Ga naar inhoud

Drinkbak of drinkfles?


Rr.ianne._

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort twee Rex Widder konijntjes kopen, en kon nergens vinden wat beter is: een drinkfles of een drinkbakje? Ik heb namelijk 'vrijwilligerswerk' gedaan op een kinderboerderijtje, en daar gebruikten ze voor de konijnen (en cavia's) drinkflesjes en eetbakjes. Terwijl ik op internet juist lees dat drinkbakjes beter zijn. Wat is beter?

En aangezien ik twee konijnen neem; hebben ze hun eigen flesje/bakje nodig? Het voer deden ze wel in aparte bakjes, op de kinderboerderij, maar het drinken kan ik me niet meer herinneren... 

Ik hoop dat er iemand is die heet weet, en mocht het nog van toepassing zijn: de konijntjes zijn zo'n 6 weken oud.

Groetjes, Rianneeee   ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen willen absoluut niet drinken uit drinkflesjes. Alleen maar drinkbakjes, en dan krijgen ze meer tegelijk binnen dan bij die flesjes.
Ik gooi het voer gewoon door de kamer zodat ze beetje moeten zoeken naar het voer.

Dus ik zal drinkbakjes gebruiken i.p.v Flesjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag!

Wat leuk dat je twee konijnen neemt. Uit hetzelfde nest? Bedenk wel dat twee voedsters of twee rammetjes niet altijd samen gaan. Bijna nooit, eigenlijk. Zes weken is vrij jong, een konijntje moet minimaal acht weekjes bij de moeder blijven, het konijn krijgt zo de onmisbare voeding (weerstand) binnen.

Ik heb zelf twee konijnen, en heb twee drinkflessen hangen. Ik heb bakjes geprobeerd, maar ze willen daar niet uit drinken. Ze gooien het bakje om, of lopen er dwars doorheen. De reden waarom ik twee flessen heb, is omdat dan zeker weet dat ze altijd drinken hebben, stel dat er bijvoorbeeld een fles lekt of valt..

- Miranda

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maar een paar konijnen hebt zou ik zondermeer voor waterbakjes kiezen. De konijnen drinken daaruit vaak echt meer, wat heel belangrijk is voor de spijsvertering. Mij komt het altijd erg onnatuurlijk over, dat gepeuter met het kopje omhoog aan dat stalen tuitje...

Als konijnen op de juiste manier gehuisvest worden (dus ruim!) dan heb je ook geen last van zaagsel of andere rommel in het water, je zet de bak gewoon wat hoger (op bakstenen/een tegel of zo) op een plek in het verblijf waar geen bodembedekking ligt. Alleen in een kleine kooi met zaagsel geeft een waterbak problemen. Daarvoor zijn die flesjes ook uitgevonden volgens mij. Gewoon elke dag een keer de waterbak leeggooien en vullen met schoon water. Mensen met veel konijnen, zoals opvangen of fokkers kiezen vaak om praktische redenen voor flesjes, vaak die je van bovenaf bij kunt vullen. 

Een eigen waterbakje is niet nodig. Een stenen hondenbak is in veel formaten verkrijgbaar, passend bij wat je konijnen verbruiken op een dag. Op warme dagen zet je een extra bak er bij. Qua voer geef ik jonge konijnen vaak een gezamenlijke bak. De volwassen konijnen krijgen elk hun eigen bak voorgezet, maar stelen ook wel eens bij elkaar. Op zich kunnen ze vaak ook wel gezamenlijk eten. Gewoon in de gaten houden dat niet eentje veel meer eet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een bakje en een flesje, mijn konijn Flapje drinkt vaak liever uit de fles en Ollie daarentegen liever uit het bakje. Eten gaf ik ze eerst ook samen, maar ik merkte al gauw dat Ollie dan veel meer binnenkreeg als Flapje, vandaar dat ze dat nu apart krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ik merk dat het bij elk konijn verschilt, dus ik probeer het wel uit. Ik lees vaker dat een bakje beter is, dus ik begin met een bakje. Stel dat dat niet werkt (ze gooien het steeds om, lopen erdoorheen, enz), dan neem ik een fles. Want ja; ze moeten natuurlijk wel gewoon kunnen drinken! 

 

Rianne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger had ik drinkflessen hangen, maar tegenwoordig alleen nog maar bakjes. Ik merk toch dat ze daar prettiger uit drinken en daardoor ook wat meer drinken dan uit een fles. Op hele warme (of koude) dagen, of als wij op vakantie zijn en een ander oppast, dan krijgen ze wel zowel een fles als bakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .