Ga naar inhoud

Wat is er met Snuf?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Ongeveer 1 tot 1,5 maand geleden overleed mijn voedster (Nijntje) plots. Snuf is aan 1 oog blind en het andere oog is twijfel achtig. Snuf en Nijn zijn hier tegelijk met 8 weken gekomen. Nijn overleed op 6 jarige leeftijd. Ze waren niet alleen close met elkaar, maar ze waren ook elkaars steun en toe verlaat. Nijn verzorgde Snuf en als Nijn iets niet at, at Snuf het ook niet.

Vrij snel na Nijn haar overlijden heeft Snuf in de opvang Ukkie "Uitgekozen". Hij raakte zelfs seksueel opgewonden. De koppeling ging goed en thuis mochten ze binnen 2 dagen bij elkaar. Er werd door Snuf nog ff gejaagd en toen was het goed.

Ukkie komt van straat en word geschat op 11 maanden.

Beiden zijn recent gecontroleerd en gezond bevonden.

Het probleem: Snuf lijkt alsnog weg te kwijnen. Hij is zeer rustig en rent niet meer zo hard en niet meer zo blij door de tuin. Zijn vacht moet ik nu bijhouden (vind ik het minste erg).

Ukkie is meer op zichzelf.

Hoe maak ik Snuf weer energiek en blij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt het niet gewoon door het weer? Hier zijn ze de afgelopen dagen ook erg rustig. En valt het verschil in energie ook niet extra op doordat Ukkie energieker is dan Nijn was?

Eet en keutelt hij goed?

Bij twijfel over zijn gezondheid kan je natuurlijk met de dierenarts overleggen.

Verder is elk koppel verschillend. Het ene stel zit constant tegen elkaar aangeplakt terwijl andere konijnen wat meer op zichzelf zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen het maatje van Rakker begin vorig jaar overleden was werd Rakker stiller. Ik heb toen vrij snel een nieuw maatje voor hem bij de opvang gehaald. Pebbles werd geaccepteerd door Rakker maar toch bleef Rakker stilletjes, ondanks zijn nieuwe maatje. Hij ging steeds minder eten en uiteindelijk ben ik met hem naar de dierenarts gegaan. Daar is hij geheel onderzocht (ze hebben hem toen twee dagen intern gehouden), maar er was niets te vinden. Rakker werd steeds stiller en stiller, at en dronk niet meer. Het leek wel of hij er geen zin meer in had. Ik ben toen de alternatieve weg ingeslagen en zo heb ik Rakker er weer bovenop gekregen. Het probleem was toch het gemis van zijn vorige maatje Nijntje. 


 


Ik zeg natuurlijk niet dat dit bij Snuf ook aan de hand is. Snuf eet en keutelt nog, dus dat zit nog wel goed. Misschien heeft Snuf toch ergens last van wat hem stiller maakt dan normaal. Wellicht eventjes overleggen met de dierenarts. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen het maatje van Rakker begin vorig jaar overleden was werd Rakker stiller. Ik heb toen vrij snel een nieuw maatje voor hem bij de opvang gehaald. Pebbles werd geaccepteerd door Rakker maar toch bleef Rakker stilletjes, ondanks zijn nieuwe maatje. Hij ging steeds minder eten en uiteindelijk ben ik met hem naar de dierenarts gegaan. Daar is hij geheel onderzocht (ze hebben hem toen twee dagen intern gehouden), maar er was niets te vinden. Rakker werd steeds stiller en stiller, at en dronk niet meer. Het leek wel of hij er geen zin meer in had. Ik ben toen de alternatieve weg ingeslagen en zo heb ik Rakker er weer bovenop gekregen. Het probleem was toch het gemis van zijn vorige maatje Nijntje. 

 

Ik zeg natuurlijk niet dat dit bij Snuf ook aan de hand is. Snuf eet en keutelt nog, dus dat zit nog wel goed. Misschien heeft Snuf toch ergens last van wat hem stiller maakt dan normaal. Wellicht eventjes overleggen met de dierenarts.

Wat was bij jou de alternatieve weg?

Hij is al gecontroleerd en ze konden niets vinden. Alleen zijn gebit is niet bekeken, maar dan zou hij moeten kwijlen, knarsen of stoppen met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook kunnen zijn dat de konijnen qua karakter niet op één lijn zitten. 


Konijnen kunnen elkaar accepteren, maar we willen natuurlijk het liefste zien dat het echt maatjes zijn. Ik kan me voorstellen dat een konijn van 11 maanden heel anders in gedrag is als een konijn van 6 jaar en dat, dat lang niet altijd matcht met elkaar. Hebben ze echt wat aan elkaar? Liggen ze bij elkaar? Wassen ze elkaar? Ik zou de optie dat het niet helemaal matcht niet helemaal uitsluiten in deze.


Medische dingen natuurlijk ook niet :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook kunnen zijn dat de konijnen qua karakter niet op één lijn zitten.

Konijnen kunnen elkaar accepteren, maar we willen natuurlijk het liefste zien dat het echt maatjes zijn. Ik kan me voorstellen dat een konijn van 11 maanden heel anders in gedrag is als een konijn van 6 jaar en dat, dat lang niet altijd matcht met elkaar. Hebben ze echt wat aan elkaar? Liggen ze bij elkaar? Wassen ze elkaar? Ik zou de optie dat het niet helemaal matcht niet helemaal uitsluiten in deze.

Medische dingen natuurlijk ook niet :)

Ukkie is idd erg op zichzelf. Het liefst kroop ze weg. Dat weg kruipen hebben wij onmogelijk gemaakt en sindsdien liggen ze meestal redelijk bij elkaar, maar niet altijd echt tegen elkaar aan.

Soms zie ik Ukkie wel het kopje van Snuf likken, maar meer niet.

Ze eten wel uit elkaars mond vandaan.

Denk je echt dat ze geen match zijn? Wat moet ik dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat moeilijk zeg Nicky.

Herken er wel iets in. Serenay was ook actief en erg aanhalig toen ze samen was met Wim.

Nadat Wim overleden is zij ook heel erg veranderd.

Zij heeft ook een nieuwe partner wat in het begin niet goed ging.

Het gaf mij ook kopzorgen van wat doe ik nu terug brengen opnieuw koppelen.

Uiteindelijk niet gedaan maar Serenay is nog steeds niet de Serenay zoals ze bij Wim was.

moeilijke keuze voor jou.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of ze nu wel gelukkig is. Ze eet goed en zet de kooi wel overhoop.

Maar toen ze met Wim was zag ik haar vaak lekker rondrennen en was ze heel erg aanhalig.

Nu doet ze dat niet meer.

Ze ligt wel samen met Ombre en hij wordt regelmatig gewassen. Maar snauwt hem ook nog wel regelmatig af.

Serenay is gewoon een ander konijn geworden.

Wim was een angstbijtertje en als zij iets deed beet hij terug. Maar voor de rest was hij heel nieuwsgierig naar wat Serenay nu weer uitspookte. En hobbelde achter hem aan.

Ombre is een timide konijn en laat zich wegjagen en doet niets terug.

Hij is hier wel gelukkig zie hem regelmatig door de ren sjeesen helemaal uit zijn dak gaan.

Dat deed Wim nooit.

Heb wel eens gedacht om opnieuw te gaan koppelen maar ben echt gek op Ombre en wil hem ook niet kwijt.

Serenay woont al 3 jaar bij ons die doe je ook niet meer weg.

En omdat ze niet vechten en ze ook wel bij elkaar liggen en elkaar wassen laat ik het zo.

Gaat een konijn van de andere koppeltjes dood dan wil ik misschien nog wel eens kijken of ik Ombre daarmee koppel.

Het blijven Moeilijk dieren

Hoop dat het bij jou goed gaat komen.

Knuffels Belleke .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk zijn ze zeker..

Vanmiddag zag ik toch weer een energiekere Snuf door de tuin gaan en zelfs stiekem naar binnen glippen. Vanmorgen had ik zijn losse haren weer even geplukt. Hij leek mijn aandacht wel leuk te vinden. Wellicht verlegt hij zijn intresses van konijnen naar mens(en)? Ik zal hem in ieder geval vaker oppakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .