Ga naar inhoud

Wondherstel Ilona


Gast

Aanbevolen berichten

Omdat ik het offtopicgedeelte niet vol wil spammen en er misschien wel mensen geinteresseerd zijn in het verhaal/herstel, open ik hierbij een topic.

 

In de nacht van zaterdag op zondag is er vermoedelijk een van de katten van de buren bij ons in de tuin gekomen. Resultaat: een konijn dood, een konijn gewond.

 

Freek is niet gepakt maar waarschijnlijk wel op zijn hoede geweest waardoor hij later op de dag nog eens geschrokken is, het gaas in is gerend en zijn nek heeft gebroken. 

Dit moet 's nachts gebeurd zijn gezien onze hond de hele dag in de tuin komt en hoewel niet alle katten bang zijn komen ze dan niet de tuin in. Bovendien is Dolf gek op de konijnen waardoor hij zeker het "gevecht" tussen kat en Ilona gehoord moet hebben, laat staan alle onrust. Bij het smijten met een bakje staat hij al buiten.

 

Ilona is gepakt door de kat, er is duidelijk met haar gesleept en gedaan gezien de grootte van de wond. Een normale kattenbeet bestaat normaliter uit een paar kleine gaatjes maar bij Ilona is het een flinke wond, met opstaande huid, gaatjes, korsten, kale plekken, etc. 

 

Ik ben, zodra ik dit heb gezien, begonnen met wondzalf en later met AB. Kattenbeten zijn nare wonden die erg veel vuil met zich meenemen en ik wilde geen enkel risico nemen. De wond was rustig, nog niet helemaal dicht waar ik blij mee was zodat evt vuil eruit kon. Het klopt dan dus ook dat de wond vochtiger lijkt na het behandelen.

Volgens de dierenarts was dit goede basiszorg, ze zei vandaag ook dat het er goed uitzag en dat de wond rustig en goed aan het genezen was. Ik vertrouwde het namelijk niet echt en wilde toch even langs gaan. Imo zag het er namelijk licht ontstoken uit maar dat viel mee. Er is vacht weggeschoren zodat dit niet in de weg zit bij het helingsproces, er is schoongemaakt met betadine en er is gespoeld met vetramil spoeling.

 

Advies was wel om haar binnen te houden ivm vliegen (en dus maden). Ik moet nog een poosje blijven smeren met Vetramil (honingzalf) en het gebied eromheen (dus niet de wond zelf) insprayen met nomiyasis. 

 

Ilona was erg dapper en rustig, en dat voor een halfwildje. Ze komt er wel weer bovenop :)

De foto's zijn overigens van de heftigste plaats, de kleinere gaatjes krijg ik niet scherpgesteld met mijn mobiel en daar is ook niet veel aan te zien. Een aantal kleinere gaatjes. Ik smeer ze uiteraard wel in.

 

Foto's kunnen onduidelijk zijn ivm scherpstellen mobiel en zelf konijn vast moeten houden plus foto's maken. Ze is erg makkelijk geworden in de loop der tijd maar nog steeds de makkelijkste niet ;) Graag in je vingers willen bijten zodat je los laat enzo.. :P

 

Wond bij ontdekken, maandagochtend 8/6

 

IMG_20150608_WA0005.jpg
 
Wond na behandelen, dinsdag 9/6

 

2015_06_09_20_10_41.jpg
 

2015_06_09_10_35_35.jpg
 

2015_06_09_20_11_11.jpg
 

2015_06_09_20_11_57.jpg
 
Wond 10/6 na dierenartsbezoek

 

2015_06_10_15_28_31.jpg
 

2015_06_10_15_28_37.jpg
 

2015_06_10_15_30_39.jpg
 
Op deze foto kun je goed zien hoe groot de totale plek/wond nu eigenlijk is:
 

IMG_20150610_WA0004.jpg
 

 

Flip zijn oor was overigens ook gescheurd, maar dit is door een konijn gedaan. Dat bevestigde het vermoeden "kat" alleen maar meer want Fiona & kat is als water en vuur. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze er een toetakelt. Ik denk dat Fiona dus uit frustratie en bij gebrek aan kat, Flip heeft gepakt. Maar er is dus duidelijk onrust geweest in de tuin die nacht. Met zijn oor komt het wel goed, is niet heel heftig.

Ik ga overigens een brief naar alle katteneigenaren hier in de straat doen. Zijn er gelukkig niet zoveel, en hoewel ik toegeef dat het deels bij mij ligt omdat ik mijn ren wel overdekt had maar niet goed genoeg, is het toch van de zotte dat het zomaar allemaal kan. Onze tuin is afgezet tegen die beesten, mijn rennen, het ligt nu bij de baasjes. Ik weet welke kat het is maar ik heb geen bewijs dus kan niet alleen hen erp aanspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, sterkte zeg met je andere konijn! Ik hoop dat de wond(en) snel geneest. (F)   Kunnen er makkelijk katten bij ? Anders kan je bijvoorbeeld een net over de ren (als je die hebt) spannen, kan je kopen bij de dierenwinkel. Bij ons zijn ook katten, maar die kunnen er gelukkig niet bij.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er een net inderdaad maar dit bleek niet genoeg. Heb nog wat bijgevoegd, mijn rennen waren overdekt met netten en de tuin is omheind tegen katten. Ik heb nu zelf een tijdelijk overdekking gemaakt van kleine renpanelen. Niet optimaal maar werkt wel tegen katten en roofvogels. Marters en vossen zitten/komen hier niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De overdekte rennen nu:


 


IMG_20150609_WA0005.jpg

 

IMG_20150609_WA0006.jpg

 

IMG_20150609_WA0007.jpg

 

IMG_20150609_WA0009.jpg

 

Ik ben begonnen met sparen voor een betere overdekking en een betere ren als ik verhuis, maar gezien mijn financiele situatie op het moment gaat dit niet erg hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook kapot van, zeker van Freek ook. Een akelige manier om te sterven...


Dat kan ik evt wel doen, ligt eraan hoe lang het gaat duren voor ik de panelen kan maken. Maar stel dat dat echt een poos duurt dan pak ik inderdaad iets anders. De ren zelf komt wel, eerst maar eens goed overdekken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met het afrasteren van mijn tuin veel om advies gevraagd en gezocht en het kwam er overal op neer dat je katten enkel uit je tuin weert door je tuin te overgazen of je moet met stroom gaan werken. Bijvoorbeeld gaas zo schuin omhoog aan de binnenkant van je schutting houdt je eigen katten wel binnen maar andere katten er niet perse er buiten.

Ik ben benieuwd of de katteneigenaren reageren of actie ondernemen gezien wettelijk gezien katten gewoon vrij mogen gaan en staan waar ze willen natuurlijk. Al ben ik zelf van mening dat katten net als honden gewoon op eigen terrein dienen te blijven maarja dat is maar een mening.

Wij hebben dus zelf alles afgesloten/overspannen, geen andere katten meer er in en mijn eigen katten blijven thuis. Ik wil geen last van andermans katten en wil niet dat die van mij anderen last bezorgen.

Beterschap voor Ilona, hopelijk geneest het allemaal spoedig en ook het gescheurde oor van Flip natuurlijk.

Zitten de panelen die er nu op liggen vast?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt hoor Anjo, en er zijn ook mensen hier in de straat die hun kat een paar uur buiten laten en 's avonds terugroepen. Echter, de mensen waarvan deze kat is (het is de enige die zich geen reet aantrekt van Dolf, de nieuwe kat hier in de straat. De rest verstijft of rent weg en deze blijft gewoon nonchalant zitten) hebben hun katten altijd buiten en letten er niet eens op. Ik vind het gewoon belachelijk dat katten gewoon alles mogen. Niet zo zeer alleen om andere dieren, maar kijk hoeveel kattenhaters er zijn, kijk wat er kan gebeuren, dan wil je je kat zelf toch niet eens buiten voor z'n eigen veiligheid?


 


Ik heb het ook tegen mijn moeder en stiefvader gezegd want die geloven nog steeds niet dat het een kat was, maar dat ook zij vast heeft gezeten in het gaas. Dan denk ik, waarom zijn zij dan beide het gaas ingerent, waarom zijn ze geschrokken, en hoe komt zij aan zo'n heftige wond?


 


Ik ga de baasjes waarschuwen en zie ik nog een kat in of naast de tuin stuur ik de hond erop af. Heel zielig misschien en ik weet dat de kat er niets aan kan doen, maar ik wil dit niet nog eens meemaken. 


Al pakt onze hond ze niet, hij doet alleen heel stoer en verjaagt ze. Daar ben ik al achter.


 


De panelen zitten inderdaad stevig vast. Ik ga zsm beginnen aan stevigere panelen.


 


Dankjewel voor de beterschapswensen, mevrouw zit lekker hooi te eten boven. Ik zit bij haar en dan eet ze tenminste iets.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte!! Ik hoop dat ze er snel bovenop is.

Ongewenste katten zou ik gewoon in een vervoersmandje stoppen en na het asiel brengen.

Daar aangeven je niet weet van wie de kat is en dat deze jouw dieren lastigvalt in jouw tuin.

Of ze de baasjes willen vertellen je hier niet van gedient bent en je hem steeds zal wegbrengen.

Je doet het beestje er geen kwaad mee en de eigenaren zitten er vast niet op te wachten steeds de kat op te halen en de kosten te betalen.

Hopelijk houden ze de kat dan in hun eigen tuin.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou punt is dat we al jaren aangeven die katten niet in onze tuin te willen hebben. Ik vind je idee dus niet eens zo gek reusje1985. Nu hebben ze een nieuwe kat die zich niet weg laat jagen door de hond of niet de tuin in komt door de omheining. Ik ben van plan een brief te typen en die bij de katteneigenaren in de bus te doen. Nu vielen de kosten wel mee maar liep het in de honderden euro's was ik er persoonlijk langs gegaan. En Freek krijg ik er toch niet mee terug...


 


heb ook al zitten denken alle katten te bekijken om te zien welke gewond zijn want Ilona heeft echt wel van zich afgebeten...


 


Overigens is er van die mensen weleens een kat aangereden waarop ze behoorlijk nonchalant reageerden en ik heb ook al horen zeggen dat ze er een al een jaar kwijt zijn, dus zoveel geven ze nu ook weer niet om die beesten. Ik wel om de mijne dus hou jouw beesten dan lekker bij je of schaf ze niet aan


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd als je dat al zolang aangeeft dan moeten ze het maar leren hoor.

Hup het vervoersmandje in, het beestje kan er niets aan doen maar hier doe je hem ook geen pijn mee.

Wellicht hebben die mensen alleen maar een kat om de muizen weg te houden oid, omdat ze er blijkbaar zo weinig om geven.

Ik weet niet of als je de kat bekijkt je met zekerheid kan zeggen hij/zij de schuldige is.

Katten vechten ook weleens onder elkaar bijv en kunnen daar wonden van hebben.

Misschien was het wel een zwerfkat, het blijft toch speculeren als je het niet zelf hebt gezien.

Ik hoop iniedergeval dat de ongewenste gast(en) uit jouw tuin blijven en Ilona er snel bovenop is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in ieder geval een kat geweest die niet wegrent voor de hond en die 's nachts buiten is. Kunnen er maar 2 zijn.. Zwerfkatten zitten hier niet. Ik ga er gewoon achteraan :)

Dat hoop ik ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de kat vandaag gezien, weet nu dus ook van wie ie is. Komt onder de schutting door, heb dat weet gebarricadeerd. Ga daar morgen even langs en voorlopig slaapt de hond buiten. Vind ie wel lekker trouwens.

Rennen zijn nu wel overdekt maar dat beest moet gewoon opzouten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft toch geen zin om de onderkant dicht te maken als het een schutting is? Dan springt ie toch gewoon over de schutting? Of zeg ik nou iets heel raars?

Je kan niet eisen dat een kat niet in je tuin komt helaas. Deze mensen kunnen dan hun kat binnen houden en morgen zit er weer een andere. Zo gaat dat nu eenmaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het niks oplost een kat in een mandje naar het asiel te brengen, daar heb je het beestje harder mee dan de eigenaar misschien.

Misschien halen ze 'm niet op, beestje ongelukkig in het asiel en schaffen zij gewoon een nieuwe aan. Dan blijf je vangen ;)

Het is een heel vervelend probleem

maar als je dalijk grote goed afgesloten rennen hebt is het probleem voor jou zo goed als opgelost toch?

Als ze er zo nonchelant over doen nadat er al een eerder niet terug kwam gaan ze echt hun tuin niet afmaken om ze binnen te houden, dan hadden ze dat allang gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rest van de katten hier in de straat zit 's nachts binnen. De andere kat die het kon zijn, die eigenaars zijn op vakantie en de oppas doet ze nu 's nachts binnen. Ik begrijp het punt hoor maar het is eigenlijk gestoord dat iemand maar alles in het werk moet zetten om andermans dieren. Prima als zij er niets aan doen maar dan kan ik er niks aan doen als onze hond hem pakt..

Ze kunnen niet makkelijk meer weg nu alles al een paar jaar afgezet is dus ze denken wel een paar keer na voor ze erin komen. Als ze de schutting op springen en ze moeten eraf in onze tuin donderen ze in de sloot die daar vrijwel direct onder zit. Eronderdoor kan dus wel, op dat kleine stukje kunnen ze dan lopen.

Ik begrijp het echt helemaal hoor en ik snap dat die kat ook niet denkt van goh dit is andermans tuin maar ik ben ook niet van plan om maar toe te staan dat ie constant bij ons zit. Als wij een kat willen kopen we er zelf wel een

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rennen zijn nu ook overdekt maar de stevigere overdekking moet ik eerst voor sparen. En zo snel gaat dat niet met €300 in de maand waar ik verder alles van moet doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .