Ga naar inhoud

Volledige verstopping!


Pieterke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Pieter wil niet meer eten en keutelt niet meer. :s Na een beetje googlen, kwam ik er achter dat hij een verstopping heeft. Nu is het vandaag zondag en kan ik niet bij de dierenarts terecht. Nu las ik dat ik hem kan dwangvoeren en een laxeermiddel kan geven. Ik wil niets verkeerd doen, dus daarom eerst even wat duidelijkheid vragen.

Moet ik eerst een laxeermiddel geven of eerst dwangvoeren? 

Laxeermiddel

  • Klopt de dosering van 3x daags ca. 1 ml. per kg. lichaamsgewicht zijn? (lactulose)
  • Doe ik dit in een spuitje of in zijn drinkfles? (hij drinkt daar namelijk vrij weinig uit)

Dwangvoeren

  • Kan ik gewoon mijn normale biks gebruiken? (Ik weet namelijk niet of de verstopping in zijn maag zit of in zijn darmen, maar ik heb geen babyvoeding oid in huis!)
  • Werkt een Elektrolytische oplossing?

Hebben jullie verder nog tips?

Alvast bedankt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit dwangvoeren bij een volledige verstopping, want daarmee maak je het probleem alleen maar groter. 

Echt naar een spoedarts gaan, want dat is de enige die je de juiste hulp kan bieden. Er is veel meer nodig dan laxeren om je konijn er doorheen te helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google is geen vervanging voor een dierenarts...en als je er geen ervaring mee hebt moet je echt niet zelf gaan dokteren. Het kan namelijk ook gas zijn zonder verstopping, maar dat kun jij, of Google, verder niet voelen, een konijnen dierenarts wel. De behandeling is wel net even anders.

Dus als ik jou was zou ik door blijven bellen tot je dierenarts hebt die het wel serieus neemt en die ene die het geen spoed vindt, lekker links laten liggen.

Ondertussen kun je wel zorgen dat je je konijn goed warm houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad je ook aan om een andere dierenarts te bellen, en niet afwachten wat die andere arts zegt. Jammer dat diegene je niet serieus neemt want een konijn met buikproblemen is echt een spoedgeval. Hopelijk kan je snel bij iemand terecht. Kun je inderdaad aangeven waar je ongeveer woont? Wellicht weten mensen hier een goede arts die je wel serieus neemt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet en drinkt weer! Daarna contact gehad met een kennis die een dierenartsassistent is (en me wel serieus neemt), en die zei dat ik het juist nu maar even moet afwachten, omdat hij nu weer wat binnen heeft gekregen. Ben benieuwd, maar ben een stuk opgelucht! Buik borrelt niet, is ook niet doodstil, niet hard, dus zij denkt dat het allemaal een beetje mee valt. Maar even rustig afwachten. Bedankt voor alle reacties, en jullie hadden gelijk om er even iemand met kennis naar te laten kijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hii heeft inmiddels weer gepoept hij heeft vandaag weer een paar keer hooithee gekregen, waar hij dol op nlijkt te zijn. Hij krijgt dus nu genoeg vocht. Verder eet hij gewoon zelfstandig sla en brokjes. Hij is nooit een hooieter geweest ookal heeft ie genoeg en ook nog gewone en met kruiden. (tips zijn welkom). Keuteltjes zijn nog klein, maar het komt dus weer opgang. Ik heb een ananas gekocht op aanraden van de assistente. (het sap is daar goed voor). En hij heeft een beetje olieachtig spul in een spuitje gekregen, zodat het nog wat losser komt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hee buuf, ik lees nu je bericht! Bij welke dierenarts zit je eigenlijk? Raar dat ze dit niet serieus nemen.. Een konijn kan binnen de kortste tijd overlijden aan maag/darm problemen, ik weet er helaas alles van.. Ik heb nog medicatie voor verstoppingen/gas te liggen, dus als je weer eens in nood zit laat je het maar weten! Fijn dat het goed is afgelopen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .