Ga naar inhoud

6 weken apart na castratie?


marijke31

Aanbevolen berichten

Onze Puk wordt overmorgen gecastreerd.

Nu is mijn moeder door de dierenarts ingelicht over het feit dat Puk eerst zes weken apart zou moeten zitten, terwijl dit in de regel gewoon twee weken is, toch?

Ik heb het even nagekeken op de site van onze dierenarts, het schijnt dat het mannetje na 4-6 weken nog vruchtbaar is.

Nu wil ik onze konijnen eigenlijk zo snel mogelijk weer gekoppeld hebben, zodat ze weer lekker samen kunnen (Er werd ons verteld dat we twee vrouwtjes hadden, waarna we afgelopen week allemaal dode jonge konijntjes in het hok vonden). 

Is het verstandig om de 6 weken van de dierenarts aan te houden of kan ik ze gewoon na twee weken proberen te herkoppelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na twee weken kunnen ze weer samwn. De ram is dan echt niet vruchtbaar meer. Veel konijnenopvangen koppelen na twee weken en daar zijn nooit babies uit voort gekomen.

Zaten de konijnen nog samen toen je de dode jongen vond? Een voedster is direct weer vruchtbaar dus dat zou nog een nest kunnen betekenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ruimte genoeg hebt, kun je best al weer koppelen is mijn mening. Maar ze moeten elkaar dan wel een beetje kunnen ontlopen, en bij voorkeur 2 hokjes neerzetten. 

Als je een eventueel nest wilt afwachten, zou ik 5 weken wachten geteld vanaf het scheiden, aangezien de dracht van een konijn een kleine 5 weken duurt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las op de site van konijneninjetuin dat als er een nestje binnen een groep/koppel geboren zou worden, de andere konijnen dit zouden accepteren.

Mocht er nu wel een nestje aan zitten komen dacht ik dat als ik Puk na twee weken weer met Bo koppel, dat Puk het nestje zou accepteren en dat het geen probleem is om een nestje te laten geboren worden bij een koppel.

Maar nu ik jullie zo lees is dit misschien niet zo'n goed idee en kan ik beter de 5 weken afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan alle kanten op, het is niet zo dat het altijd, in alle omstandigheden door elk konijn geaccepteerd wordt. Er zijn konijnen die kleintjes van een ander doodbijten, of moeders die zo veel stress krijgen van andere konijnen dat ze ze zelf doodbijten, het gebeurt niet vaak maar het kan wel. Wat daar vaak een grote rol bij speelt is ruimte. Ik weet niet hoe je konijnen gehuisvest zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .