Ga naar inhoud

Wat is er toch met mijn konijntje?


080509

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Napoleon kwakkelt al zo lang en ik ben ten einde raad. Het begon met een verstopping, daar waren we net op tijd bij. Met ciseral en laxatract werd het beter, maar het ging nooit helemaal weg. Nadat we waren gestopt met de medicatie was het binnen no time weer zo ver, compleet verstopt. De dierenarts gaf geen grote kans voor een operatie, maar aangezien het met laxatract redelijk lijkt te gaan, hebben we besloten hem daar chronisch op te zetten.


 


Dat ging een tijd best goed, maar ik merk dat de laxatract minder effect begint te hebben. Hij zit nu op 4 ml per dag, maar zijn poepjes worden steeds kleiner en minder. Vandaag voelde ik even zijn buik en die voelde eigenlijk best soepel. Maar wat ik wel voelde was een enorm geborrel. Het bubbelt gewoon constant onder mijn vingers door en je kunt het duidelijk horen. Ik zou dan denken aan gas, maar zijn buik is gewoon zacht?


 


Hij is ook zichzelf niet meer, zit alleen maar in bolletje. Hij reageert nog wel redelijk op eten, maar hooi wil hij niet. Hij lijkt gewoon heel erg ongelukkig. Hij is ook deze zomer voor het eerst in zijn leven naar buiten verhuisd. Nu vraag ik me af of een konijn ongelukkiger kan zijn buiten? Hij zit natuurlijk met een maatje, maar dat lijkt hem ook weinig meer te doen.


 


Wat kan ik doen? Infacol geven, hem weer naar binnen verplaatsen?


 


Wat algemene info over hem: kruising dwergkonijn, kleur bruin marter, 4,5 jaar oud, gecastreerde ram, buiten gehuisvest, word geënt.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Och jeetje, wat sneu.

Ik heb helaas geen pasklaar antwoord voor je maar kan wel even meedenken natuurlijk;

 

Sommige konijnen zijn binnen gelukkiger, andere buiten (ik denk overigens dat het laatste vaker voorkomt hoor, maar je kunt net een uitzondering hebben.) Alleen, een konijntje dat zich zo ellendig voelt, zal waarschijnlijk met die pijn nergens echt gelukkiger voelen. Een vriendje kan natuurlijk wel steun geven, maar tja, zij kan ook niet zoveel aan het ongemak verder doen behalve hem helpen met wassen, hem gezelschap houden en knuffelen.

Wat krijgt Napoleon te eten? Soms kan bepaalde voeding toch voor maagdarmklachten zorgen. :)
 

En zelf zou ik een konijntje dat duidelijk niet helemaal gezond in zijn vel zit, toch naar binnen halen. (Samen met zijn maatje). In elk geval voor de koudere maanden. Of anders in elk geval heel goed beschut (in een niet te tochtige garage of schuur) huisvesten. Het kost hem waarschijnlijk al heel veel energie om het voedsel te verteren en overeind te blijven, om nu ook met kou te moeten 'dealen' is misschien wat veel gevraagd.
(Normaal kunnen konijnen natuurlijk prima tegen de kou, en als hij wel een lekkere wintervacht heeft, is het nu misschien niet gelijk acuut een probleem dat hij buiten zit. Maar, toch, kou kost energie. En die heetf 'ie denk ik toch hard nodig nu.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt 30 gram hfst en daarnaast krijgt hij afwisselend groentes (sla, wortelloof, andijvie, radijsblad, witlof, het wisseld elke week, altijd rustig opgebouwd). Hooi krijg ik er echt niet in (zie andere topic 'ten einde raad met hooiweigeraar'). Soms denk ik: kan hij niet tegen de groentes? Maar die lijken hem juist erg goed te doen. Maar dan vind ik het toch raar dat zijn buikje zo ontzettend bubbelt, maar dat hij dan ook niet opgezwollen is..


 


Misschien inderdaad een andere dierenarts proberen, maar ik heb het idee dat mijn dierenarts juist hartstikke goed is.  Ik zit bij dierenkliniek Velperweg, Peter. Ik heb altijd goede ervaringen met hem gehad. Naar binnen halen kan wel, maar is lastig. Heb hier namelijk een blinde poes rondlopen en die gaat achter alles aan wat ze hoort, dus de nijnen zijn niet echt veilig. Maar als jullie het me echt aanraden, zou ik de slaapkamer tijdelijk om kunnen bouwen en de poes uit de slaapkamer houden..


 


Hij krijgt geen pijnstillers op dit moment.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik zou toch overleggen of een pijnstiller gegeven kan worden. Een konijn met pijn eet namelijk sowieso slechter. (En soms groenvoer nog wel, maar hooi niet meer.)

Biks eet hij dus nog wel goed? En het gebit is goed nagekeken? Ook de kiesjes? :)

 

Qua groenvoer zou ik eens gaan kijken wat welke soort doet. Dus als je een dagje (of meerdere dagen) alleen witlof geeft, hoe de keutels er dan uitzien. En wat gebeurt er als je andijvie geeft?
(Cas hier krijgt naar mijn idee bijvoorbeeld meer last bij andijvie, maar doet het goed op witlof en wortelloof)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal vandaag even een afspraak maken voor de dierenarts en dan weer even alles na laten kijken (vorige keer was zijn gebit wel goed). Ik zit er nu toch serieus over na te denken om ze naar binnen te halen. Ik had hem even binnen om te weg en te temperaturen en hij leek veel actiever binnen. Is het temperatuur verschil nu niet te groot daarvoor? Zijn temperatuur was 38 graden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach gossie, wat rot om te horen!


 


Mijn konijntje heeft ook gevoelige darmen. Toen ik het even niet meer wist liet ik de groente achterwege totdat ze weer normale ontlasting had. Daarna een blaadje andijvie per keer gegeven.


 


Ook kan het best zijn dat hij stress heeft gekregen door de verhuizing naar buiten. Mijn konijn krijgt in ieder geval van stress bijna altijd een gasbuik. Bij de eerste tekenen geef ik al gelijk cisersal drops en dan komt er een bal diarree uit.


 


Mijn vorige konijn werd wel "depressief" buiten.. zat alleen nog maar in een hoekje, wilde niet naar boven lopen om te eten... na een paar dagen terug naar binnen gehaald en hij leefde helemaal op.


Maar goed, het is natuurlijk moeilijk te zeggen. Bij elk konijn kan het anders zijn..


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het gaat helemaal niet goed met Napoleon :( . Hij zit op al zo'n 3 weken op laxatract (3 ml p.d), metacloral (0,9 ml p/d), ciseral (0,9 ml p/d) en metacam (3 x dosis voor 1 kg), maar het doet niets meer. Hij keutelt alleen maar speldenknopjes en is graatmager geworden. Er is gewoon niets meer van hem over en vandaag voelde hij slap aan. Hij eet nog wel zelf, maar ik ben bang dat het een verloren zaak is. Wat er ook in zijn maag zit, een operatie gaat hij gewoon niet overleven. Ik zit er  dus aan te denken om hem deze week in te laten slapen. Denken jullie dat dat de juiste keus is? Verschrikkelijk om voor deze keuze te moeten staan :( .


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een afspraak gemaakt bij de dierenarts om hem in te laten slapen. Gisteren de hele dag met hem lopen knuffelen en net gaf hij echt aan dat het genoeg is. Hij eet niet meer en staat wankel op zijn pootjes. Hij lijkt nog wel helder en ligt lekker tegen zijn maatje aan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .