Ga naar inhoud

Eierstokken er uit, kans op baarmoederkanker?


Zeeuwsnijntje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Al onze voedsters zijn gecastreerd maar nu kwam een kennis met een vraag waar ik geen antwoord op weet?

Haar nichtje heeft een konijntje opgehaald wat gesterilisseerd is op jonge leeftijd, alleen haar eierstokken zijn er dus uit.

Heeft ze dan toch kans op baarmoederkanker? Zo ja, is deze kans net zo groot als bij niet gesterilisseerde voedsters?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn dierenarts vertelde ook dat hij het liefst een konijn zo jong mogelijk opereert en dan verwijderd hij alleen de eierstokken volgens hem was de kans op kanker dan ook weg. Naarmate een konijn de 1 is gepasseerd verwijderd hij ook de baarmoeder. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat eigenlijk niet helemaal. Als je dan toch al bezig bent met opereren en het konijn ligt toch al open kun je toch net zo goed meteen de baarmoeder eruit halen? Het konijn gaat hem toch niet meer gebruiken en als je hem eruit haalt weet je 100% zeker dat hij niet meer kan gaan ontsteken of erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat eigenlijk niet helemaal. Als je dan toch al bezig bent met opereren en het konijn ligt toch al open kun je toch net zo goed meteen de baarmoeder eruit halen? Het konijn gaat hem toch niet meer gebruiken en als je hem eruit haalt weet je 100% zeker dat hij niet meer kan gaan ontsteken of erger.

deze discussie stonden wij ook bij de dierenarts te bespreken,wij wilde hup gelijk alles eruit maar nee alleen de eierstokken was een minder zware ingreep en omdat onze voedster al "ouder"was ze is bijna 3 was dat beter.MAAR mocht het tijdens de operatie blijken dat de bm niet in orde was DAN zouden ze hem eruit halen.Nou ja uiteindelijk was het niet goed dus is ie er alsnog uitgehaald maar ik vond het ook een beetje apart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap alleen niet helemaal waarom het een minder zware ingreep is om alleen de eierstokken weg te halen. Voor de dierenarts zelf is het misschien een minder zware ingreep omdat je iets minder lang bezig bent, maar voor het konijn maakt het volgens mij helemaal niks uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap alleen niet helemaal waarom het een minder zware ingreep is om alleen de eierstokken weg te halen. Voor de dierenarts zelf is het misschien een minder zware ingreep omdat je iets minder lang bezig bent, maar voor het konijn maakt het volgens mij helemaal niks uit.

Ik kan alleen vanuit mensen redeneren, maar daarbij is het zeker een veel grotere ingreep.

Een eierstok zit vrij los en heb je er zo uit. Bij een uterus moet je een veel groter wondbed maken en veel meer bloedvaten afbinden. De kans op complicaties is hierdoor groter, de operatie duurt veel langer, waardoor er meer medicijnen in het lichaam komen en het wondbed in de buik is groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn moeder zijn beide verwijderd, eerst de baarmoeder ivm kanker en later de eierstokken maar zij vond het vergelijkbaar, qua pijn en herstellen dan he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sanne: Ik keek even op youtube op zoek naar filmpjes over rabbit hysterectomy, maar kom alleen bij de menselijke robot versie. :) Maar er zijn vast wel wat filmpjes te vinden, als je het precies wilt zien. 


 


NGN: Dat zegt me niet zoveel. Ik heb het over de technische aspecten van de operatie. Ik hoop dat beide ingrepen je moeder meegevallen zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zoekt op rabbit spay kom je wel hele duidelijke filmpjes tegen! Zag er net eentje waarbij ze eerst de eierstokken verwijderden en daarna de baarmoeder. Voor de baarmoeder worden er inderdaad twee vaten afgebonden, maar zo veel zwaarder vind ik de ingreep niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat bij teefjes de eierstokken laparoscopisch verwijderd kunnen worden wat een minder grote ingreep is dan een buikoperatie natuurlijk (hoewel ik begrijp dat bij het konijn in kwestie de eierstokken via buikoperatie verwijderd zijn).

Mijn jongste teef was 5 jaar toen ze gecastreerd werd. Men zou laparoscopisch proberen alleen de eierstokken te verwijderen. Mocht tijdens de kijkoperatie blijken dat de baarmoeder 'onrustig' zou zijn, wat gezien haar leeftijd goed zou kunnen, zouden ze haar 'openmaken' en alsnog ook de hele baarmoeder verwijderen.

Gelukkig kon alles via laparoscopie, de baarmoeder was 'rustig'. Maar volgens mij doen ze geen laparoscopische ingrepen bij kleine dieren/konijnen. Reden? Niet genoeg 'ruimte?? Omdat eierstokken goed laparoscopisch verwijderd kunnen worden (want klein) is dat tegenwoordig vaak bij (grote) honden de voorkeur. Maar goed, het gaat hier over een konijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk omdat de sneetjes voor laparoscopie niet heel veel kleiner zijn dan de snee die je moet maken om alles eruit te halen. Voor zo'n buikoperatie is een sneetje nodig van zo'n 2 cm (bij het gemiddelde konijn) en bij laparoscopie ongeveer 1 cm.

Gebruiken ze bij konijnen daar dan 1 sneetje voor? Laparoscopisch bedoel ik? Meestal meerdere toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het dan wel laparscopisch bij konijnen? Onze dierenarts heeft een filmpje geplaatst van een laparoscopische sterilisatie die hij doet bij een hond, en daarbij zijn het dacht ik twee sneetjes. Maar inderdaad zijn dat kleine sneetjes voor een hond maar voor een konijn zal het misschien amper verschil maken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Was/is laparoscopie niet soms een punt van discussie omdat de buik met gas gevuld moet worden zodat er genoeg ruimte is om te werken? Of ben ik in de war met een andere techniek?
(Dacht dat een van DA's die mij les gaf/geeft  daarom niet volledig overtuigd is dat laparoscopie per se minder ongemakt veroorzaakt. Plus dat je bij laparascopie meerdere sneetjes moet zetten, en je bij een 'gewone' ster. vaak heel niet zo'n groot sneetje hoetf te maken. Afhankelijk van diersoort/ras/etc, natuurlijk)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .