Ga naar inhoud

Laten inslapen konijn (EC) - maatje meebrengen?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn naam is Chantal en ik heb twee konijnen: Dinja en Sneeuwvlok (twee vrouwtjes en beste maatjes). Ik heb me aangemeld bij BunnyBunch omdat ik advies nodig heb.

Sinds donderdag heeft Sneeuwvlok een tilting head. Ik heb hier research naar gedaan op internet en blijkbaar is het een symptoom van EC (Encephalitozoon cuniculi). Naar ik begrijp is dit wel zodanig te genezen dat het konijn ermee kan leven (met een medicijn en fysiotherapie), maar zal het wel de tilting head houden (als iemand hier meer over weet, graag reacties!).

 

Nou is het zo dat mijn ouders geen dure behandeling willen betalen. Vanwege het geld maar ook vanwege de kwaliteit van leven van Sneeuwvlok. Morgenmiddag gaan we met Sneeuwvlok naar de dierenarts, en er is dus een redelijk grote kans dat ik haar moet laten inslapen. (.......... mijn lieve konijntje.........)

Ik vind dit natuurlijk verschrikkelijk want ik ben dol op mijn lieve konijnen. Punt is alleen dat mijn konijnen niet zo dol zijn op mij. Sneeuwvlok is altijd al angstig geweest, ik heb nooit veel met ze geknuffeld o.i.d. (vooral ze de vrijheid gegeven). Don't get me wrong, ze zijn nooit eenzaam of zielig geweest. Ik zorg goed voor ze en hou ontzettend veel van ze. Maar Sneeuwvlok is heel angstig naar me toe. Dinja wat minder, maar zij vertrouwt me ook niet helemaal.

 

Wat ik haast nog erger vind dan het feit dat ik (als ze ingeslapen moet worden) Sneeuwtje moet missen en het feit dat Dinja haar moet missen, is dat ze doodsbang zou zijn bij de dierenarts en dus hartstikke bang sterft  (want ik zal haar natuurlijk wel 'troosten' maar ze vertrouwt mij niet helemaal). Terwijl ze zo gelukkig was, ik liet mijn konijnen heel vaak erg lang lekker in de tuin rondlopen en dan waren ze heerlijk aan het genieten. Dat is altijd gewoon fantastisch om te zien.

Dinja en Sneeuwvlok zijn hele goede maatjes (echt heel goed, ze zijn super lief met en tegen elkaar). Nou vroeg ik me af of het misschien een idee is om Dinja mee te nemen morgenmiddag, zodat hopelijk Sneeuwvlok wat minder bang is.

Ik besef dat dit best wreed klinkt (vind ik zelf tenminste). Dus misschien is dit wel een heel stom idee.

 

Alsjeblieft, advies??

 

Ik hoop natuurlijk (zoo erg...) dat ze niet hoeft worden ingeslapen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd een goed idee om alle twee je konijnen mee te nemen naar de dierenarts. Het zorgt inderdaad voor minder stress en stel dat ze ingeslapen moet worden, dan snapt dinja waar haar vriendinnetje is gebleven. 

De behandeling tegen EC is gelukkig niet heel duur, dus waarschijnlijk kun je haar nog gewoon behandelen ;) 

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij bij Sanne aan. 
Ik zou je wel willen adviseren mocht dit nog een keer gebeuren (dat een konijn ineens een headtilt heeft) om direct de dierenarts te bellen. Bij E.cuniculi is het belangrijk zo snel mogelijk te gaan behandelen. Hoe eerder je start met behandelen hoe groter de kans dat ze genezen. 

Hopelijk is je dierenarts op de hoogte van E.cuniculi en start hij een behandelplan. Houdt er ook rekening mee dat het bijv. een oorontsteking kan zijn die het evenwichtsorgaan aantast. 

Mocht het EC zijn dan kunnen ze er inderdaad een scheve kop aan overhouden. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de kwaliteit van leven er niet meer is. 

Op de foto zie je mijn Snip. Zware e.cuniculi en is er bovenop gekomen. Haar enige handicap  nu is haar koppie. Maar ook daar heeft ze zich prima aan aangepast. Ze kan geen trapjes meer op of echt springen. Maar ze woont wel samen met haar vriendje en hupt regelmatig op hoge snelheid door de ren :)

11999039_1134089119952761_4313388315102814728_n (1).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me ook bij Sanne aan. Behandeling kan goede resultaten geven en is niet echt duur. Ik heb zelf een konijn gehad met EC met als symptoom een scheef kopje, en zij is er helemaal van genezen. 

Hopelijk willen je ouders toch voor behandeling gaan. Als het een uitzichtloze zaak zou zijn dan zou inslapen de enige optie zijn, maar in jouw geval is behandelen echt het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat in en in triest dat je ouders geen behandeling willen geven als het te duur is. Ze zouden zich moeten schamen!!

De behandeling van EC kan best goed aanslaan, dus het is zeker een poging waard. mochten jullie nu al weten dat het inslapen gaat worden, dan kunnje ook de dierenarts thuis laten komen. Dat geeft de minste stress.

Nog een bericht voor je ouders: neem je verantwoordelijkheid en geef het goede voorbeeld. Een dier is een levend wezen, dat afhankelijk is van jullie zorg. Als een dier niets mag kosten, had je haar niet in huis moeten halen! 

Beterschap!

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Ten eerste, bedankt voor alle reacties! Het was geruststellend. En het is zo gebleken als jullie zeiden: ze heeft inderdaad EC maar kan zeker nog behandeld worden. De dierenarts heeft haar twee injecties gegeven en we hebben een medicijn meegekregen om de komende 28 dagen dagelijks te geven.

Ik had Dinja ook meegenomen, en dat was wel fijn.. Arme Sneeuwvlok was doodsbang. Maar de dierenarts was heel lief voor haar en had er duidelijk verstand van.

Ik ben enorm opgelucht!

 

Groetjes,

Chantal

 

(Trouwens, ze hebben een groter hok dan wat op de foto te zien is. Dit is enkel de bovenverdieping :) )

 

20160612_192006.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffff gelukkig zeg. Zorg nu maar goed voor je konijntje dan komt ze er vast weer boven op. Hier ook een aantal EC konijnen die af en toe behandeld worden met Panacure maar voor de rest nog een leuk leven hebben.

Fijn dat je ouders toch jouw Nijntje hebben laten behandelen. Misschien kan je van je zakgeld, of geld wat je verdient een potje maken voor de volgende keer als je diertje nog eens ziek is. Ik vind persoonlijk wel dat je ouders jou moeten leren goed voor de dieren te zorgen waar ook medische zorg voor de dieren bij hoort, Zij gaan met jou toch ook naar de dokter toe als je ziek bent.

Knuffels Belleke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update:

Het gaat goed met ze! Sneeuwvlok had al binnen een week geen scheef kopje meer. Uiteraard maak ik de 28 dagen wel vol met het geven van het medicijn. Dat gaat wat moeizaam trouwens, maar het lukt wel. 

Ben enorm blij dat het allemaal goed is afgelopen. Ik word er erg blij van om ze weer lekker samen te zien zitten en huppelen!

Bedankt voor alle reacties :) 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .