Ga naar inhoud

Cooper met EC


ShinLi

Aanbevolen berichten

Vanochtend heeft m'n moeder m'n konijntje Cooper in een hoekje van het hok gevonden, ze heeft me meteen gewekt want ze kon er niet bijkomen. Hij lag helemaal scheef, met de kop gedraait, EC :(. Meteen naar binnen gehaald, warm gezet, dierenarts gebeld. Eerst overlegt, gelukkig had ik nog Panacur in huis, daar ben ik nu mee gestart. Ook al gedwangvoerd en al mijn andere vier konijnen ook al panacur gegeven. Morgenochtend ga ik meteen bellen voor een afspraak. De dienstdoende dierenarts voor de spoed vond ik nou niet zo overtuigend klinken, tenminste ik had de wilhelmina kliniek pagina ervoor en ik vroeg dus ook of hij bv die injecties nodig had en ook antibiotica, dit hoefde niet volgens haar, de panacur was voldoende.

Ik heb nog nooit eerder een konijn met EC gehad, wel veel verhalen erover gelezen. En hierdoor ook mijn moeder, die de konijnen vaak ook eten geeft, goed geinformeerd. Daardoor kon zij het ook meteen goed inschatten dat het mis was vanochtend.

 

Hoe nu verder? Hij zit nu eerst even tijdelijk op mijn moeder haar slaapkamer. Want ik heb Freya al in de huiskamer zitten en Fenrir (ook een ram) op mijn eigen slaapkamer. Is het verstandig Cooper wel in een aparte ruimte te houden? Of kan hij straks wel naar de woonkamer (is er meer zicht op hem en kunnen we beter inspelen op veranderingen). Freya loopt niet standaard los dus ik kan ze wel 'gescheiden' houden door Cooper aan de andere kant van de kamer te zetten. Graag advies hierover! Dankjewel!

En hoe vaak en met wat kan ik het beste dwangvoeren? Heb nu gewoon SS biks verpulverd en met water aangelengd en dit gevoerd, hij at dit gelukkig wel vanuit een spuitje. Eerst maar een paar mm gegeven. Hoe vaak kan ik dit doen? Als ik morgen bij de DA ben vraag ik natuurlijk om beter dwangvoer. En is evt wortelhapje 1x per dag geven ook een optie? (ik gebruik nu wortelhapje om de panacur aan de andere nijnen te geven, de meeste slikken het dan zo op, geen stress ;) ) 

1934825_1539825996340874_4099278624940785149_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er nog geen reactie komt, blijf ik wel updates plaatsen ;)

Meneer eerst op de slaapkamer van m'n moeder gezet, lekker warm met de kachel aan, nog een kruik erbij en handdoeken om hem warm te houden en hem steun te bieden. Heb hem nu 2x gedwangvoerd, en positief, hij neemt het goed aan en eet het op. Straks ga ik proberen nog wat groenten etc aan te bieden! 

Zijn ogen tollen ook, daarom nu ook de gordijnen dichtgedaan om prikkels te verminderen. Al hier en daar wat topics doorgelezen en wanneer ik morgen naar de dierenarts ga vraag ik meteen om AB (duplocilinne), metacam en natuurlijk blijf ik de Panacur gebruiken. Dit lijkt de meest gebruikte combi te zijn voor behandeling van EC, dus het kan me niks schelen wat die DA aan de telefoon zei vanochtend, ze geven het me maar. Heb ook besloten, na meerdere topics te hebben doorgelezen, dat ik vanavond nog 1x normale dosering panacur ga geven, vanochtend al de gewoonlijke 20mg dosis gegeven. 

Mn ouders zijn nu ergens een kooi aan het ophalen, dus dat is alweer één zorg minder. Nu nog ruimte te zien creeëren in huis, ik twijfel nog steeds of ik Cooper straks in de huiskamer moet zetten, gezien mijn zorgenkonijntje Freya hier ook nog in de huiskamer zit (verminderde weerstand, artrose en soms een traanoogje wat door haar kiezen komt). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet in waarom je hem niét in de huiskamer zou zetten, als jij dit de beste oplossing vind. Zou Freya het zo erg vinden dat er nog een nijn in dezelfde ruimte zit? Als je met de Ec en haar verminderde weerstand in zit, Ec wordt overgedragen door besmette urine, dus als je de normale hygiënemaatregels treft, zal er niet zo vlug overdracht komen. 

Met het dwangvoeren kan ik je niet helpen, geen ervaring mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het EC is? Een middenoorontsteking kan namelijk dezelfde soort verschijnselen geven en daarom wordt vaak ook antibiotica gegeven. Als je zeker weet dat het om EC gaat zou ik niet aan antibiotica beginnen, maar bij de dierenarts vragen om een combinatie van panacur, metacam (of beter nog dexamethason) en vitamine B injecties. 

In ieder geval wel goed dat je hem binnen hebt gehaald. Warmte is altijd belangrijk voor een ziek konijn ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gelezen dat Dexamethason en Metacam niet in combinatie kunnen worden gegeven, dexamethason heeft ook mijn voorkeur naar meer te hebben gelezen. 

Volgens de website van de Wilhelminakliniek is EC toch aannemlijk de grootste aandoener te zijn van rollen/scheve kop etc. Als ik de video's bekijk komt het heel erg overeen met Cooper. En hier nog wat leeswerk: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/torticollis.html

Maar ja ik laat natuurlijk morgen de dierenarts ook zijn oordeel er over vellen ;). Mijn dierenarts zit wel in Sneek (rit van 20min, dus 40min heen en weer). Heb gelezen dat vitamine B injecties nogal pijnlijk kunnen zijn. En dat ook Dexamethason als injecties moeten worden gegeven. Nu kan ik wel zelf injecties geven (al eens gedaan) dus we moeten dat allemaal maar even afwachten wat de dierenarts vind! Helaas wel druk de komende dagen ivm werk voor kerst, gelukkig heb ik m'n werk in m'n eigen dorp, dus kan altijd even snel heen en weer naar huis in de pauze's.

Het is wel zo dat Cooper altijd wel wat minder at dan Li (die tijdje terug plotseling is overleden), ook hooi etc, maar gisteren viel hij ook niet zo enthousiast op z'n groenten aan. Misschien toch al een indicatie dat het gisteren niet goed zat al. Maar toch wel weer heel plots zo van normaal konijn gisteren tot zielig in een hoekje liggend te tollen/scheve hoofd konijn :( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een ander konijn in de kamer vind ze niet erg. Heb heel soms even de andere nijnen hier als ik ze even moet nagels knippen ofzo. Laatst liep Gwyn ook even langs, die vond het wel leuk om even bij Freya te snuffelen door de andere kant van de tralies maar het interesseerde Freya niks. Maar bedankt dan ga ik hem zo richting de kamer verhuizen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien de dierenarts morgen de diagnose EC stelt zou ik zeker voor dexamethason en vitamine B injecties gaan. Dit is bij een konijn met EC en een scheef kopje/tollende oogjes heel belangrijk. Ik heb zelf ook een konijn gehad met een scheef kopje en tollende oogjes door de EC. Ik heb haar direct naar de dierenarts gebracht (Wilhelminapark), daar moest ze drie dagen blijven ivm de vitamine B injecties. Toen ik haar weer kon ophalen stond haar kopje nog een beetje scheef  maar lang niet zo erg meer als drie dagen daarvoor. Ook haar oogjes waren weer normaal. Het klopt dat dexamethason niet samengaat met metacam. Metacam mag ook pas weer gegeven worden als er geen dexamethason meer gegeven wordt. 

Goed dat je Cooper gelijk naar binnen hebt gehaald. Ik zou hem zeker in de woonkamer zetten, zodat je hem beter in de gaten kan houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, dit is even een beetje off-topic, maar ik wil toch graag iets verduidelijken. 

Metacam en dexamethason kunnen wel in combinatie worden gegeven. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan na een ongeluk, waarbij een dier acuut heel veel pijn heeft. Vaak wordt dan eenmalig een injectie met corticosteroïden gegeven en daarnaast langdurig metacam. 

In dit geval is dat natuurlijk niet aan de orde en is er voor langere tijd behandeling met corticosteroïden nodig. Dan is het inderdaad niet slim om daar metacam naast te geven. 

Ik wil met deze post vooral voorkomen dat mensen zich meteen druk maken als hun dier metacam en dexamethason voorgeschreven krijgen en er gelijk allerlei dierenartsen voor het tuchtcollege worden gesleept :P 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet heel nuttig om twee ontstekingsremmers tegelijk te geven. En pijnstilling is niet echt nodig bij konijnen met EC, die hebben in principe geen pijn. Daarom of metacam of dexametason. En ik geef echt (voor die eerste dagen) de voorkeur aan dexa. Daark unnen ze zo snel weer van op knappen. Ik hoop dat Cooper goed op de behandeling reageert! 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zullen zien morgen..... Dat is zeker de wilhelmina kliniek StamperPluis?

Hij vond het wortelhapje in ieder geval erg lekker, hij begon zelf al aan het spuitje te slikken.

Zonet zn oogje ook wat schoongemaakt, maar ik schrok toen ik z'n andere oogje wilde bekijken, de kant waar hij naartoe draait en waar hij dus op ligt. Hele vacht was over het oogje vast gegaan vanwege het traanvocht denk ik. Nu eerst schoongemaakt, maar dat oogje houdt hij nu ook helemaal dicht. Moet ik bang zijn voor dat oogje? Cooper heeft zovel wollige vacht... dat ik bang ben dat het oogje zo weer dicht zit. Z'n 'open' oogje wat naar ons is toegericht nu hij ligt zat ook al extra van dat wittige traanvocht in/om. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel goed om middenoorontsteking uit te sluiten (als dat kan of hier naar te laten kijken zonder het over het hoofd te en het meteen op ec te gooien). Een konijn wat ik eens uit nare omstandigheden heb gehaald en er met veel zorg boven op is gekomen is nog geen jaar later gestorven aan een middenoorontsteking. Werd behandelt voor EC maar er was niet verder gekeken en het bleek dus een middenoorontsteking. :( 

Het kan goed 'gewoon' ec zijn hoor maar sluit me aan bij wat sanne zegt, wat het ook is, veel beterschap!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anjo ik laat hem zeker ook controleren op middenoorontsteking, het is dat of EC. Maar het is wel heel erg overeenkomstig met EC, maar beide kunnen ook uit het niets komen opzetten helaas heb ik al gelezen. Ga niet alles op EC gooien. Helaas had ik gewoon geen vertrouwen in de dienstdoende spoed dierenarts, en andere klinieken hier uit de omgeving vertrouw ik al helemaal niet met konijnen. Morgen zijn er gelukkig meerdere dierenartsen aanwezig in de kliniek in sneek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn goed de nacht doorgekomen ;). Heb vannacht in de huiskamer bij Cooper 'geslapen'. Elk anderhalf uur gedwangvoerd, dat ging er goed in. Zo'n 8 tot 10ml per keer. Wat heeft geresulteert in een paar inimienie keutels en 2x plasjes :D. Cooper ligt vanochtend ook wat rechter. 6 uur begon hij wat om te schuifelen en zn kop staat iets rechter. 

 

Heb ook een vriendin die is dierenartassistente dus die heeft me aangeboden dat ze wel medicijnen wilde injecteren als ik dit zelf mee kon krijgen! Hopelijk met de vooruitgang die Cooper nu over de nacht heeft getoond gaan we nu vooruit. Alleen de stressvolle DA bezoek kijk ik wat tegen op. Gelukkig rijdt moeders en kan ik Cooper op schoot/in de gaten houden. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .