Ga naar inhoud

Castratie voedster; welke dierenarts?


Gast

Aanbevolen berichten

Komend voorjaar wil ik Lotje & Bella graag laten castreren.

Ik ben hiervoor op zoek naar een goede kundige dierenarts in de buurt van Noord Holland. Op de lijst met kundige dierenartsen heb ik al gekeken, maar ik wil toch liever wat ervaringen horen. Zo ben ik toendertijd ook aan een goede DA gekomen om Ilona & Fiona te laten castreren, maar helaas is dat nu 1,5 uur verderop en dat vind ik iets te lang rijden met de dames.

Mijn eigen DA die Jillz heeft gecastreerd is een goede dierenarts, maar hij werkt er niet elke dag en ik vind het toch anders omdat deze twee halfwild zijn. Zeker Lotje is erg bang en aangezien ik geen andere ervaringen weet met mijn eigen DA, baart me dit toch wel wat zorgen. Jillz is een "gewone" tamme voedster die niet zo snel strest. Ik ga hier nog wel over bellen, maar tot die tijd kan wat info zoeken/vragen geen kwaad, lijkt mij.

Dus, wie heeft een idee/tip/ervaring  met een DA hier in de buurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua anatomie zal het voor de operatie voor de DA niks uitmaken of een konijn half wild is of niet, wat verwacht je van de DA waar je naar op zoek bent? Zo gauw er narcose gegeven is zullen de beestjes niet meer merken dat ze angst hebben toch? Dat zijn eigenlijk de enige tips die ik kan bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je stress niet kunt voorkomen, als je de dames wilt laten helpen. Waar ben je precies naar op zoek? Wat voor stress-verminderende eigenschappen verwacht je van een dierenarts?

 

Ik zou er zelf voor kiezen een goede dierenarts zo dicht mogelijk bij huis te zoeken. Misschien kun je vragen of je ze dan mag brengen vlak voor ze aan de beurt zijn. Dan hoeven ze daar niet te lang in het hokje te wachten. En dan zsm weer naar huis. 

Ook kun je je afvragen of je het zo'n bang konijn aan moet doen, als er geen harde reden voor is. De koppeling is nu toch gelukt? Als het is het voorjaar ook goed blijft gaan, zou ik ze zelf lekker met rust laten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei, om de stress dus. Ik heb het liefst een DA die zoals Christa al zegt, niet wil dat het konijn daar de hele dag zit. Daarom ben ik op zoek naar een goede DA bij mij in de buurt.

Mijn eigen DA wil dat ze er 's ochtends om 9 uur zijn tot een uur of 4, met Jillz was het zelfs zo dat ze moest blijven tot ze at (wat ik wel snap natuurlijk). Dat vind ik erg lang. Maar daar ga ik over bellen ;)  wie weet valt er iets aan te passen. De DA bij Ilona en Fiona dwangvoerde ze daar al zodat ze sneller mee terug konden en al wat binnen hadden.

Ilona was ook erg bang maar mede door de ervaringen met de DA die me destijds aangeraden werd had ik er erg veel vertrouwen in. Vandaar mijn vraag hier, het is mogelijk een bang konijn te laten helpen, heb dat eerder gedaan. Ik heb ze gewoon graag gecastreerd om baarmoederproblemen te voorkomen. 

Een halfwild konijn is gewoon een konijn, zover was ik ook al inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kun je een bang konijn gewoon laten helpen. Ik heb dat bij puck ook gewoon gedaan toen ze de groep terroriseerde. Ik denk dat het alleen sowieso veel stress is. 

Ik zou wel goed de voors en tegens goed tegen elkaar afwegen als het voorjaar is. Baarmoeder problemen voorkomen is een nobel streven, maar wellicht niet zo'n goed idee als je bang bent dat ze erin blijven door de stress. 

 

Wat het brengen en halen betreft:

ik denk dat je dat gewoon met je eigen dierenarts kunt bespreken. Jij bent de klant en met 9 huisdieren nog een goeie ook ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met DA's in Noord-Holland dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar bedenk wel dat het soms heel niet zo onverstandig is een konijn wat langer in de opname te houden; de meeste dieren sterven namelijk in de uren NA de operatie. (En dus niet zozeer tijdens.). Een aantal uur zoals van 9 tot 4 uur vind ik niet heel gek, soms is dat nodig ( maar toegegeven, niet altijd ;) ) Natuurlijk kun je laten dwangvoeren, maar behalve - het wat mij betreft liefst zelfstandig - weer kunnen eten is het ook echt belangrijk dat een dier weer een beetje op zijn/haar pootjes kan staan en dat de lichaamstemperatuur weer goed op peil is. En dat als dat niet goed verloopt, er toch nog ingegrepen kan worden (naast kruikjes/warmtematjes eventueel ook met medicatie/infusen.)

Ik zou zelf voor een DA gaan waar je wel kunt afspreken dat de tijd tussen brengen en operatie zo kort mogelijk is, dat is absoluut geen gek idee,  maar er bovendien ook een rustige opname ruimte is. (Waar ik nu werk zijn er twee opnameruimten waardoor we dieren van elkaar kunnen scheiden, mochten er herrieschoppers tussenzitten. Zoiets is met gestresste dieren wel heel fijn. ) .

En vragen of ze echt regelmatig kijken hoe het er voor staat (dat hoort sowieso te gebeuren hoor, maar ja...theorie en praktijk....) kan natuurlijk nooit kwaad. Als je ze dan al wat eerder kun halen omdat ze weer goed overeind zitten is dat alleen maar mooi meegenomen, maar bij twijfel zou ik toch voor een uurtje extra in een - rustige, eventueel schemerige - opnameruimte kiezen. Oh, en in dit geval is het misschien ook wel handig om te vragen of ze antagoneren; 'wakkerprikken'. Dan kunnen ze vaak ook al wat eerder mee naar huis.
Gebeurt in veel praktijken wel, maar niet altijd. Hangt ook van het verloop van de operatie/narcose/ontwaken en de dierenarts af. :)

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het daadwerkelijke besluit om wel of niet te laten helpen neem ik ook pas in het voorjaar, stel dat het bij Lotje helemaal niet nodig is, dan doe ik het ook niet, tenzij ze minder bang is.

Verder ga ik de tips noteren, handig voor als ik ga bellen. Ik snap natuurlijk ook dat het belangrijk is dat ze goed wakker kunnen worden en zijn voor ze mee terug gaan. Bij Ilona en Fiona was het een hele rustige, schemerige ruimte waar op dat moment niets zat. Dat zal ook veel hebben gescheeld.

En dat is waar Christa, wij zijn vaste klant daar :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog met onze Doortje, die kregen we meteen mee na de operatie (een keizersnee). Ze wilde zelfs na de operatie van de tafel afspringen, en pijnstillers moest ze niks van weten :P Maar Doortje moest toen baby's verzorgen, dus ik weet niet of ze anders had moeten blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, Ilona dan. Net gecastreerd en de DA zou wel even dwangvoeren, hij pakt haar vast, ze haalt uit met haar achterpoten en trapt zo de bak dwangvoer over de computer. Oeps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net dus even gebeld, gezien ik sinds een paar dagen met 2 terrorvoedsters zit. Mooie nesten door de hele ren met hooi, stro, vacht van iedereen en ze zijn echt vreselijk aan het jagen weer.

Het begon met Bella, maar Lotje heeft nu ook het virus te pakken, minder erg dan Bella, dat dan weer wel. Bella zit gescheiden met een rennetje, bij "haar" nest. Het hele hok ligt vol met zooi. Geeft haar wel rust lijkt het, en de rest ook.

Volgende week vrijdag kunnen ze waarschijnlijk al terecht, bij mijn vaste DA. Kan ik ze in het weekend mooi in de gaten houden, hopelijk daarna weer fijn naar buiten.

Soort herbeleving van vorig jaar met Iloon en Fioon, zijn alle halfwilde voedsters zo terror? :P

Het is wat jong, weet ik, maar om ze nu nog tot het voorjaar gescheiden te houden.. Dat is ook sneu. Volgens mijn DA kan het prima. Hopelijk keert hierna de harmonie snel terug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede nacht achter de rug. Ik heb de pijnstilling gister op een stukje cracker gegeven, in de kooi gelegd want aanpakken/oppakken/aanraken is not done. Ze waren alert, hadden veel groen en ook wat hooi op vanochtend dus of ze hebben ieders braaf 2 stukjes op, of ze doen het gewoon heel goed zonder extra pijnstilling. Ilona, Fiona en Jillz ook, die hebben eigenlijk niets meer nodig gehad, zo snel waren ze er bovenop.
Zojuist op dezelfde manier pijnstilling gegeven, nieuw groen en nieuw hooi. Kooi lag gelukkig vol met keutels :D

Even kijken wanneer ze terug naar buiten gaan. Ik denk dat ik ze nu nog binnen hou, tot morgen. Buiten zijn ze echt meer op hun plek hoewel ze het heel goed doen hoor. Maar waarom zou ik ze binnen houden als het zo goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een schrikmoment net. Was buiten bezig geweest, zo'n 3 uur lang, en ik kom binnen, ligt Lotje languit op haar zij. Reageerde niet op geluid of aanraking. Bij me gepakt, opgewarmd, ORS gegeven en andere pijnstilling (carprofen) gegeven. 

Duurde even voor ze wat at, ik twijfelde of het door het oppakken etc kwam, dat ze dus overdonderd was, of dat ze echt niet goed was. Maar net zat ze me weer aan te kijken met haar eigenwijze koppie, wat hooi en andijvie naar binnen aan het werken. Gelukkig! Denk dat ze niet zo goed tegen novacam kan.

Bella met haar blije hoofd en Lotje die zich verstopt. Zodat ik haar niet zie :')

IMAG0184.jpg

IMAG0185.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .