Ga naar inhoud

het gaat opeens goed fout tussen m'n beide voedsters en ram


Miksel

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn  3 konijnen, 2 voedsteres en 1 ram. Deze zitten nu 4 weken bij elkaar in de tuin. We zijn begonnen met 1 koppel, alleen overleed het mannetje daarvan, dus bleef voedster snuffie over. Na 3 weken alleen te zijn geweest hebben we haar gekoppeld aan een nieuw koppel: snowy(v) en vlekkie(r). In het begin reageerde snuffie erg fel op snowy en duurde het een dag of 5 totdat ze echt met z'n 3en in de tuin konden. Samen in 1 hok ging nog niet, dus deden we om de beurt snuffie en snowy alleen in een hok. De hokken stonden aanvankelijk naast elkaar. Sinds 2 weken heb ik de hokken tegen over elkaar gezet ivm de ruimte. Een aantal nachten hebben we ze ook gewoon snachts met z'n 3en rond laten lopen en dat ging goed, geen gewonden. Totdat er op 1 nacht  ( ong. 1,5 week geleden) een kat in de tuin kwam en er paniek in de tuin kwam. Sinds die tijd ze weer snachts in het hok en alleen overdag in de tuin. 

Bij het koppelen bleek uiteindelijk dat het mannetje de baas is. Beide voedsters waren erg onderdanig naar hem toe.

Sinds :2/3 dagen is dit veranderd. Snowy zit constant achter hem aan en eist zijn aandacht ( jaloezie omdat hij de andere voedster ook lief vind). Af en toe berijdt ze hem ook. Hij ontwijkt dit. Wanneer ze dit doet, komt de andere voedster haar wegjagen en bijt regelmatig in haar rug.Sinds gisteren rijdt ook zij regelmatig op vlekkie. Nu gaat het tussen de beide voedsters helemaal niet meer goed en delft Snowy het onderspit ( zij is ook de kleinste, maar wel heel pittig, want ze zoekt ook constant de confrontatievop). Gisteren vonden we allemaal bloedspetters op de grond bij de kooien. Samen in de tuin gaat niet meer goed, want Snuffie achtervalt en bijt Snowy elke keer wanneer ze te dicht in de buurt komt. zoals gezegd, ziekt Snowy zelf de confrontatie op. Vanmorgen heeft ze zelfs, tien Vlekkie en Snuffie bij elkaar zaten hen besproeit met urine.

Wat kan ik nu het beste doen, en komt het nog goed?

Akvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de bloedspetters op de grond liggen, dan gaat het niet goed nee. Een trio kan lastig te koppelen zijn en voedsters onderling kunnen erg lelijk doen tegen elkaar. 

Waar komen de konijnen vandaan? Zijn ze allemaal gecastreerd? En wat is de ruimte die ze permanent tot hun beschikking hebben? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Deeskuh88:

's Nachts steeds apart terug in het hok betekent ook dat de koppeling elke dag opnieuw begint. Zeker als je de ram daarbij steeds wisselt. Dat werkt niet. 

Oh, daar heb ik overheen gelezen. Nee, dit kan natuurlijk niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso helemaal terug naar de basis: neutraal terrein en liefst wel redelijk qua oppervlakte. En kun je vertellen wat je vedoelt met "hok"? Je stopt hopelijk toch niet 3 konijnen in een hok, zonder redelijke ren? Want dat is echt vragen om problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ze zitten in 2 hokken. Beide hokken hebben 2 verdiepingen. In het ene hok de ene keer de ene voedster en ram en de andere voedster in het andere hok. Dit wissel ik elke dag om. De voedsters zijn niet gesteriliseerd, het mannetje wel. Overdag lopen ze door de hele achtertuin ( ong. 10 x 6 m ).

Ik zal ze morgen weer op neutraal terrein bij elkaar zetten, kijken wat er gebeurd. Ik snap alleen niet waarom het opeens mis gaat, want het ging de afgelopen 2 weken wel goed! Zou het ook een kwestie van hormonen en het mooie weer kunnen zijn?

Ik laat morgen weten hoe het koppelen verloopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een hok stoppen is met koppelen geen goed idee. Ik koppel zelf altijd op neutraal terrein, zonder verdiepingen. Wel met voldoende ruimte. Zo koppel ik koppels en groepen en het gaat altijd goed. Maar met een groep (daar valt een trio ook onder) zit je wel met het feit dat de karakters bij elkaar moeten passen. Dus het kan zijn dat de twee voedsters niet bij elkaar passen. Daar kom je op neutraal terrein snel genoeg achter. 

Ik zou idd doen wat Christa zegt: zorgen voor een goede neutrale ruimte en ook voor een mooie ren voor straks (wellicht kan dit ook in 1x, dat zou wel het mooiste zijn). Geen voerbakken, speeltjes, etc in de neutrale ruimte doen. De dames zijn van nature veel territorialer dan rammen (vooral als je denkt dat ze last van de hormonen hebben) en dan krijg je weer geruzie. Voer zou ik op de grond strooien en niet in een schoon schaaltje.

De hokken allebei goed schoonmaken met azijn. Om diezelfde reden. Zodat je die na de koppeling weer in de ren kunt zetten.

Mocht het alsnog niet lukken, dan zou ik 2 opties overwegen. De eerste: 2 gescheiden koppels. De tweede: naar de opvang en door de deskundigen daar laten kijken welk konijn het beste in de groep zou passen als je een groep wilt van 4. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok Christaaa en Ainariel,

 

Bedankt voor jullie reacties. 

Ik heb ze alle 3 op neutraal terrein bij elkaar gezet. Dat ging redelijk goed. Snuffie de bruine voedster reageert in 1e instantie niet agressief op Snowy. Snowy rent wel meteen weg als Snuffie haar wil benaderen. Andersom benadert Snowy Snuffie ook maar blijft op afstand. Af en toe ruikt ze aan haar achterste, dat vind Snuffie dan goed, maar bij een beweging is ze dan weer heel schrikachtig en rent weg. Enerzijds is ze heel bang voor Snuffie ( omdat ze haar al een paar keer gebeten heeft in de rug). Anderzijds zoekt ze zelf ook de confrontatie op. Aan de andere kant hebben ze ook nog nooit op elkaar gereden., omdat Snuffie meteen bijt en Snowy daarom ook wegrent.

Afgelopen nacht wel in dezelfde kooi gezet, maar wel apart. Snuffie beneden en het koppel boven.

Daarna weer op neutraal terrein gezet en dat ging ook best goed. weinig achtervolgingen, ze ontwijken elkaar vnl. Wanneer ze elkaar toch tegenkomen, zelfde verhaal als boven beschreven. Daarna in de achtertuin gezet en zelfde verhaal, alhoewel ze dan af en toe wel dicht bijelkaar gaan liggen. In de kooi kwanen ze elkaar tegen en daar ging het weer mis. Snuffie zat te eten en beet Snowy weer in haar rug.

Ik denk dat ik idd er een mannetje bij moet nemen of 1 vd vrouwtjes moet wegdoen. Anders moet ik ze teveel apart in de kooi opsluiten en dat vind ik wel sneu voor ze. Ik heb in m'n achtertuin nl. niet veel plek voor een grote ren.

Hebben jullie nog andere tips/ alternatieven?

gr. Miksel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik het goed lees, maar haal je ze steeds uit elkaar? Zolang er niet gevochten wordt of er 1 van de stress bv stopt met eten, kun je ze gewoon bij elkaar laten. Anders kun je weer opnieuw beginnen. En de neutrale ruimte is dan ook met al die geurtjes niet neutraal. 

Ik denk dat ik jou eerst ga adviseren om je in het koppelproces te gaan inlezen. Of dat je hulp zoekt bij een opvang, bv door een koppelvakantie. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een trio werkt vaak inderdaad niet. Weet niet waar je het koppel vandaan hebt? Want één konijn bij een gelukkig koppel zetten ben ik geen voorstander van en zie ik vaak mislukken.

Echter de manier hoe je koppelt werkt ook niet en 's nachts in een hok van twee verdiepingen opsluiten is voor een koppel te klein, maar helemaal voor een trio en helemaal helemaal voor een viertal. Ik zou eerst zorgen dat je voldoende permanente ruimte hebt, een grote ren die dag en nacht beschikbaar is. Nu volledig uit elkaar halen en als ja alles voor elkaar hebt dan pas weer beginnen aan koppelen. Als je niet voldoende ruimte hebt dan gaat het niet werken, ook voor een koppel is het trouwens niet prettig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voir jullie reacties.

Het is niet zo dat ze gaan vechten. Snuffie, het bruine vrouwtje, jaagt steeds Snowy, het kleinere grijze vrouwtje weg en soms achtervolgt ze haar ook door de hele tuin en probeert haar dan in de rug te bijten. Snowy doet niks terug, maar rent alleen weg. ( Zij is ook de laatste in rang en de kleinste). Wanneer ik of iemand vh gezin in de tuin is of thuis is gebeurt dit weinig. Voorheen lieten we ze ook lekker in de tuin rondlopen terwijl we wegwaren, zonder problemen.  Maar sinds we bloedspetters op de grond bij de kooien vonden, durven we ze niet meer alleen te laten. In het hok gaat het ook niet goed, dan bijt Snuffie ook van zich af, met Snowy als slachtoffer. Zal een nieuw en groter hok met ren dan uitkomst bieden, zoals jullie voorstellen? Vind het dan wel lastig om te bepalen welk hok dan geschikt zal zijn? Tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hebben ze trouwens een groot deel vd dag met z'n 3en in de tuin rondgelopen en dat ging goed. Alleen in het hok ging het ff mis toen ze elkaar daar tegenkwamen.

En net lagen ze met z'n 3en gezellig ff naast elkaar!  Zie foto!

Snuffie is de bruine helemaal links, in het midden Vlekkie (ram) en rechts Snowy.

 

20160518_203807.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hok maakt niet zoveel uit qua grote, maar een grote ren moet dag en nacht toegankelijk zijn, dat is essentieel.

Maar het kan ook zijn dat het echt niet werkt, ik bedoel het is en blijft een derde wiel aan de wagen en een dame die een potentiële indringer is voor de heer dus dat blijft het probleem met een trio. Maar een grote ren is met een koppel ook essentieel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .