Ga naar inhoud

Hoe oud wordt een konijn van een bunnbunch lid gemiddeld?


Evee

Gemiddelde leeftijd van een bunnybunch konijn  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe oud is jouw konijn overleden?

    • voor 1e verjaardag
      1
    • 1 jaar
      2
    • 2 jaar
      3
    • 3 jaar
      2
    • 4 jaar
      4
    • 5 jaar
      1
    • 6 jaar
      4
    • 7 jaar
      5
    • 8 jaar
      5
    • 9 jaar
      3
    • 10 jaar
      3
    • 11 jaar
      1
    • 12 jaar
      2
    • 13 jaar
      0
    • 14 jaar
      1
    • 15 jaar
      0
    • 16 jaar
      0
    • 17 jaar
      0
    • 18 jaar
      0


Aanbevolen berichten

Er zijn maar heel weinig onderzoeken naar de gemiddelde leeftijd van konijnen. Er is uit de jaren 90 een onderzoek, waarin staat dat ze in Nederland gemiddeld 3 jaar worden. In 2009 is er een onderzoek gedaan, waaruit kwam dat een konijn in Nederland gemiddeld 4,2 jaar oud wordt. Maar ik vraag me af, geld die leeftijd ook voor de konijnen van bunnybunch leden? We weten allemaal dat konijnen kwetsbare dieren zijn. Maar de leden hier gaan met een ziek konijn over het algemeen wel direct naar een dierenarts. Ik ben wel benieuwd wat de gemiddelde leeftijd is van een bunnybunch konijn!

Willen jullie de enquete invullen zodat ik een beeld kan krijgen van de gemiddelde leeftijd van een bunnybunch konijn? Vul de enquete alleen in met de leeftijd waarop jouw konijn(en) overleden zijn. Van konijnen die nog leven weet je immers niet hoe oud ze gaan worden.

Er zijn meerdere antwoorden mogelijk. Mocht je meerdere konijnen hebben die op dezelfde leeftijd overleden zijn, willen jullie dat dan in een berichtje hieronder vermelden? Dan neem ik dat ook mee.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben we al ooit zo'n enquête gedaan en kwamen er allerlei praktische problemen naar boven zoals dat heel veel mensen een konijn uit de opvang hebben. Daar is qua leeftijd over het algemeen weinig over bekend. 

En welk konijnen tel je mee? Wij hadden thuis al konijnen toen ik kind was. Maar toen waren dierenartsen en vaccinaties een ander verhaal. Ook niet representatief voor het konijn anno 2016 dus. En als ik alleen mijn konijnen nu tel, dan valt de sterfleeftijd ook laag uit want die nog leven zijn alvast ouder geworden dan die dood zijn gegaan. Weet ik trouwens dus weer niet zeker want heb van de helft geen idee hoe oud ze zijn of waren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ingevuld over konijnen die overleden zijn na 2007. Dus niet van heel vroeger, konijnen overleden in de afgelopen 10 jaar. Van opvangkonijnen is het lastig inderdaad. Als je echt niet weer hoe oud ze zijn geworden, kun je de enquête beter niet invullen voor dat konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat je dan beter een uitgebreidere enquête kunt opstellen (via Google Docs bijvoorbeeld) waarin je allerlei factoren mee kan nemen. Zijn natuurlijk een heleboel interessante dingen die je hier uit kan halen en die van invloed zouden kunnen zijn op de leeftijd. Waren het binnen/buitenkonijnen, wat voor voeding kregen ze, leefden ze alleen, in een koppel of in een groep, waren ze gecastreerd of niet, ingeënt of niet etc etc etc. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed plan Iris! Kan ik nadat de enquete een tijdje online heeft gestaan een artikel maken met de uitkomst.  Ik heb al een opzetje gemaakt maar vergeet vast nog vanalles:

Citaat

Als je meerdere konijnen hebt, vul dit formulier dan per konijn in.
Waar heb je jouw konijn vandaan?
Voor wie heb je jouw konijn aangeschaft?
Hoe heb je je voorbereid op de komst van je konijn?
Wat voor voeding krijgt jouw konijn dagelijks?
Wat voor voeding krijgt jouw konijn regelmatig, maar niet dagelijks?
Hoe groot is de leefruimte van jouw konijn? Het gaat om de leefruimte per konijn bij deze vraag.
Met hoeveel andere konijnen zit jouw konijn samen?
Leven er andere diersoorten in het verblijf bij jouw konijn?
Op welke ondergrond zit jouw konijn?
Waar woont jouw konijn?
Hoe vaak zijn jouw konijnen ingeent tegen myxomatose en VHS?
Heeft jouw konijn een nestje jongen gehad?
Is jouw konijn gecastreerd/gesteriliseerd?
Waaraan is jouw konijn overleden?
Op welke leeftijd is jouw konijn overleden?
Hoeveel jaar van zijn leven is het konijn bij jou geweest?

Als oorzaken van overlijden kwam ik nu op dit rijtje maar ik vergeet vast nog iets:

Trauma (gebroken nek, gebroken rug, val etc)
Prooi gevallen aan een roofdier
Narcose
E.C.
Virusziekte zoals Myxomatose / VHS / RHD2
Longproblemen / problemen met luchtwegen
Hartproblemen
Kanker
Gasbuik
Verstopping
In laten slapen na langdurig ziektebeeld
onbekend (plotseling zonder voorafgaande symptomen)

anders, ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja hoe uitgebreid moet je zo'n rijtje doodsoorzaken maken.. Ouderdom zou ik er sowieso nog aan toevoegen denk ik, coccidiose/darmparasieten mis ik maar wellicht zou je dat wat makkelijker kunnen maken door dat onder één noemer te nemen met gasbuik/verstopping en dat darmproblemen te noemen? Gebitsproblemen (bijv. kaakabcessen zijn een relatief veel voorkomende reden om konijn in te slapen denk ik) en dan zijn er natuurlijk nog een heleboel dingen waar ze dood aan kunnen gaan maar ik denk dat je dat maar gewoon beter kunt laten invullen bij Anders. 

Wat betreft de rest van je opzet lijken me hele goede vragen, ik zou wel proberen zo veel mogelijk multiple choice te maken (is natuurlijk niet bij alle vragen mogelijk) want de meeste mensen zijn lui met dat soort dingen. Maakt het ook makkelijker om de resultaten te verwerken. (Misschien wilde je dat sowieso al doen dan heb ik natuurlijk niks gezegd!) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee om het uitgebreider te maken! Wel zijn veel vragen dan weer lastig bij een konijn wat overleden is. Dikke kans dat het konijn wel een keer verhuisd is van verblijf, (binnen/buiten)het verblijf kleiner geworden is of uitgebreid is, maatjes van het konijn in de loop der jaren gekomen of gegaan zijn, voeding veranderd is etc. 

Als je het in zou vullen voor het moment van overlijden zal het ook weer niet kloppen want veel mensen halen een ziek konijn eerst naar binnen waar het dan al dan niet alleen zit en in een kleiner verblijf. 

Pff lastig zo'n onderzoek! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed initiatief! Wel schrikken dat konijnen in de jaren '90 hooguit 3 jaar werden. Ik weet nog dat toen ik een jaar of vijf was (1993) er een dierenwinkel was in Den Bosch waarvan de konijntjes en cavia's al na een paar weken doodgingen. Waarschijnlijk doordat ze te vroeg bij de moeder waren weggehaald. Ik heb het idee dat dit anno 2016 wel stukken verbeterd is dankzij het internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste konijnen nu alsnog maar zo'n 3 jaar oud worden als ze dat al halen. De meeste mensen gaan er gewoon niet mee naar een dierenarts als ze iets mankeren, denken dat het wel mee valt als een konijn een dag niet eet om maar wat te noemen, signalen worden gemist, konijnen worden onthouden van basisbehoeften etc. Een hoop factoren waar het al mis gaat.

Leuk zo'n onderzoek/enquete maar inderdaad nog best ingewikkeld. Ik zal het in ieder geval even invullen voor mijn bijna twee jaar geleden overleden ram. Die is 7 geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Edith:

Goed initiatief! Wel schrikken dat konijnen in de jaren '90 hooguit 3 jaar werden. Ik weet nog dat toen ik een jaar of vijf was (1993) er een dierenwinkel was in Den Bosch waarvan de konijntjes en cavia's al na een paar weken doodgingen. Waarschijnlijk doordat ze te vroeg bij de moeder waren weggehaald. Ik heb het idee dat dit anno 2016 wel stukken verbeterd is dankzij het internet.

Ze werden niet hooguit drie jaar, ze werden gemiddeld drie jaar. Dat is nogal een verschil ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .