de koude periode eet ze wel massa's stro, maar welk hooi ik ook aanbied, het is een grote NEE. (in de zomer kan ik geen stro aanbieden, ze gebruikt het als wc en dat is in deze insecten-periode geen goed idee) Zij eet wel erg veel groenvoer: groenten, onkruid, takken en bladeren van bomen. En, hout vasthouden, tot nu toe is ze nog steeds gezond. In het geval van jouw konijn zou de situatie tijdelijk moeten zijn, als je voor nu kwalitatieve biks voert en verder zoveel mogelijk groenvoer, zou het wel goed moeten gaan, toch, tot ze genezen is en terug hooi kan knabbelen? 

Succes beide. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de geruststelling Mystique en de tips van Evee heb ik ook veel aan. Fiba first was nog onbekend bij mij... Soms mis je de nieuwe goede trends. Die ga ik vanavond direct bestellen. Recovery vond ze na de operatie heel vies, maar ik kan het nog even een keer proberen. Het knippen van hooi kan in mindere mate, want als dat teveel door de wortel heen zit dan begint ze een beetje boos te knorren ;-). Geef haar ook eens ongelijk met zo'n pijnlijk gebitje... We hopen inderdaad op beter na de operatie. Dank jullie wel!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijntje had gebitsproblemen, maar bij mij was het tijdelijk. Hij kon zijn kiezen gewoon niet gebruiken. Ik heb hem toen kruidenhooi gegeven, wat hij veel lekkerder vond dan normaal hooi, en dan fijn geknipt hooi. Dit raadde mijn dierenarts aan en het werkte prima! Voor de rest zou ik me niet teveel zorgen maken als dat ook niet werkt, ze eet nog wel veel groenvoer en ook nog biks. Zo te horen is het waarschijnlijk tijdelijk en gaat het hopelijk straks beter na de operatie! Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Hoop inderdaad dat het tijdelijk is en dat ze de operatie goed doorkomt. Ik heb misschien wat te zwaar getild aan het geen hooi eten: ik ben altijd zo gewend te lezen dat ze dat echt nodig hebben. Fiba first besteld maar gaat er nog niet helemaal in (eigenwijs monstertje), 1 grote geweekte stick per dag lukt soms wel/net niet. Het is wat groffer en valt na het weken uiteen terwijl Sience Selective opzwelt en zacht wordt. Maar Loena doet het super en is alweer een paar gram aangekomen en echt weer fluffy :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .