Ga naar inhoud

VHS?


Thams

Aanbevolen berichten

Ik heb een dringende vraag..

Gisteren ben ik met een vriendin door de plaatselijke polder gelopen met mijn crocs, schoenen die ik moet dragen voor mij rug. Toen ik in de polder liep, zag ik konijnenkeutels liggen (wilde konijnen lopen daar natuurlijk lekker rond). 
Nu ben ik dus per ongeluk met diezelfde crocs naar boven gelopen, naar mijn kamer. Haezel zit binnen, dus ik ben nu zo bang dat ik het virus mee naar binnen heb genomen... 
Haezel is gevaccineerd tegen de eerste vorm van VHS (dacht ik.. bij de jaarlijkse controle krijgt hij altijd een prik). Maar niet tegen de resistente versie :c omdat daar nog zoveel ophef over is.

Ik heb de DA gebeld, hij zei dat hij nog niet zoveel informatie over was en dat hij daarom niet vaccineert tegen de nieuwe variant. Hij zei dat ik mij niet druk moest maken en hem met rust moest laten, zeker met dit weer.

Maar het zit me niet lekker... wat moet ik doen.. mijn hele kamer, plus hal, plus trappen ontsmetten met Dettol? Of is het al te laat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet enten tegen RHD2 ! 

Ze enten met levend entstof en daar kunnen konijnen aan overlijden !

mijn rammetje is gisteren overleden. Hij werd 5 dagen na enting ziek ! 

Ik stop per direct met enten ! En raad het ook zeker niemand meer aan om het te doen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat heel veel mensen hun konijnen hebben laten enten tegen RHD-2, waaronder ik. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb, want hier in de omgeving heerst het op het moment echt heel erg en zijn er al heel wat konijnen aan overleden. Zelfs bij mij in de straat.

De kans dat een konijn ziek wordt na enting is altijd aanwezig ook bij de normale entingen van myxomatose en VHS. Daarom voeren dierenartsen eerst een gezondheidscontrole uit voor ze de enting zetten. Een konijn dat al niet fit is, kan er namelijk ernstig ziek van worden. Het zou kunnen dat dat gebeurd is bij @Mijoux  Heel sneu. Om dan als conclusie te trekken dat je beter niet kan enten, vind ik wat voorbarig. Als ik ze namelijk niet geënt had, was ik ze waarschijnlijk nu allebei kwijt geweest. Doordat ze wel geënt zijn, is mijn koppel nu nog lekker bij mij!

Ik denk dat ik wel even goed zou ontsmetten Thams , hoewel er wel een hele kleine kans is dat ze het nu zullen krijgen is het leed al geschied dan. Maar voor je eigen gemoedsrust zou ik toch ontsmetten voor de zekerheid, laten we hopen dat er geen RHD2 heerste bij die wilde konijnen op het moment!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Mijoux:

Niet enten tegen RHD2 ! 

Ze enten met levend entstof en daar kunnen konijnen aan overlijden !

mijn rammetje is gisteren overleden. Hij werd 5 dagen na enting ziek ! 

Ik stop per direct met enten ! En raad het ook zeker niemand meer aan om het te doen !

Vaccins voor RHD2 zijn geinactiveerd, dood dus. Nobivac is wel een levende entstof.

Je konijn kan door van alles zijn overleden en hoeft niks met de inenting te maken hebben gehad. Heb je sectie laten doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei HildeR:

Vaccins voor RHD2 zijn geinactiveerd, dood dus. Nobivac is wel een levende entstof.

Je konijn kan door van alles zijn overleden en hoeft niks met de inenting te maken hebben gehad. Heb je sectie laten doen?

Ze hebben die dag een allemaal een gezondheidsonderzoek gehad en 100% gezond verklaard. 

Ze zijn inderdaad gevaccineerd met Nobivac en voor de vhd2 de filavac

het konijn dat overleden is had ik op dat moment net 3 dagen.

Volgens de fokker is de RHD2 ook een levend entstof. 

Heb geen sectie laten doen. Mijn vriend heeft hem opgehaald en we hebben hem net begraven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fokker? Zijn ze niet bij een dierenarts gevaccineerd dan? 

Anyway het hoeft niks met de vaccinatie te maken te hebben. Kyra werd 's morgens ziek en was 5 uur later dood. 

Vind het eerlijk gezegd te makkelijk om zomaar de vaccinatie de schuld te geven. 

En om mensen aan te raden om niet te vaccineren tegen dodelijke ziektes vind ik eigenlijk zelfs te ver gaan

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze zijn gewoon bij een dierenarts gevaccineerd. 

Maar ik heb een aantal fokkers gesproken en 1 ervan vertelde mij dus dit. Ik ben hier nu gewoon heel erg van geschrokken en heb besloten ze niet meer te vaccineren tegen rhd2. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs de gezondheidscheck wil niet zeggen dat ze zeker gezond waren,  ik geef alleen maar aan dat als jouw konijn een zwakke gezondheid had, als er iets anders mis mee was, dat de enting dan inderdaad fataal kan zijn. Maar het kan ook zijn dat het niets met de enting te maken heeft gehad, jonge konijnen zijn nou eenmaal heel kwetsbaar.

Als een mens of dier een vaccin krijgt met een levende entstof, is dat een verzwakte vorm. De entstoffen zijn goed getest voor ze op de markt komen. Na een inenting moet een dier zelf afweerstoffen gaan aanmaken tegen de ingespoten ziekteverwekkers en dat kan alleen als het dier gezond is.

Ik heb even voor je nagezocht maar alle RHD-2 vaccins die op de Europese markt zijn bevatten een dode entstof, geen levende:

Citaat

 

Cunipravac RHD Variant® : Bevat een gedode RHD-2 virusstam. Bijwerkingen: Bevat een mineraalolie die op de plaats van de injectie tot ischemische necrose kan leiden en 2 tot 3 dagen na de vaccinatie bij 10% van de konijnen een tijdelijke verhoging van de lichaamstemperatuur kan veroorzaken (die binnen 24 uur weer spontaan verdwijnt).

Novarvilap®  Bevat een gedode RHD-2 virusstam. Bijwerkingen: veroorzaakt weinig tot geen ongewenste nevenwerkingen ofwel entreacties.

Filavac VHD VARIANT®  Bevat een gedode RHD-2 virusstam. Bijwerkingen: Dit vaccin kan op de plaats van de injectie tot 3 mm grote knobbels geven die tot 52 dagen na vaccinatie voelbaar zijn.

Filavac VHD KC-V bevat een gedood RHD type 2 virusstam, bijwerkingen: Kan op de plaats van de injectie tot 3 mm grote knobbels geven die tot 52 dagen na vaccinatie voelbaar zijn.

 

Wat wel een levend virus bevat is de "normale" Nobivac® Myxo-RHD. Dit is een levend myxomavirusstam met RHD-vector.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat je konijn er niet meer is.

Waarom denk je zo stellig dat het door die vaccinatie tegen RHD2 komt? Het kan heel goed ook iets anders zijn geweest, konijnen laten het altijd heel laat zien als ze ziek zijn en dan kan het opeens snel gaan. En zoals Sanne zegt duurt het sowieso een aantal dagen voor de vaccinatie werkt, dus met heel veel pech kan hij toch nog besmet zijn geraakt met RHD (1 of 2). 

Niet vaccineren levert normaalgesproken een groter risico op sterfte dan wel vaccineren, dus ik zou niet rond gaan bazuinen om niet meer te vaccineren (zeker omdat bij jouw konijn ook niet is onderzocht of het wel door dat vaccin kwam). Ik snap dat je geschrokken bent en twijfelt, maar wees dus voorzichtig in wat je anderen nu adviseert.

Sterkte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mijoux:

Nee ze zijn gewoon bij een dierenarts gevaccineerd. 

Maar ik heb een aantal fokkers gesproken en 1 ervan vertelde mij dus dit. Ik ben hier nu gewoon heel erg van geschrokken en heb besloten ze niet meer te vaccineren tegen rhd2. 

Dat de fokker zegt dat het vaccin een levende entstof is, is al fout, dus tja hoe geloofwaardig is ie dan?

Er zijn een aantal  fokkers die onzin uitkramen om een excuus te verzinnen om niet in te enten terwijl de hoofdreden meestal de kosten zijn.

Hoe oud was het konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Lienappelsien:

Wat naar dat je konijn er niet meer is.

Waarom denk je zo stellig dat het door die vaccinatie tegen RHD2 komt? Het kan heel goed ook iets anders zijn geweest, konijnen laten het altijd heel laat zien als ze ziek zijn en dan kan het opeens snel gaan. En zoals Sanne zegt duurt het sowieso een aantal dagen voor de vaccinatie werkt, dus met heel veel pech kan hij toch nog besmet zijn geraakt met RHD (1 of 2). 

Niet vaccineren levert normaalgesproken een groter risico op sterfte dan wel vaccineren, dus ik zou niet rond gaan bazuinen om niet meer te vaccineren (zeker omdat bij jouw konijn ook niet is onderzocht of het wel door dat vaccin kwam). Ik snap dat je geschrokken bent en twijfelt, maar wees dus voorzichtig in wat je anderen nu adviseert.

Sterkte.

 

Denk dat het meer ook nog even emotioneel is van wat er nu allemaal gebeurd is. 

Maar het konijn was al 1,5 jaar oud. Ik had hem pas een week toen hij ziek werd dus wat er daarvoor met hem gebeurd is dat weet ik ook niet. 

Maar alsnog ga ik niet door met rhd2 enten. Misschien de andere entingen ook niet meer maar daar denk ik nog even over na. Zolang je konijn verder toch nergens komt dan zie ik het probleem van niet enten ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. 

En hoeveel verhalen lees je wel niet dat konijnen geënt zijn en het alsnog krijgen. 

Over de rhd2 enting kunnen ze ook nog niet zoveel zeggen. Of deze enting nou de boosdoener is geweest of niet. Ik ent ze er niet meer mee. 

iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet. En de meeste konijnen die niet geënt zijn worden alsnog heel oud. 

Kun je tegen me uitvallen wat jullie willen, eindstand is het alsnog de keus van die persoon zelf. En of ik het wel of niet zou aanraden aan anderen dan is het alsnog aan de ander de keus of diegene ze ent of niet. 

Myxomatose is sowieso al "ontworpen" door de mens zelf. Dus weer een goed middel voor dierenartsen om de kas mee te spekken. 

Zal me niks verbazen dat de RHD ook een mooi ontwerp is van de mens zelf 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Mijoux:

Klopt. 

En hoeveel verhalen lees je wel niet dat konijnen geënt zijn en het alsnog krijgen. 

Over de rhd2 enting kunnen ze ook nog niet zoveel zeggen. Of deze enting nou de boosdoener is geweest of niet. Ik ent ze er niet meer mee. 

iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet. En de meeste konijnen die niet geënt zijn worden alsnog heel oud. 

Kun je tegen me uitvallen wat jullie willen, eindstand is het alsnog de keus van die persoon zelf. En of ik het wel of niet zou aanraden aan anderen dan is het alsnog aan de ander de keus of diegene ze ent of niet. 

Myxomatose is sowieso al "ontworpen" door de mens zelf. Dus weer een goed middel voor dierenartsen om de kas mee te spekken. 

Zal me niks verbazen dat de RHD ook een mooi ontwerp is van de mens zelf 

Sorry, maar dat vind ik echt een beetje een rot opmerking. Een dierenarts handelt in het belang van het dier en niet in het belang van geld. Myxomatose en rhd zijn niet ontworpen door de mens, maar gebruikt om de wilde konijnenpopulatie in Australië onder controle te houden. Denk je nou echt dat zoiets wordt "ontworpen" om de kas te spekken? Ik vind dat een beetje respectloos tegenover de dierenartsen die er alles aan proberen te doen om jouw dieren gezond te houden. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ontworpen door de mens. Zeg ik hier dat het dierenartsen zijn die het gemaakt hebben ? NEE ! 

Het is ontworpen door de mens om inderdaad de konijnenpopulatie onder controle te houden. Hoe ziek ben je dan. Als je zo'n ziekte gaat maken. 

Natuurlijk is het voor dierenartsen fijn als er zoveel geënt word ! Maar zij maken het niet. Ga maar eens wat meer lezen of je wat meer verdiepen. En dat is niet alleen met deze ziekte. Dat is al 1 van de vele vreselijke dingen die de mens aanricht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Charita:

Euh nou de ziektes krijgen ze via muggen en andere vliegende beestjes.

Dus al komen ze nergens anders dan thuis, kunnen ze gewoon besmet worden. 

Klopt. 

Maar de ziekte blijft meestal in een populatie. Ze krijgen ze sneller via luizen/vlooien. Of neus aan neus.

Ook via muggen. Maar muggen zijn niet eens de grootste boosdoener. Daarvoor gaat de besmetting weer te traag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Mijoux:

Klopt. 

Maar de ziekte blijft meestal in een populatie. Ze krijgen ze sneller via luizen/vlooien. Of neus aan neus.

Ook via muggen. Maar muggen zijn niet eens de grootste boosdoener. Daarvoor gaat de besmetting weer te traag. 

Misschien moet je jezelf eens wat meer in de materie verdiepen. Je noemt wat goede punten maar ook een hoop onzin, zoals hierboven. Als de ziekte in een populatie zou blijven dan zou het zich niet verspreiden over heel Nederland. Virussen neem je via je kleding etc etc mee naar binnen, daar heb je niet eens insecten voor nodig.

Beiden ziektes zijn geïntroduceerd door mensen, hoe de mutatie RHD2 is ontstaan is nog niet veel over bekend. Dat kan op de natuurlijke manier zijn gegaan maar misschien ook weer vanuit een laboratorium. Ja voor ons is het niet voor te stellen dat er mensen zijn die dit doen, maar in Australië hebben ze enorme konijnenplagen, (en ja ook daar zijn mensen weer de schuld van omdat ze ooit konijnen naar Australië hebben gebracht).

En wat betreft de kas van de dierenarts...als je de tarieven zo hoort denk ik wel dat er een hoop tussen zitten die er misbruik van maken, maarja wat doe je eraan. Dierenartsen zijn vrij om hun tarieven te bepalen. Net als dat iedereen vrij is om wel of niet in te enten, maar roepen dat de vaccinatie de doodsoorzaak is van jouw konijn zonder dat er sectie is gedaan, slaat nergens op. Er zijn enorm veel konijnen ingeënt tegen RHD2 die nu nog vrolijk rondlopen. Er zijn tig oorzaken waarom een konijn opeens dood gaat, terwijl hij de dag ervoor nog kerngezond leek.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei HildeR:

Misschien moet je jezelf eens wat meer in de materie verdiepen. Je noemt wat goede punten maar ook een hoop onzin, zoals hierboven. Als de ziekte in een populatie zou blijven dan zou het zich niet verspreiden over heel Nederland. Virussen neem je via je kleding etc etc mee naar binnen, daar heb je niet eens insecten voor nodig.

Beiden ziektes zijn geïntroduceerd door mensen, hoe de mutatie RHD2 is ontstaan is nog niet veel over bekend. Dat kan op de natuurlijke manier zijn gegaan maar misschien ook weer vanuit een laboratorium. Ja voor ons is het niet voor te stellen dat er mensen zijn die dit doen, maar in Australië hebben ze enorme konijnenplagen, (en ja ook daar zijn mensen weer de schuld van omdat ze ooit konijnen naar Australië hebben gebracht).

En wat betreft de kas van de dierenarts...als je de tarieven zo hoort denk ik wel dat er een hoop tussen zitten die er misbruik van maken, maarja wat doe je eraan. Dierenartsen zijn vrij om hun tarieven te bepalen. Net als dat iedereen vrij is om wel of niet in te enten, maar roepen dat de vaccinatie de doodsoorzaak is van jouw konijn zonder dat er sectie is gedaan, slaat nergens op. Er zijn enorm veel konijnen ingeënt tegen RHD2 die nu nog vrolijk rondlopen. Er zijn tig oorzaken waarom een konijn opeens dood gaat, terwijl hij de dag ervoor nog kerngezond leek.

 

Als je gelezen had wat ik zei dan zou je deze opmerking niet plaatsen. 

Er staat namelijk dat mijn konijn 5 dagen na enting ziek is geworden en is overleden. En dat ik daarom niet meer ent. + het verhaal dat de kans groot is dat een konijn wat krijgt door enting en dood kan gaan dus. 

Wat dus waarschijnlijk wel 1 van de doodsoorzaken zou kunnen zijn. 

+ ik zeg niet eens dat het niet door muggen komt. Er staat dat muggen niet de grootste boosdoeners zijn van overdragen. 

jullie reageren allemaal zonder te lezen wat er eigenlijk staat. 

Speciaal voor jullie deze site:

http://www.kennislink.nl/publicaties/dodelijke-virusziekten-bij-konijnen

En nou stoppen met dat gezever over dat iedereen MOET enten. Niemand is wat verplicht.

kom maar met bewijzen als het enten echt 100% alle virussen tegen gaat. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou jij dan op met het gezever dat mensen NIET moeten enten en zomaar iets te roepen zonder dat jij iets weet. 

Je zegt dat je konijn dood is gegaan door de vaccinatie - weet je niet, dus ook geen rede om mensen nodeloos bang te maken. 

Dankjewel

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mijoux:

Als je gelezen had wat ik zei dan zou je deze opmerking niet plaatsen. 

Er staat namelijk dat mijn konijn 5 dagen na enting ziek is geworden en is overleden. En dat ik daarom niet meer ent. + het verhaal dat de kans groot is dat een konijn wat krijgt door enting en dood kan gaan dus. 

Wat dus waarschijnlijk wel 1 van de doodsoorzaken zou kunnen zijn. 

+ ik zeg niet eens dat het niet door muggen komt. Er staat dat muggen niet de grootste boosdoeners zijn van overdragen. 

jullie reageren allemaal zonder te lezen wat er eigenlijk staat. 

Speciaal voor jullie deze site:

http://www.kennislink.nl/publicaties/dodelijke-virusziekten-bij-konijnen

En nou stoppen met dat gezever over dat iedereen MOET enten. Niemand is wat verplicht.

kom maar met bewijzen als het enten echt 100% alle virussen tegen gaat. 

 

Ik heb je reacties nog een keer gelezen en dat stuk dat je hebt gelinkt en dan nog zou ik mijn reactie hebben geplaatst hoor. Denk dat je zelf niet goed leest en informatie vervolgens hier verkeerd opschrijft bv met die muggen, er staat iets heel anders in dat artikel dat je linkt.

Enne wie heeft gezegd dat iedereen MOET enten? Ik in ieder geval niet en volgens mij anderen ook niet. Jij bent degene die riep dat je niet moet inenten, de rest adviseert van wel. Ik verplicht het niemand, tenzij ze hun konijn in mijn pension willen brengen.

Inenten beschermt niet voor 100%, dat ben ik met je eens, maar het verlaagt wel het risico en mochten ingeënte konijnen het krijgen dan is het meestal een verzwakte vorm. En ja helaas zijn er konijnen die reageren op de inenting en misschien is het fataal geweest voor jouw konijn, maar zonder sectie weet je dat niet. Dat jij nu bang bent om in te enten, snap ik heel goed, maar om het dan hier zo stellig neer te zetten...kom maar met bewijzen dan. Mijn konijn is twee weken na de inenting ziek geworden, maar ik geef toch ook de inenting niet de schuld.

De kans dat ze ziek worden zonder inenting is mi groter dan dat ze ziek worden van de inenting.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .