Ga naar inhoud

Wat is er met Tara


Ilonaa1

Aanbevolen berichten

Ik ben verhuisd en toen kwam Tara helemaal uit haar schulpje;actiever, nieuwsgieriger en genoot van een aaitje. meer m2 en je zag haar veranderen in positieve zin. Echter was dit maar een weekje of 1 a 2 het geval. Daarna gedroeg ze weer als voor de verhuizing. Als ik haar aai duikt ze in een, zit meer stil e.d. nu zag ik vanochtend opeens rood/bloedachtige urine in de toilet( ze delen wel samen de toilet maar ik heb toch het gevoel dat het bij Tara vandaan komt). Ze heeft niets anders gegeten dan normaal. Ik dacht ik wacht het nog even af kijken of het morgen nog is, nu zag ik enkele drupjes liggen in de toilet met bloed.

Tara "kauwt" al een hele tijd. Ben toen naar de DA geweest en die zag een haakje zitten, dit is onder narcose weggehaald, maar dat kauwen doet ze nog de hele dag door.

Nu ik luisterde lijkt het op knarsetanden zachtjes. Ze wiegde net ook 2x met haar kopje...

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag maakte Tara opeens een gek geluid, soort nies, klapperde toen met haar oren en haar hoofdje ging ook heen en weer. Heb dit 3x achter elkaar gezien. Na een poosje schudde ze alleen met haar hoofdje en oren. Ze eet, keutelt en drinkt gelukkig wel nog goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de DA vandaag met Tara geweest. Ze voelde niets bij haar buikje e.d en kon ook niets afwijkends aan haar zien. Heb filmpjes laten zien hoe ze er thuis bij zit(in elkaar gekrompen e.d). Aan de hand daarvan rƶntgenfoto gemaakt en kwam eruit dat ze nierstenen heeft. Moet haar nu pijnstilling geven met de hoop dat ze daardoor zich ontspant en het er zelf uitplast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, arme Tara! Dus dƔt zit haar dwars!


Was hier laatst niet iemand op het Forum met hetzelfde probleem? Of waren dat blaasstenen? Voor mensen is er een thee die erg goed helpt om de nierstenen te laten vergruizen, maar ik weet niet of een konijn dat zou mogen hebben.


Voor nu hoop ik dat de pijnstiller zijn werk doet en dat Tara zich in ieder geval al wat beter voelt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze drinkt gelukkig wel erg goed, dus dat helpt wel mee. Mevrouw weigert alleen haar medicatie in te nemen... Ik "voer" haar sochtends nu maar en op elk brokje doe ik een beetje pijnstilling. Dat eet ze gelukkig gewoon op. Moet het een maand aankijken. Nee inderdaad, de stenen zijn erg klein, dus opereren zag de DA niet zo zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA kwam er niet goed uit waardoor het kwam. Ik zelf eerlijk gezegd ook niet:

Ik geef 50 gram biks smorgens voor hun samen, 2 hooiruifen vol paardenbloemkruiden hooi en aan het eind vd middag krijgen ze nog een bakje met basilicum, andijvie, plakjes vd broccoli stam en witlof.

Hebben jullie enig idee misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, konijnen en medicijnen ...


Fijn dat je toch een manier hebt om het naar binnen te krijgen. Je kunt ook wat medicatie op een beetje (ongezoete) appelmoes of babyhapje wortel doen, maar sommige konijnen hebben best snel last van die suikers die ook nog in de ongezoete variant zit.


Ik geef zelf medicijnen meestal direct in de bek met een spuitje zonder naald. Nadeel is natuurlijk dat je het konijn moet pakken, maar ik vind dat handiger/sneller als je meerdere konijnen samen hebt zitten en ze krijgen direct als ze weer op de grond staan wat lekkers (plakje wortel, appel o.i.d.), de meesten weten dat al snel. Vaak zuig ik na de mediciatie, als laatste nog een heel klein beetje appelmoes in de spuit, zodat de eerste smaak die ze in de bek krijgen lekker is. Sommige pijnstillers (Metacam bv) zijn ook zoet trouwens en konijnen houden vaak van zoet. Voordeel van jouw methode is natuurlijk dat je geen dwang gebruikt.


Succes en beterschap voor Tara!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor t mee denken :) heb meteen paardenbloem hooi weggegooid en voor nu even gewoon hooi gekocht totdat timothy hooi binnenkomt.

Tara at nooit hooi, totdat ik deze had. Was heel blij dat ze eindelijk hooi ging eten, helaas dus verkeerde soort. Zaten redelijk wat paardenbloemen in. Nu hopen dat ze het timothy hooi ook goed gaat eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nog graag jullie meningen willen:

Ben nu hard opzoek wat ik het beste tara kan geven als voeding. Nu vond ik dat het beter is om sience selective mature te geven ipv gewone science selective. Dit is eigenlijk wel voor konijntjes ouder dan 4 jaar. Tara is ongeveer 3 en Toby 1,5 jaar.

Bij de omschrijving bij mature staat dat er timothy hooi in zit. Bij de gewone zit Alfalfa en geloof dat daar veel calcium in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn met nierstenen gehad.

Nijntje werd stiller en stiller, en ik zag dat ze pijn had. Bij de dierenarts bleek dat in haar beide niertjes stenen zaten. En helaas waren dit al grote stenen. Ze heeft toen een paar dagen aan het infuus gelegen in de hoop dat de nierstenen kleiner werden, maar helaas. De enige optie die er toen nog was, was operatie. Dit is haar echter te veel geworden, en twee dagen na de operatie is zij op de kliniek overleden. Als Nijntje haar nierstenen een stuk kleiner waren geweest, net zoals bij Tara, dan had ik haar Lysium tabletten gegeven. Het zorgt ervoor dat de stenen afbrokkelen waardoor het uitgeplast wordt. Ik heb geen ervaring met deze tabletten, maar omdat ik wel goede ervaring heb met eurologist-tabletten, had ik het zeker geprobeerd. Als de nierstenen weg zijn, kan preventief eurologist gegeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .