Ga naar inhoud

Castratie


xSenna

Aanbevolen berichten

Sorry als dit forum op de verkeerde plek staat, maar ik kon niet vinden waar het moest.

Binnenkort neem ik dus 2 Nhd's (Nederlandse hangoor dwergkonijnen). Ik ben van plan om eerst een mannetje te nemen, dan laat ik hem castreren en dan een vrouwtje erbij. Maar hoe oud moeten hij zijn als ik hem laat castreren? En is het ook nodig om het vrouwtje te doen vanwege hormonen?

 

Vast bedankt grtz Senna

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Christaaa:

Je kunt beter naar een opvang gaan voor een koppel. Scheelt een hoop gedoe en geld. 

 

2 uur geleden zei Vloems:

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Maar eigenlijk zou ik zeker doen wat Christa zegt, scheelt je zoveel gedoe en kosten. 

Ja, ik denk dat ik dan 2 konijnen uit de opvang ga halen. Alleen het word wel even zoeken want er zijn er niet echt dichtbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorkeur gaat ook uit naar opvangkonijnen, maar even de antwoorden op jouw vragen:

Een mannetjes-konijn mag gelijk gecastreerd worden, zodra zijn balletjes ingedaald zijn. Ze zijn dan nog ongeveer 2 weken vruchtbaar, waarna je hem kunt gaan koppelen aan een vrouwtje.

Een vrouwtjes-konijn steriliseren hoeft opzich niet, maar om baarmoederproblemen uit te sluiten is het wel aan te raden. Ook obsessief hormonaal gedrag verminderd zich dan meestal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voedsters overigens altijd castreren en niet steriliseren. Bij een castratie halen ze alles (eierstokken, baarmoeder) weg, bij een sterilisatie niet.

 

Verder ga ik mee met de rest. In de opvang zijn leuke koppeltjes te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Vloems:

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

voila, hiervan moet er toch wel eentje te doen zijn voor je, succes!

Ja, ik heb die lijst een keer gezien, maar ik zit in Zeeland en daar zijn er niet zoveel :) 

 

Vlak bij mij is er ook een groenrijk. Voor de mensen die het niet kennen: Een winkel die planten/bomen/decoraties en dieren verkoopt.

Hun hebben daar dan zegmaar  een hok staan met veel NHD's (Nederlandse Hangoor Dwergkonijnen). Mannetjes en vrouwtjes (Met een hek ertussen). Ze zorgen goed voor hun konijnen. Dus misschien koop ik daar 2 konijnen. Eerst het mannetje, en 2 weken na de castratie een vrouwtje koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik ook doen. Er zit vast wel iets in Zeeland.

Dierenwinkelkonijnen zijn vaak veel te vroeg bij de moeder weggehaald, zijn vaak ziek, niet gezond. Of het echte NHD's zijn is de vraag, de meeste dierenwinkels krijgen hun dieren van groothandels, en zijn dus geen rasdieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Sanne1993:

In zeeland zit als het goed is helemaal geen opvang op het moment, maar afhankelijk van waar in zeeland je woont is er misschien een opvang in zuid-Holland of Brabant in de buurt 

Ik woon in Walcheren..Dat is dus paar uurtjes rijden. Ik heb het er best voor over, maar stel dat ik een konijn in Brabant neem ofzo. Dan moet dat beestje een paar uur in de auto zitten. Dat lijkt me best stressvol. Dus ik probeer zo dichtbij mogelijk.

 

8 uur geleden zei EstherR:

En misschien in een asiel? Sommige dierenasielen vangen ook konijnen op.

Ja ik weet het. Maar op de site die Vloems gaf, staan ook asiels ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De asiels in Goes en Zierikzee hebben soms ook konijnen zitten. Zij zijn volgens mij best wel kundig op het gebied van konijnen.

Verder staat er op de lijst die Vloems deelde konijnenopvangen in Ridderkerk, Galder (Breda), Dordrecht, regio Antwerpen, enz. Dat zal voor konijnen best te doen zijn hoor. Het is voor het goede doel en maar voor 1 keertje (je moet dat natuurlijk niet elke week gaan doen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Lienappelsien:

De asiels in Goes en Zierikzee hebben soms ook konijnen zitten. Zij zijn volgens mij best wel kundig op het gebied van konijnen.

Verder staat er op de lijst die Vloems deelde konijnenopvangen in Ridderkerk, Galder (Breda), Dordrecht, regio Antwerpen, enz. Dat zal voor konijnen best te doen zijn hoor. Het is voor het goede doel en maar voor 1 keertje (je moet dat natuurlijk niet elke week gaan doen).

Ja ik zat toevallig net te kijken op een site van een asiel in Breda. Daar heb ik een leuk koppeltje gezien. Even nog wat info vinden over ze ;) 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Lienappelsien:

De asiels in Goes en Zierikzee hebben soms ook konijnen zitten. Zij zijn volgens mij best wel kundig op het gebied van konijnen.

Verder staat er op de lijst die Vloems deelde konijnenopvangen in Ridderkerk, Galder (Breda), Dordrecht, regio Antwerpen, enz. Dat zal voor konijnen best te doen zijn hoor. Het is voor het goede doel en maar voor 1 keertje (je moet dat natuurlijk niet elke week gaan doen).

Ik ben groot fan geworden van Ridderkerk ^_^ 

Leuke mensen en zo zie je nog eens mensen van Bunnybunch in het echie haha :P 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Lienappelsien:

De asiels in Goes en Zierikzee hebben soms ook konijnen zitten. Zij zijn volgens mij best wel kundig op het gebied van konijnen.

Verder staat er op de lijst die Vloems deelde konijnenopvangen in Ridderkerk, Galder (Breda), Dordrecht, regio Antwerpen, enz. Dat zal voor konijnen best te doen zijn hoor. Het is voor het goede doel en maar voor 1 keertje (je moet dat natuurlijk niet elke week gaan doen).

En in Breda zelf ook, Knaller :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei xSenna:

Ik woon in Walcheren..Dat is dus paar uurtjes rijden. Ik heb het er best voor over, maar stel dat ik een konijn in Brabant neem ofzo. Dan moet dat beestje een paar uur in de auto zitten. Dat lijkt me best stressvol. Dus ik probeer zo dichtbij mogelijk.

Dat maakt de konijnen niet zoveel uit gelukkig, als ze daarna een goed plekje krijgen :)

Ik heb laatst weer twee konijntjes in Tilburg geplaatst en ik zit als opvang op de grens Overijssel/Friesland dus in totaal moesten ze dik vier uur rijden om de twee konijntjes op te halen. En die konijntjes zijn nu helemaal happy! 

Maar ik plaats ze ook nog wel verder, ik heb hier ook wel mensen uit België :)

Ik weet niet wat je verwacht van konijnen? Dat is wellicht eerst belangrijk om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei xSenna:

Ja ik zat toevallig net te kijken op een site van een asiel in Breda. Daar heb ik een leuk koppeltje gezien. Even nog wat info vinden over ze ;) 

Breda is wel te doen vanuit Zeeland ;).

Er zijn meer konijntjes op de opvang dan er op de site staan. Welk koppeltje had je gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .