Ga naar inhoud

Franse Hangoor met plak poep


Cor

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben twee Franse hangoren op ons balkon rond huppelen.

De rammelaar van de twee heeft heel erg last van plak poep dat vast zit aan zijn staart en anus wat we met regelmaat (zo ongeveer iedere twee weken weg halen). Alleen dat vindt hij niet zo fijn.

Het is nu zelf erg dat het achtergedeelte van zijn achter poten helemaal hard is en wel op vilt lijkt. Dit krijgen we dus niet meer weg met schaar en kam. Tips om dit definitief weg te halen? De dierenarts heeft het wel eens weg gehaald met de tondeuse maar volgens mij krijg je dit nu ook niet meer weg met de tondeuse.

Volgende probleem is hoe het komt dat die poep daar zo blijft plakken. Als ik wat rond kijk wordt er veel al gesugeerd dat dit komt door een te veel aan voeding, hij is ongeveer 5,9 kg en zei 5,4 kg. Ze krijgen +/- 250 - 300 gram voeding per dag (groene korrels)  en zo nu en dan een snoepje met zijn twee en de dierenarts geeft aan dat ze niet te dik zijn. De man is wel een stuk meer gefocust op eten dan de dame, dus hij zal wat meer eten

Nu is het zo dat de rammelaar geen voortanden meer heeft. Zou het daarom zo zijn dat die die zijn endeldarm keutels niet meer kan op eten of is het toch gewoon te veel voeding? En zo ja tot hoeveel moeten we het verlagen?

Het ruime boven hok ligt altijd helemaal vol met  hooi en in de poep bak zitten samengeperste hooi korrels

Helaas vanochtend geen foto gemaakt maar die zal ik de volgende keer wel toevoegen.

Alvast bedankt voor advies

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn tanden hebben er gelukkig niks mee te maken, ook zonder tanden kunnen ze prima de blinde darm keutels opeten. 

Het kan heel goed dat het aan de biks ligt. Het ene konijn verdraagt biks wat beter dan het andere ;) 

Ik vind het zelf het makkelijkst om even helemaal geen biks meer te geven tot de plakpoep weg is en het dan per dag op te bouwen met ongeveer 25 gram per keer erbij. De volgende dag even kijken of er geen blinde darm keutels liggen en zo kun je goed zien bij hoe veel niks het mis gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel hooi eten ze? Hooi is het meest belangrijke voer voor konijnen. Een konijn hoort zijn eigen formaat in los hooi per dag te eten. Ik vermoed dat het misschien toch wat veel brokjes zijn en dat er nu te weinig hooi gegeten word. Zoals Sanne aangeeft, konijnen zonder voortanden kunnen de blindedarmkeutels gewoon nog opeten gelukkig. Dus daar zou het niet aan moeten liggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep kun je afspoelen met lauwwarm water. Zorg wel dat je konijn goed droog is voor hem weer buiten zet. Het is aan te raden alleen het gebied te wassen waar het ook vies is. De poten horen bedekt te zijn met vilt, daar zou ik dus niet zomaar aan gaan zitten. Je hebt kans dat als je daar aan gaat knippen of trekken, dat je juist sore hocks veroorzaakt. Dat zou ik dus niet doen tenzij het in overleg is met een dierenarts.

 

Gebruik je hooi als bodembedekking in het hok? Dat raad ik niet aan. Dan eten ze er namelijk niet veel van. Veel konijnen vinden hooi na een dag al niet meer zo lekker, en als je een mega lading neerlegt heb je niet alleen geen zicht op hoeveel ze er van eten, het wordt ook vrij snel vies en verliest smaak. Ze zullen er dus ook minder van eten. Ik zou ze echt motiveren meer hooi te gaan eten, dit artikel heeft veel tips: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn 2 konijnen (Franse Hangoor & kruising Franse Hangoor/Lotharinger) het hooi altijd in een grote afwasbak. Hierover sprenkel ik vervolgens hun brokjes. Hierdoor worden ze gestimuleerd hun brokjes te zoeken door het lekker geurende hooi, wat hen vervolgens ook weer stimuleert om volop hooi te eten. Op deze manier heb ik ook goed zicht op hoeveel hooi ze binnenkrijgen & blijft het hooi ook fijn schoon :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn fransoos heeft er sinds zijn 7e jaar ook in toenemende mate last van. Ik ben overgestapt op science selective brokken en ik probeer vaak wat vers hooi aan te bieden. Ik scheer toch wel iedere 2 weken zijn kont schoon. Zeker met zicht op de zomer, ik spray het dan ook extra in met anti-myasis. (tegen vliegen eitjes en maden)
Bij hem zit het gelukkig altijd onder zijn staart en in zijn liezen. dus niet aan zijn achterpoten.

Mijn voedster van bijna 9 (normaal formaat) heeft ook last van plakpoep zo nu en dan. Ik heb toch het idee dat ouderdom dit kwaaltje ook vaak mee brengt. Beide hebben het in hun jongere jaren nauwelijks tot nooit gehad. Wellicht kunnen ze zichzelf gewoon beter schoonhouden als ze jonger zijn.
Mijn fransoos komt simpelweg niet bij zijn kont, niet lenig genoeg voor haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep is nooit goed en is ook geen ouderdomskwaaltje. Er is altijd een oorzaak voor plakpoep: te weinig vezels in de voeding staat bovenaan. Zorg voor brokken met veel vezels, maar vooral geef brokken echt met mate. Hooi is het belangrijkste voer voor konijnen, niet de brokken. Sommige konijnen zijn ook gevoelig voor (bepaalde soorten) vers groenvoer. Als het echt niet aan voeding kan liggen, kan het ook zo zijn dat bijv. een wormbesmetting de plakpoep veroorzaakt. Maar er is altijd een reden. Het is niet "omdat hij oud is" of "dat heeft hij nou eenmaal". Plakpoep heeft altijd een oorzaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk verhaal ze krijgen voorlopig een paar dagen geen korrels en iedere dag verse hooi in hun ruifje en wat in het bovenhok.

Dat eten ze trouwens wel hoor als er geen brokken zijn, geen probleem.

Ze krijgen trouwens Caspers Fauna Food Sport, volgens de fokster waar het vrouwtje vandaan komt goed voer....

De achterpootjes van meneer zien er niet goed uit wat betreft viezigheid en het we komen er met een schaar niet door heen.

Binnenkort maar even weken in lauw water en kijken of we het dan weg krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er anti coccidiosemiddel in de casper fauna food sport? Ik denk het wel. Dat is echt een fokkersvoer. Niet ideaal voor huiskonijnen, dus op termijn zou ik wel overstappen op iets anders.

Voor de rest succes met de schoonmaak, voorzichtig met de voetjes, er moet wel haar op blijven staan en vilt onder de voetjes is ook normale bescherming. Als dat er niet meer zit zijn ze extra gevoelig voor zere hakjes. Natuurlijk moeten ze wel schoongemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet geven!

Ik heb dit voer perongeluk meegekregen van de dierenwinkel en Leyla werd er meteen naar van.

Ze liet haar blindedarm keutels liggen die dus vervolgens aan haar kont bleven plakken, haar oogjes werden dof en ze zat veel vaker in elkaar gedoken, gewoon niet happy.

Op de zak stond niet dat het de sport korrel was, hier kwam de opvang achter waar ze die week heen ging en die zei me ook dat ik dat absoluut niet moet geven vanwege het anti coccidiose middel.

Als je echt Kasper wilt geven, geef dan de hobby korrel ipv de sport korrel.

Veel beter is supreme sience selective of als je het goedkoop wilt houden hope farms super trio. De laatste vinden alleen niet alle konijnen lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie!

Apart dat dat er niet bij gemeld wordt door de fokster denk ik dan.

Ze komen trouwens bij twee verschillende fokkers vandaan en degene met problemen komt niet bij de fokker vandaag die Kaspar Sport aanraden. Dat konijn is super actief en gezond.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kasper Faunafood Sport korrel kunnen ze het goed op doen als je fokker bent waarbij ze extra eiwit nodig hebben en waar je denkt dat je jongen tegen coccidiose er mee kan beschermen.

Echter onze huiskonijnen hebben die hoge gehaltes aan eiwitten niet nodig en permanent anti-cocs middel geven is niet verstandig, vaak werkt het dan averechts. De Hobbykorrel van Kasper Faunafood is al een stuk lager in eiwit, maar in dit geval zou ik zelf 14% of lager in eiwitten willen gaan zitten als het lukt met een hoog vezelgehalte. Hier krijgen ze Science Selective in zo'n geval. 

Daarnaast als het dan niet betert, zou ik altijd aanraden ontlastingsonderzoek te doen. Wormen geven namelijk ook plakpoep en zijn alleen bij de dierenarts onder de microscoop vast te stellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze leven nu al beide sinds maandag alleen op hooi en ze eten het goed.

Plakpoep lijkt nu ook verleden tijd en aan meneer zijn gat niks nieuws.

Zaterdag gaan we kijken of we zijn pootjes en staartje kunnen soppen

Als voer hebben we een zakje supreme sience selective gehaald van 1 kg om even te testen.

Wat is de hoeveelheid die ze zouden moeten krijgen per dag?

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger ook en frans hangoortje

Met ook een 'plakkende poep'

Gelijk grote drol kaka opgedroogd aan staartje

We deden met heet water, washandje en handschoenen 

Met heet water er proberen afprutsen wel gelukt.

Weet niet of ik je hiermee verder help maar je kan proberen

Als mijn konijntje stierf (R.I.P)    lag dat drol ding naast hem  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo no even een update

Zaterdag meneer zijn staartje en pootjes gesopt en die zien er nu een stuk beter uit. Alleen zijn poten moeten nog een keer want daar zit zoveel viezigheid aan dat het ook wat uitsteekt aan ze zijkant.

Zijn staartje is zo goed als schoon maar wel wat klein nu omdat je natuurlijk ook haren meeneemt bij het schoonmaken. Leuk vond die het niet maar het moest maar.

Daarnaast geen nieuwe poepjes meer die vast geplakt zaten aan hem.

Tevens begonnen met het Science Selective voer (als iemand nog een goedkoper adres heeft dan Zooplus hoor ik het graag) en dat is morgen opgevoerd naar 200 gram. Ze krijgen nu iedere dag ook vers hooi in het bovenhok en de ruifjes. Daarnaast binnenkort ook nog wat andere soorten hooi voor ze halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf van Science Selective maximaal 10 tot 15 gram per kilo lichaamsgewicht. Het is een zeer hoogwaardige voeding, waar je absoluut minder dan de normale biks van kan geven (waar vaak 20 - 25 gram per kilo lichaamsgewicht wordt aangehouden). Het allerbelangrijkste is dat ze het er goed op doen.
Ik vind 200 gram voor twee Franse hangoren voor Science Selective nog steeds best veel. De meeste Fransozen die ik hier heb gehad en die ik Science Selective gaf kregen ongeveer 50 - 60 gram per konijn. Mochten ze dus weer minder hooi eten of plakpoep krijgen zou ik echt verminderen.

Vanuit de opvang hier verkopen we 10 kilo zakken voor 29,50 per zak excl. eventuele verzendkosten (5,95 tot twee zakken). En zo zijn er veel plekken waar het een stuk voordeliger is :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijnen heb ik destijds gebruik gemaakt van een goed scheerapparaat en dat wilde wel goed werken. Maar dit kun je niet gebruiken bij de poten, fijn dat er toch best veel weg is! Met plakpoep bij mijn konijnen doel ik eigenlijk op het trosje blindedarmkeutels die de oudjes niet meteen zelf oppakken als ze het uitpoepen, ze gaan er vervolgens op zitten en dan zit het aan de kontjes ''vast''. Met plakpoep bedoelen jullie echt dunne ontlasting en dat zou inderdaad nooit goed moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .